مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های مناطق استان‌های سیل‌زده از وضعیت روحی و آموزشی دانش‌آموزان این مناطق گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کودکان و نوجوانان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در حوادثی چون سیل هستند؛ این رده سنی که اغلب از دانش‌آموزان تشکیل می‌شود، می‌توانند آسیب‌های ماندگاری از سیل در بُعد آموزشی ببینید. سیل بسیاری از مدارس و تجهیزات آموزشی آنها را ویران کرد و حتی دفتر و کتاب‌های دانش‌آموزان را نیز از بین برد، حتی آنها را از مدرسه و محل زندگی‌شان دور کرد. این اتفاقات به قطع تاثیرات منفی بر یادگیری و روحیه دانش‌آموزان خواهد گذاشت که با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سیل‌زده در این باره به گفت‌وگو نشستیم که متن آن در پی می‌آید:

محمدتقی‌زاده (مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر سیل روی آموزش دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده استان خوزستان  و جا به جایی آنها به مناطق دیگر گفت: قطعا این اتفاقات بی‌تاثیر نیست، زیرا دانش‌آموزان تا بخواهند با شرایط و محیط جدید آشنا شوند، زمان می‌برد و از طرفی دیگر دوستانشان در کنار آنها نیستند. علاوه بر این یک ماه مانده به آخر سال زمان نتیجه‌گیری و ارزیابی وضعیت دانش‌آموزان بود که به خاطر سیل این برنامه‌ریزی دستخوش تغییرات شده است. برخی دانش‌آموزان حتی فرصت نکردند، لوازم تحریر و لباس‌هایشان را از خانه‌هایشان بردارند.

استقرار مشاوران در مدارس و اردوگاه‌ها

تقی زاده در خصوص اقدامات انجام شده برای تغییر روحیه دانش‌آموزان گفت: برای حل این مساله مشاوران در اردوگاه‌ها و مدارس مستقر شده‌اند و یک‌سری برنامه‌های مشاوره‌ای و فرهنگی برای دانش‌آموزان اجرا کردند تا بچه‌ها سرگرم باشند و ذهنشان درگیر سیل نباشد. ما اقدامات لازم را  تا حد توانمان انجام دادیم، ولی یک جاهایی توان ما اجازه نمی‌دهد و متاسفانه ظرفیت‌ها محدود است. لازم است سایر استان‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام دهند تا آسیب‎های دیگری متوجه دانش‌آموزان نشود.

۱۴ منطقه در استان خوزستان درگیر سیل شدند و طی دو هفته ۷۳۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل بازماندند، اما مناطقی که به طور مستقیم دچار سیل و آبگرفتگی شدند، حدود ۵۲ هزار دانش‌آموز دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: مدارس خوزستان به دلیل گرم بودن این استان همواره زودتر از استان‌های دیگر تعطیل می‌شد و طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر به دلیل ریزگردها این ۱۵ روز به قوت خود باقی بود. امسال که ریزگردها نبودند، متاسفانه حادثه سیل به وجود آمد و ما باز هم آن ۱۵ روز را در نظر خواهیم گرفت، اما با کلاس‌های جبرانی به ویژه برای پایه دوازدهم سعی شده به وضعیت کنکور و دیگر دروس دانش‌آموزان رسیدگی شود.

44

تقی‌زاده در خصوص مناطق سیل‌زده این استان گفت: ۱۴ منطقه در استان خوزستان درگیر سیل شدند و طی دو هفته ۷۳۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل بازماندند، اما مناطقی که به طور مستقیم دچار سیل و آبگرفتگی شدند، حدود ۵۲ هزار دانش‌آموز دارند که ما سعی کردیم دانش‌آموزانی که مدارسشان آسیب دیده را به شیفت دیگر سایر منتقل کنیم.

وی درباره تاثیرات روانی سیل در ذهن دانش‌آموزان گفت: علی‌رغم همه کمک‌هایی که می‌شود، اما همیشه یک اثر نگران‌کننده و منفی از این حادثه در ذهن دانش‌آموزان ما باقی خواهد ماند. از نظر روحی و روانی و هم از نظر آموزشی این حادثه بی‌تاثیر نبوده است، ولی ما در حد توانمان تلاش می‌کنیم این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان خوزستان گفت: در حال حاضر سطح آب رو به کاهش است، اما باز هم نمی‌توان وضعیت را پیش‌بینی کرد، زیرا همه چیز بستگی به شرایط جوی و جغرافیایی دارد.  

کسری جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

رضا زینی‌وند (مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گفت: از تاریخ ۲۴ فرودین کلاس‌ها در دو منطقه معمولان و پلدختر که بیشترین آسیب را دیدند، برگزار شد. در مناطق دیگر مشکلی نبوده و از همان هفدهم کلاس‌ها تشکیل شده است به جز دو یا سه روستا که به دلیل حجم خسارت در مدارس کلاس‌ها دایر نشد. این روستاها ارتباطشان قطع است و امدادرسانی با قایق و هلکوپتر صورت می‌گیرد، البته به آن مناطق چادر و کانکس ارسال شده است، اما از روز دوشنبه دوم مهرماه تمام کلاس‌ها در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهرستان پلدختر و معمولان تشکیل شد. البته در این میان دانش‌آموزانی هم غیبت داشتند و ما نیز به خاطر شرایط دشوار خانواده‌ها در این مورد سختگیری نکردیم، چون هدف ما از برگزاری کلاس‌ها برگرداندن نشاط به دانش‌آموزان  و بازگرداندن روال زندگی به حالت عادی است.

