مسئول کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: نامه این شورا بر مبنای سازه های ساخته شده در حریم و بستر رودخانه مارون در بهبهان بوده که دادستان طی نامه ای دستور به تخریب همه سازه ها و پیگیری قضایی داده است.
محمد داس‌مه افزود: در حال حاضر بیش از 50 کیلومتر از بستر رودخانه مارون از سد شهدا تا روستای «لاسبید» از توابع بخش مرکزی این شهرستان به وسیله ساخت و سازهای غیرمجاز، اعم از رستوران، کافه های قلیانی و دریاچه قایق سواری احداث شده است.
وی اضافه کرد: این ساخت و سازهای غیرمجاز سال ها پیش انجام شده و امور آب منطقه شرق بهبهان به این مساله ورود نمی کرد، بر همین اساس شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان پس از سخنان رهبری مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه ها و با استناد به تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، شکوائیه ای را به مراجع قضایی ارسال کرده و ضمن درخواست برای پاکسازی سواحل، خواستار پیگیری قضایی عملکرد امور آب منطقه نیز شده است.
داس‌مه با اشاره به ورود مدعی العموم به این جرایم، اظهار داشت: بر اساس نامه دادستانی، نتیجه این دستور باید ظرف 10 روز به دادستانی گزارش شود، در غیراینصورت عدم اجرای دستور پیگرد قانونی دارد.
شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، 23 اسفند ماه 96 به نقل از سید شهریار مرتضوی مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان (بهبهان) گزارش کرده است که بنای غیرمجاز در پایین دست سد شهدای بهبهان به طول 64 متر به طور کامل تخریب شده است.
به گفته مرتضوی در حال حاضر، حریم رودخانه در این منطقه از بناهای غیرمجاز پاکسازی و به حالت طبیعی اولیه برگردانده شده است.
به باور کارشناسان، بخشی از خسارت های سیل امسال در کشور ناشی از تعرض به حریم و بستر رودخانه ها بوده است.
20 فروردین جاری، با دستور رئیس جمهوری، استانداران سراسر کشور موظف شدند با همکاری شهرداری ها ساختمان ها، اماکن و مستحدثات واقع در مسیل ها و حریم رودخانه ها و در معرض خطر سیل را در حوزه ماموریت خود شناسایی و گزارش دقیق و جامعی را ظرف یک هفته به هیئت وزیران اریه کنند.
9754/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.