به گزارش ایرنا دکتر شاپور مسعودی فر روز دوشنبه در کارگروه بهداشت ستاد بحران در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: برخی اوقات در شورای تامین یا در ستاد مدیریت بحران مواردی مصوب می شود که از نظر بهداشتی مشکل ساز است.
وی افزود: از آن جمله می توان به سم پاشی کردن اشاره کرد که این شهرستان به شدت زیر فشار انجام این کار است اما انجام آن بدون چک حشره شناسی امکان پذیر نیست.
مسعودی فر بیان کرد: از معاون سیاسی، اجتماعی استاندار درخواست می کنم دستور دهند شورای تامین و ستاد مدیریت بحران شهرستان ها با نظر مراکز بهداشت شهرستان ها این چنین مصوباتی را تصویب کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: 54 روستای حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در طول بحران سیل تخلیه شدند که 27 هزار و 399نفر جمعیت داشتند.
وی ادامه داد: شبکه آبرسانی 48 روستا تخریب شده بود که شبکه 38 روستا ترمیم و یا متصل شد اما به این معنی نیست که آبی که در لوله جاری است آب سالمی است.
مسعودی فر بیان کرد: هم اکنون کلرزنی و نمونه برداری مواد غذایی انجام می شود و میزان کدورت آب مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: روانشناسان فعالیت های زیادی را در زمینه تقویت بهداشت روان کودکان و مادران باردار انجام دادند و جلسات بازی درمانی برای کودکان و کنترل خشم نیز برگزار شد.

** تنها یک محل اسکان اظطراری در شوش باقی مانده است
وی بیان کرد: از 26 محل اسکان موقت در شهرستان شوش فقط یک کمپ مربوط به روستای مگران سه خسرج شوش باقی مانده که وضعیت آن نسبت به دیگر محل ها که امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، حمام و ساختمان داشتند زیاد مناسب نیست و چادر است که البته با فرا رسیدن فصل گرما به کانکس تغییر وضعیت داده می شود.
مسعودی فر گفت: با وجود اینکه آب در روستای مگران سه در منطقه خسرج شوش پایین آمده اما چون حدود سه هفته خانه ها زیر آب بودند وضعیت به گونه ای است که کف خانه ها نشست کرده و دیواره ها و سقف ها ایمن نیست در نتیجه امکان برگشت آنها میسر نشده است.
وی گفت: کم کم دامنه فعالیت تمام دستگاه های درگیر سیل کاهش یافته و بحران تمام می شود اما بحران اصلی برای بهداشت و درمان آغاز خواهد شد و تا ماه های آینده به شدت درگیر هستیم.
مسعودی فر بیان کرد: از جمله مشکلات این است که تعداد زیادی از روستاهای درگیر سیل، از گذشته دور از وضعیت آب آشامیدنی سالم بی بهره بودند و بازگشت تاسیسات آبی آهو دشت و زبیدات به حالت عادی عزم ملی می طلبد.

** تعداد خانه های بهداشتی تخلیه شده در حال کاهش است
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت: روز به روز تعداد روستاهای محاصره شده و خانه های بهداشت تخلیه شده کمتر شده به گونه ای که اکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز 36 باب خانه و مرکز بهداشتی تخلیه شده به هشت باب کاهش یافته است.
دکتر ناصر ضیغمی بیان کرد: تشکیل کمیته مدیریت بحران از روز اول بحران در خوزستان، برآورد تعداد اعضای تیم سلامت مورد نیاز و جبران کسری پزشک و ماما و سایر نیروهای بهداشتی شهرستان های درگیر سیلاب از سایر شهرستان ها ، معاونت درمان دانشگاه و دانشگاه های معین و ساماندهی و اعزام تیم های ارزیابی سریع به شهرستان های حادثه دیده از جمله اقدامات صورت گرفته در بحران سیل است.
وی ادامه داد: بیش از 41 تیم بحران تشکیل شد و خدمات رسانی به بیمارانی از جمله بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین، تامین مکمل مورد نیاز، توزیع اقلام بهداشتی و اعزام مادران باردار انجام شد و خدمات رسانی در زمینه بهداشت دهان و دندان برای گروه های هدف کودکان شامل کودکان زیر 12 سال و مادران باردار نیز صورت گرفت.
علی خدادادی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: در بحران سیل 255 هزار و 749 نفر در خوزستان امداد رسانی شدند و 154 هزر و 171 نفر اسکان اضطراری یافتند و هیچ خسارت جانی گزارش نشد.
در این کارگروه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز حضور داشت.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.