ناخدا یکم عرشه ستاد جلیل مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز به یاد شهدای نیروی دریایی ناوچه پیکان در عملیات غرور آفرین مروارید مراسم نظامی با حضور نیروهای دریایی در شمال خلیج فارس برگزار شد.
وی عملیات مروارید را یکی از موفقترین عملیات نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس بیان کرد و گفت: این عملیات در هفتم آذر 1359 انجام شد که موجب نابودی کامل نیروی دریایی بعثی و عدم حضور آن در خلیج فارس تا پایان جنگ تحمیلی شد.
ناخدا یکم عرشه ستاد مقدم با اشاره به دستاورد این عملیات گفت: هدف قرار گرفتن 9 کشتی، یک بالگرد و سه فروند میگ عراقی از دستاوردهای این عملیات بود و همچنین سکو‌های عراقی برای همیشه غیرعملیاتی شد و مراکز دیده بانی و پرتاب موشک موجود در این 2 اسکله نیز منهدم شدند.
وی در ادامه گفت: نیروی دریایی عراق با بجا گذاشتن تعداد زیادی مجروح، کشته و اسیر، برای همیشه از صحنه نبرد در خلیج فارس خارج شد. در این عملیات نیروی دریایی ارتش ایران یک ناوچه و 28 دریادل خود را از دست داد اما یاد و خاطره آنان همچنان باقی است.
فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر اظهار داشت: نیروی دریایی با داشتن ایمان راسخ پیام صلح و دوستی و برادری، برای تمام کشورها دارد و براین باور است که امنیت پایدار و صلح مستمر آب راه مهم جهان تنها از طریق همکاری و تشریک مساعی همه کشورهای منطقه امکان پذیر است.
ناخدایکم عرشه ستاد مقدم افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور شبانه روزی در دریاهای تحت حاکمیت کشور ایران اسلامی و همچنین دریاهای مجاور امنیت بسیار کاملی به شکل پایدار در این مناطق برقرار کرده است.
به گزارش ایرنا دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس در ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است.
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت 240 هزار کیلومتر به شمار می رود که جزایر ایرانی 'خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان را در خود جای داده است.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.