یکسری از دانش‌آموزان به دلیل اینکه والدین‌شان گرفتار حواشی و مسائل ناشی از سیل شدند و یا به شهرستان‎های دیگر رفته‌اند، در کلاس‌های درس حاضر نشدند و همین باعث کسری آمار حضور دانش‌آموزان در مدارس شده‌است.

وی ادامه داد: پس از سیل فضاهای آموزشی ما در اختیار دستگاه‌ها و برخی سازمان‌ها بود و بعد از اینکه مدارس را از آنها گرفتیم؛ دانش‌آموزانی که مدارس‌شان آسیب جدی دیده بودند را به مدارس دیگر فرستادیم و یا مدارس را دو شیفته کردیم. همه کلاس‌های ما دایر شده، ولی یکسری از دانش‌آموزان به دلیل اینکه والدین‌شان گرفتار حواشی و مسائل ناشی از سیل شدند و یا به شهرستان‎های دیگر رفته‌اند، در کلاس‌های درس حاضر نشدند و همین باعث کسری آمار حضور دانش‌آموزان در مدارس شده‌است.

 

42

 

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این دانش‌آموزان به منازل اقوام خود در شهرستان‌ها و مناطق دیگر رفته‌اند و در همان منطقه درس می‎خوانند. این کار را نمی‌توان مهاجرت قلمداد کرد، زیرا این افراد بعد از اینکه مشکلات مرتفع شد، دوباره به محل زندگی خودشان بر می‌گردند.اولیا ترجیح می‌دهند، فرزندانشان در محلی که آرامش و آسایش بیشتری وجود دارد، تحصیل کنند و بعد از حل شدن مشکلات به محل زندگی قبلی خود برگردند.

زینی‌وند تصریح کرد: اکثر دانش‌آموزانی که مدارس‌شان تخریب شده یا به دلیل سیل با مشکل مواجه شده‌اند، در شهر معمولان و پلدخترند و در کلاس‌های درس خود حضور دارند و این کسری‌ها نادر است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان بیان کرد: برنامه ویژه‌ای برای پایه دوازدهم داریم، اردوی- علمی آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق پلدختر و معمولان در دستور کار است.همچنین ۱۰۰ نفر از معلمان درجه یک تهران از مدارس تیزهوشان و مدارس خاص با هماهنگی اداره کل شهر تهران و شورای موسسان مدارس غیردولتی تهران به استان ما آمده‌اند، تا کلاس‌های ویژه برای امتحان نهایی و کنکور دانش‌ آموزان را برگزار کنند.

۱۰۰ نفر از معلمان درجه یک تهران از مدارس تیزهوشان و مدارس خاص با هماهنگی اداره کل شهر تهران و شورای موسسان مدارس غیردولتی تهران به استان ما آمده‌اند، تا کلاس‌های ویژه برای امتحان نهایی و کنکور دانش‌ آموزان را برگزار کنند.

اعلام زمان امتحانات در مناطق سیل‌زده

وی افزود: آزمون‎های دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده از یک خرداد تا ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد تا عقب‌ماندگی‌های آموزشی آنها جبران شود. همچنین برای پایه دوازدهم با توجه به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش بنابر این شد که سه مرحله آزمون در خرداد، تیر و شهریور ماه برگزار شود که هر کدام از این سه مرحله برای دانش آموزان حکم امتحان خرداد را دارد. همچنین نزدیک به ۳۰۰ رواشناس و مشاور در تهران و حتی استان‌های دیگر اعلام آمادگی کردند که مداخلات روانشناسانه و مشاوره تحصیلی ارائه دهند. در حال حاضر دو سه گروه از این مشاوران و روانشناسان در شهرستان پلدختر و معمولان مستقر هستند و به دانش آموزان مشاوره تحصیلی و آموزشی می‌دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان با بیان اینکه به سازمان نوسازی مدارس اعلام کردیم که در استان لرستان حدود ۸۷ مدرسه دیگر قابل استفاده نیستند، گفت: در مدارسی کلاس‌ها را تشکیل دادیم که آسیبی از سیل ندیده‌اند.علاوه بر این برای جایگزینی مدارسی که از بین رفتند، درخواست ۱۰۰ کانکس کردیم که به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

حدود ۸۷ مدرسه در لرستان دیگر قابل استفاده نیست

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان کتاب‌هایشان را تمام کنند. از طرفی برای آنها برنامه‌های مفرح نیز در نظر گرفته شده تا از حالت خمودی و آسیب‌های روحی که به دلیل از دست دادن خانه‌هایشان به دانش‌آموزان وارد شده، خارج شوند. تلاش می‌کنیم تا آخر اردیبهشت کلاس‌ها را تمام کنیم و برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان نیز فرجه داده خواهد شد تا بتوانند به راحتی در امتحانات شرکت کنند.

