علی آذریان شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پدیده سکون و ابرناکی و پایداری در هوای استان که از دیروز آغاز شده بود، صبح امروز با وزش باد، منجر به بروز گرد و غبار شد.
وی افزود: گرد و غبار از ساعت 6 صبح امروز به تدریج با تغییر شرایط افزایش یافت و در اهواز از 250 میکروگرم برمترمکعب به حداکثر 650 میکروگرم برمترمکعب در ساعت 13 رسید.
آذریان اضافه کرد: منشاء گرد و غبار امروز داخلی بوده و تابعی از باد است اما نمی توان به دقت منشاء آن را مشخص کرد.
وی همچنین گفت: در زمان وزش باد مناطقی که بیشتر مستعد وقوع گرد و خاک هستند، این پدیده را با غلظت بیشتری تجربه می کنند که در مورد هندیجان و ماهشهر این مساله وجود دارد.
آذریان با مقایسه غلظت و زمان پایداری گرد و غبار در استان نسبت به گذشته اظهار داشت: بارش و سیلاب در این شاخص ها تاثیر داشته به طوری که در گذشته با وزش باد غلظت گرد و غبار در اهواز حداقل 12 ساعت طول می کشید و غلظت آن حداقل تا 2 هزار میکروگرم بر مترمکعب افزایش می یافت، در حالی که امروز چند ساعت بیشتر به طول نیانجامیده است.
وی توضیح داد: خوزستان سال های زیادی خشکسالی داشت و بافت خاک مستعد فرسایش و کانون های گرد و غبار ناپایدار شده، اما در حال حاضر نقش باران و سیل را بر روی چسبندگی ذرات خاک، بهبود پوشش گیاهی نمی توان کتمان کرد که در مقدار در واحد زمان و تکرر آن کاهش یافته، به طور نمونه هندیجان که امروز گرد وغبار در آن به یک هزار میکروگرم برثانیه رسیده بود، در گذشته با وزش باد به بیش از 10 هزار میکروگرم برمترمکعب می رسید.
وی در ادامه گفت: میزان غلظت گرد و غبار در ساعت 14 امروز در هندیجان یک هزار و 40 میکروگرم برمترمکعب، بندر امام 882 میکروگرم برمترمکعب، ماهشهر 696 میکروگرم برمترمکعب، آبادان 674 میکروگرم برمترمکعب، اهواز 465 میکروگرم برمترمکعی، خرمشهر 650 میکروگرم برمترمکعب، رامشیر 454 میکروگرم برمترمکعب، بهبهان 239 میکروگرم برمترمکعب، شوش 190 میکروگرم برمترمکعب، شوشتر 193 میکروگرم برمترمکعب، رامهرمز 164 میکروگرم برمترمکعب و دزفول 142 میکروگرم برمترمکعب است.
استاندارد غلظت گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم برمترمکعب است.
بر اساس این گزارش، بارش باران ظهر امروز، گرد و غباری که از صبح در برخی شهرستان ها آغاز شده بود را شست.
در ساعت 13 امروز نیز هندیجان یک هزار و 40 میکروگرم برمترمکعب، بندر امام 940 میکروگرم برمترمکعب، آبادان 857 میکروگرم برمترمکعب، ماهشهر 803 میکروگرم برمترمکعب، خرمشهر 733 میکروگرم برمترمکعب، اهواز 620 میکروگرم برمترمکعب، رامشیر 439 میکروگرم برمترمکعب، شوش 340 میکروگرم برمترمکعب و بهبهان 315 میکروگرم برمترمکعب بوده است.
طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون در فروردین امسال نزدیک به 300 روستا را در خوزستان درگیر سیلاب کرد.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.