به گزارش ایرنا فریبا نظری در حاشیه بازدید از اردوگاه های سیل زدگان خوزستان اظهار داشت: در مدیریت بحران داریم یاد می گیریم که برای همه افراد با یک فرمول برنامه ریزی نکنیم و برنامه ریزی متناسب با جنس و سن و حتی خرده فرهنگ های قومی و مذهبی باشد.
وی افزود: به طور نمونه هم در خوزستان و هم گلستان که استان های با تنوع قومی بالا هستند، در اهدای لباس باید به این ویژگی ها توجه شود، به طور مثال کسی که عرب است دوست دارد که دشداشه عربی استفاده کند، زیرا کسی که همه چیزش را در سیل از دست داده، می خواهد نشانه ای از هویت خود را داشته باشد.
نظری اضافه کرد: تعدادی از طلبه های داوطلب اهوازی پارچه های زیادی از خیران گرفته و برای زنان و مردان لباس های متناسب فرهنگشان دوخته بودند، در استان گلستان نیز لباس ترکمن با پارچه های مختلف دوخته و اهدا شده بود.
وی افزود: با توجه به اینکه عمده اعضای ستادهای بحران مرد هستند و عمده فعالیت ها متمرکز بر تامین نیازهای زیستی است، در روزهای نخست وقوع سیل در استان گلستان انتقادهایی نسبت به احتمال در نظر نگرفتن تفاوت های جنسی درد رفع نیازها و بی توجهی به نیازهای خاص زنان و کودکان مطرح شده بود، اما بعد از دو روز از انتقادها سخنگوی وزارت کشور این مساله را طرح کرد و همدلی و همراهی خوبی از سوی مردم صورت گرفت و در خوزستان نیز گزارش هایی داشتیم که به این مساله توجه شده است.
به گفته وی تا امروز یک مورد زنان باردار و سالمند و یا مبتلا به بیماری خاص و یا روحی روانی مزمن نبوده که برای آنها برنامه ریزی نشده باشد، همه این موارد در زمان طلایی خود منتقل شده و به کمک خیران و هلال مکان های خاصی برای باردار درنظر گرفته شده است.

*لزوم خدمات مشاوره به سیل زدگان
مشاور وزیر کشور در امور زنان، همچنین یکی از مشکلات کنونی را عدم تمایل برخی از سیل زدگان حاضر به اقامت در کمپ ها نیستند، اظهار داشت: این مساله باید در ستاد بحران مطرح و برای آن برنامه ریزی شود.
وی بر ضرورت بازگشت روستاهایی که سیلاب در آنها فروکش کرده به شرایط عادی تاکید کرد و افزود: در جاهایی که خطر آبگرفتگی از بین رفته و سیلاب فروکش کرده باید تلاش شود که افراد از اردوگاه ها و محل اسکان موقت به خانه های خود بازگردند، زیرا ادامه اسکان آنها در اردوگاه ها مشکلاتی هم برای آنها و هم برای گروه های امدادی بوجود می آورد.
نظری تاکید کرد: برای گذر از بحران باید به مباحث روانی توجه شود و با توجه به وجود خرده فرهنگ های قومی و عشیره ای و خانواده گسترده در خوزستان، ستاد بحران و کارگروه های زنان و خانواده در این زمینه راه سختی را در پیش دارد و باید برای آنها برنامه داشته باشد تا به زندگی عادی بازگردند.
وی تصریح کرد: باید تلاش شود جبران خسارت و بازسازی منازل و محل های آسیب دیده، زمین های کشاورزی و احشام جبران خسارت صورت گیرد تا به زندگی عادی بازگردند گرچه با توجه به گستردگی جبران خسارت ها زمان بر است و نیم توان انتظار داشت که بازسازی به سرعت صورت گیرد.
نظری در ادامه با اشاره به اجرای طرح های افزایش تاب آوری در سراسر کشور گفت: تاکید شده است که به ویژه در استان های دچا ر بحران سیل این طرح با تمرکز بیشتری اجرا شود.
وی وجود روستاهای در محاصره سیلاب را در خوزستان یادآور شد و افزود: این مساله طبیعتا افراد را دچار استرس های پس از بحران می کند، به همین دلیل در کارگاه های تاب آوری اجتماعی برنامه هایی برای بازتوانی روانی و جسمی پس از بحران در زنان و کودکان و سالمندان به عنوان گروه های آسیب پذیر است.
به گفته وی همه زنان جزو گروه های آسیب پذیر نیستند و در این بحران زنانی را مشاهده کردیم که مدیریت بحران را با اقتدار انجام می دادند، اشاره به گروه های خاص از زنان است که از آموزش و مهارت کمتری برخوردارند و یا زنان سالمند و معلول و باردار که به خاطر شرایط نیاز به مراقبت های ویژه دارند.
نظری با بیان اینکه خدمات مشاوره ای باید تا مدتی ادامه یابد، افزود: پس از بحران کمک های مددکاری و مشاوره ای به گروه های آسیب پدیر به زنان کودکان و سالمندان باید ادامه پیدا کند، تا استرس ها و کابوس های آنها از حادثه، در طول روز و شب تکرار نشود.
این مقام مسئول همچنین هدف از سفر به خوزستان را به عنوان یکی از استان های گرفتار بحران سیل، بررسی میدانی شرایط مردم آسیب دیده و امدادرسانی به آنها دانست و افزود: این سفر در راستای مسئولیت وزارت کشور در مدیریت بحران و بازسازی و جبران خسارت های سیل زدگان همچنین عضویت دفاتر استانی بانوان و خانواده از سال 97 در ستاد بحران است.
وی با اشاره به مشارکت وسیع گروه های مردمی و داوطلب به همراه هلال احمر، دستگاه های اجرایی، بسیج و سپاه و نیروی انتظامی، حوزه های علمیه و گروه های پزشکی در امدادرسانی افزود: ارزیابی عملکرد گروه های مختلف هنوز زود استا اما بعد از بررسی میدانی تلاش می شود موانع برطرف و تجربیات این روزها مستندسازی شده و در استان های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور وزیر کشور دیروز از سه از کمپ اضطراری و موقت در حمیدیه، هویزه و اهواز و یک روستای شهرستان کارون دیدن کرد.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در معرض سیلی هستند که از فروردین ماه در خوزستان جاری شده است. بیش از 250 روستا و 9 شهر در خوزستان هشدار تخلیه گرفته و بیش از یکصد روستا تخلیه شده اند.
جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرده که بیش از 170 هزار نفر در خوزستان امدادرسانی شده اند.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.