به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست کارگروه زنان با حضور سمن ها که در محل سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد:بهداشت و درمان در بحران سیل خوزستان عملکرد موفقی داشت و سازمان های مردم نهاد نیز در انجام اقدامات زیربنایی مشارکت بسیار خوبی داشتند.
وی با بیان اینکه در این حادثه همه گروه ها از جمله مردم، عشایر، دستگاه های اجرایی مرتبط و نیروهای نظامی که حتی از دیگر نقاط کشور به خوزستان آمدند شگفتی آفریدند، افزود: با وجود مشکلات و آسیب های وارده ناشی از سیل، همدلی و مشارکت همه جانبه ای در استان های لرستان، خوزستان و گلستان شاهد بودیم.

** اهمیت مدیریت پس از بحران
ابتکار گفت: در حادثه سیل برخی از مردم و خانواده ها خانه ها، زمین کشاورزی و کارگاه تولید خود را از دست داده اند و بر این اساس شخص رییس جمهوری برای تامین خسارت ها تصمیمات جدی را گرفته کرده است.
وی ادامه داد:هیات دولت برای جبران آسیب های وارده به وسایل منزل، زمین ها، روستاها، خانه های مسکونی مصوبات خوبی را گذرانده که بخشی از منابع آن تامین شده و در بعضی از نقاط این مصوبات در حال اجرا هستند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده را کمک بزرگی در بازسازی مناطق آسیب دیده دانست.

** مشارکت سازمان های مردم نهاد در رسیدگی به زنان و کودکان
وی همچنین به جایگاه سازمان های مردم نهاد در رسیدگی به مشکلات زنان و کودکان سیل زده اشاره کرد و گفت: اینگونه سازمان ها و نیز دستگاه های زیر مجموعه شورای اجتماعی کشور در رسیدگی به معضلات نقش موثری دارند.
ابتکار ادامه داد: نیاز است که سازمان های مردم نهاد با تکیه بر ظرفیت ها، کمک رسانی اجتماعی خود به مناطق درگیر و آسیب دیدگان را ادامه دهند.
معاون رییس جمهوری درامور زنان و خانواده با اشاره به اینکه امدادرسانی اجتماعی از اولویت هایی است که باید به آن توجه کرد، افزود: تاب آوری این قشر می تواند در بازسازی هرچه بهتر مناطق آسیب دیده کمک کند.

**کشور با تغییر اقلیم رو به رو شده است
رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دنیا با پدیده تغییر اقلیم روبه رو است گفت: همانطور که در سیل اخیر مشاهده شد کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نیست.
ابتکار بر آمادگی دستگاه های مربوطه برای رویارویی بهتر با این پدیده تاکید کرد و افزود: به همین منظور آموزش های مردمی و ایجاد آمادگی لازم در این خصوص یک ضرورت است.
وی مهمترین کارکرد تالاب ها به عنوان بخشی از اکوسیستم در کاهش عوارض سیل را با اهمیت دانست و ادامه داد: 2 تالاب هورالعظیم و شادگان در خوزستان در سیلاب اخیر بهترین کارکرد را از خود نشان دادند.

** حقوق رودخانه ها رعایت شود
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تبعات ناشی از توجه نکردن به حقوق رودخانه ها، گفت: این حقوق باید برای رودخانه ها رعایت شود در غیر این صورت علاوه بر اینکه محیط زیست آسیب می بیند، سازه هایی که بنا شده نیز دچار خسارت و نابودی می شوند.
ابتکار بیان کرد: احقاق این حقوق نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری دارد و باید در این زمینه از کارشناسان مجرب استفاده کرد.

** تلاش برای تاب آوری جامعه در رویارویی با بحران
وی همچنین تداوم همدلی و فعالیت دستگاه ها و مدیریت صحیح در شرایط پس از بحران را با اهمیت خواند و بر تلاش برای تاب آوری جامعه در رویارویی بحران ها تاکید کرد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده توضیح داد: طرح تاب ‌آوری اجتماعی به جوامع محلی کمک می ‌کند تا از بحران ‌های سخت مانند وقوع سیل عبور کنند که اجرای آن در مناطق سیل زده با قوت بیشتری در حال اجرا است.
ابتکار یادآور شد: در قالب این طرح مشکلات زنان و کودکان استان های درگیر سیلاب، پیگیری و بخشی از آنها برطرف شده است.
وی همچنین از اجرای همزمان طرح بازتوانی اجتماعی روانی در مناطق درگیر سیل خبر داد و گفت: این طرح با پایان بحران از سوی دستگاه های مربوطه در حال ارایه خدمات است.
معصومه ابتکار در سفر یک روزه به خوزستان قرار است از مناطق سیل زده شهرستان کارون دیدن کند.
بر اساس آمار ارایه شده از زمان وقوع سیلاب اخیر تاکنون 125 هزار و 120 میلیارد ریال خسارت به خوزستان در حوزه های مختلف وارد شده است.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.
9931/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.