زینی‌وند با اشاره به شرایط نامطلوب یکی از روستاهای استان لرستان گفت: در روستای چم‌مهر یک بخش روستا آن طرف آبگرفتگی و بخش دیگر روستا سمت دیگری از آبگرفتگی قرار دارد و همین امر موجب شده رفت و آمد معلم به آن محل دشوار باشد. البته پل‌هایی فلزی توسط ارتش تهیه شده و در حال نصب هستند تا مردم از طریق آن تردد کنند و دانش‌آموزان به راحتی به مدرسه خود بروند. سعی شده تا هر دانش‌آموزی که می‌تواند در کلاس‌ها حضور پیدا کند و آن دانش‌آموزانی هم که نمی‌‎توانند در کلاس حضور داشته باشد، نگرانی از آزمون‌ها نداشته باشند، زیرا ما زمان برگزاری آزمون‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

45

بروز استرس و اضطراب در میان دانش‌آموزان سیل‌زده

احسان گوهری (مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان) در خصوص وضعیت مدارس این استان به خبرنگار ایلنا گفت: مدارس ما در ۱۷ فرودین آماده بازگشایی بود و در شهرستان آق‌قلا و گمیشان که هنوز آب در خیابان‌ها جاری بود؛ شورای استانی ستاد بحران تشخیص دادند که به خاطر آب موجود در خیابان‌ها، مدارس استان با یک هفته تاخیر بازگشایی شوند و  از ۲۴ فرودین تمام دانش‌آموزان به کلاس درس رفتند. حدود ۲۴ مدرسه در سیل تخریب شد و با انتقال دانش‌آموزان به سایر مدارس دیگر و در شیفت مخالفت کلاس‌های درس را برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که به علت سیل جا به جا شده بودند به محل زندگی قبلی خودشان بازگشته‌اند، گفت: حدود یک هفته مردم آق‌قلا به گرگان رود منتقل شدند که فاصله‌ای ۱۰ کیلومتر با هم دارند. در این حادثه حدود ۳۲۴ مدرسه در مناطق سیل‌زده استان گلستان دچار تخریب و آسیب‌دیدگی شد و ۱۶۷ کلاس درس را از دست دادیم. شاید مدارس به طور کل تخریب نشده باشند، اما امنیتی برای دانش‌آموزان در آنجا وجود ندارد.

حدود ۳۲۴ مدرسه در مناطق سیل‌زده استان گلستان دچار تخریب و آسیب‌دیدگی شد و ۱۶۷ کلاس درس را از دست دادیم. شاید مدارس به طور کل تخریب نشده باشند، اما امنیتی برای دانش‌آموزان در آنجا وجود ندارد.

وی با اشاره به ارسال حدود ۳۲ هزار جلد کتاب درسی به مناطق سیل‌زده گفت: همچنین لوازم‌تحریر توسط خیرین و همچنین آموزش و پرورش تهیه و برای دانش‌آموزان ارسال شد. همه این اتفاقات افتاد تا ما دوباره بتوانیم آموزش را از سر بگیریم، وگرنه حدود ۹ هزار دانش‌آموز به لحاظ آموزشی و درسی آسیب می‌دیدند. در حال حاضر مشکل آموزشی وجود ندارد، هرچند برخی از دانش‌آموزان برای رفتن به مدارس خود باید فاصله بیشتری را نسبت به مدرسه‌ای که قبلا می‌رفتند، طی کنند.

گوهری با اشاره به بروز استرس و اضطراب در میان دانش‌آموزان سیل‌زده گفت: این حادثه موجب شد، زندگی ۴۰ ساله برخی خانواده‌ها از بین برود و فرزندشان جا به جا شوند و این در حالی است که هر روز برای آنها ترس بالا آمدن آب وجود دارد. از طریق ما و بهزیستی مشاورانی در نظر گرفته شده تا به کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان کمک شود. اینها مشکلاتی است که معمولا بعد از سیل و یا هر حادثه ناگوار دیگری رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: وازرت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای است که در کنار دیگر بخش‎هایش، بخش عمران و نوسازی وجود دارد، بعداز این اتفاق مهندسان نوسازی تمام مدارس منطقه را بررسی کردند و تشخیص دادند، تعداد ۲۴ مدرسه شرایط مساعد برای برگزاری کلاس درس را ندارند. اینها مدارسی نیست که تخریب شده باشد، شاید شما آنها را از بیرون ببینید، فکر میکند سالم هستند، اما بر اساس کارشناسی‌ها شرایط حضور دانش‌آموز در آنها مهیا نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: به صورت مستقیم حدود ۹ هزار دانش‌آموز مناطق سیل‌زده استان گلستان متاثر از سیل بوده‌‎اند و این در حالی است که در شهرستان‌های گنبد، آق‌قلا و گمیشان حدود ۱۲۰ هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

43

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.