به گزارش ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» روز دوشنبه در حاشیه نخستین جلسه ستاد بازسازی در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: میزان خسارت ها و برنامه ها و اقداماتی که هرکدام از این دستگاه‌ها باید ارایه می دادند، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد که این برنامه‌ها در 2 روز زمان بندی شده و به قرارگاه اعلام شود.
وی گفت: در گروه نظارت و بازرسی با تعیین نظارت هایی، مسیر انجام کار، زمان بندی و اجرا پیگیری می شود.
وزیر کشور درباره منابع مالی اختصاص داده شده به قرارگاه افزود: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهوری همه منابع لازم برای این حضور هم از ردیف‌های بودجه‌ای هم ماده 10و 12 بحران، بیمه‌ها و بانک‌ها و در صورت نیاز استفاده از صندوق توسعه ملی تامین می شود.
رحمانی فضلی گفت: مقرر شد همه دستگاه ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه فعالیت کنند. یعنی هیچ هزینه، کمک و پرداخت بدون هماهنگی قرارگاه نخواهد بود.همچنین مصوب شد در امر نوسازی و بازسازی از ظرفیت همه کشور از جمله نهادهای اجرایی، دستگاه‌های غیر دولتی، نیروهای مسلح و مردم استفاده شود.
وزیر کشور درباره موضوع بازسازی و مسکن سیل زدگان هم گفت: قرار بر این شد که بنیاد مسکن دستورالعملی تهیه و ابلاغ کنند تا هرکس در کشور هر چقدر که می تواند مسکن بسازد و مشارکت کند، متناسب با آن دستورالعمل کار خود را شروع کند و دولت هم حمایت لازم را خواهد کرد.
رحمانی فضلی همچنین با اشاره به موضوع اطلاع‌ رسانی از سیل و برخی سواستفاده های صورت گرفته از این موضوع تاکید کرد: با توجه به حجم شایعات و همچنین تحریک و تحرکاتی که انجام می‌شود باید آگاهی رسانی و اطلاعات ما به موقع باشد، باید بتوانیم با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هماهنگی‌ لازم رسانه‌ای مشارکت مردم را افزایش دهیم و موجب آرامش افرادی باشیم که واقعا خسارت دیده و سیل زده هستند.
وی افزود: اولویت اول ما تعیین خسارت ها و پرداخت به کسانی است که واحدهای تولیدی داشته اند یا دارای محصولات زراعی بودند و وسایل زندگی شان را از دست داده اند.
رحمانی فضلی درباره اسکان موقت سیل زدگان گفت: اسکان موقت با توجه به افزایش دمای هوا در خوزستان و لرستان موضوع مهمی است، زندگی مردم در زیر چادر با مشکل رو به رو خواهد شد، ما برای اسکان موقت از بنیاد مسکن خواستیم جمع‌بندی خسارت‌ها را به دست آورد و تلاش خواهیم کرد حداقل شرایط زیستی مناسب را برای عزیزان فراهم کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: ما مرحله اول موضوع سیل را که بحث مقابله و مدیریت مساله، کاهش تخریب و هزینه انسانی بود، به لطف خداوند متعال در جاهای دیگر غیر ازخوزستان مدیریت شده است.
وی گفت: مرحله مقابله به اتمام رسیده مگر اینکه سیل های جدیدی داشته باشیم مانند سیل شب گذشته در کلات.
وزیر کشور تاکید کرد: اکنون مساله مهم ‌تر، مساله بازسازی است امیدواریم در این مرحله هم با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و نیروهای غیر دولتی و مردم بتوانیم کارآمدی نظام را هم برای مردم عزیزمان و هم دنیا به منصه ظهور برسانیم.
رییس قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده ادامه داد: کاری که در مقابله و مدیریت این سیل در 25 استان و با این حجم بارندگی انجام شد، به عنوان یک مدیریت جامع و مناسب می‌تواند ارایه شود. ما با این مقوله آشنا هستیم و مرتب این مساله را در کشورهای دیگر پیگیری کردیم اطلاع دقیقی داریم.
رحمانی فضلی افزود: در مدیریت سیل خسارت‌های جانی را به حداقل رساندیم و از خسارت‌های مالی بسیار سنگینی که می‌توانست ایجاد شود جلوگیری کردیم.این سیل می‌توانست شهرهای گرگان، اهواز، سوسنگرد و یا حمیدیه را زیر آب ببرد. ولی به دلیل مدیریت مناسبی انجام شده هیچ کدام از این شهرها زیر آب نرفت.
وی گفت: همه دستگاه‌ها و مردم تلاش کردند امیدوارم در مرحله بازسازی هم این تلاش‌ها و همکاری‌ها با همدلی ها باشد تا ما برگ دیگری از کارآمدی نظام را در این زمینه شاهد باشیم.
رحمانی فضلی درباره میزان خسارت های سیل هم گفت: مجموع ارقامی که دستگاه های اجرایی از دیروز درباره خسارت ها بررسی و اعلام شد، اعم از تسهیلات و اعتبارات حدود 35 هزار میلیارد تا الان برآورده شده است.
وی افزود: این برآوردها اولیه است و هم در بررسی هایی که مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای ما انجام شده امکان تغییرات در این رقم وجود وجود دارد و هم امکان دارد برخی از خسارت ها دیده نشده باشد، یا خسارت هایی که از این به بعد وارد می شود قابل محاسبه است ولی فعلا رقم ما 35 هزار است.
وزیر کشور درباره تداوم بازسازی مناطق سیل زده تاکید کرد: رییس‌جمهوری همه فعالیت‌های دستگاه‌ها و وزارت کشور را در این قرارگاه مستقر کردند، ده ها جلسه در کارگروه های مختلف داشتیم و یقین دارم که می توانیم با سرعت و اطمینان بالایی در این زمینه حرکت کنیم.
رحمانی فضلی گفت: برای پیگیری تصمیمات، ستادهای بحران در استان‌ها را مسئول حاضر این قرارگاه در استان‌ها خواهیم کرد که استاندار رییس آن است و از استاندار خواهیم خواست که این برنامه‌ها را به صورت زمان بندی شده به ما گزارش، و راه حل‌های مناسب در این زمینه را ارایه دهد.
‌سیام**9402**3202**1535/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.