معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: سامانه جامع پشتیبانی بحران استان خوزستان طی چند روز آینده برای تجمیع اطلاعات از مناطق سیل زده و امداد رسانی و ارائه خدمات مطلوب تر و منظم تر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، سید علی بحرینی مقدم پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه، در جلسه نشست خبری ستاد پشتیبانی امداد رسانی و اسکان سیل زدگان استان خوزستان اظهار کرد:  به زودی سامانه جامع پشتیبانی بحران به منظور هماهنگی بیشتر و سرعت عمل در تبادل اطلاعات راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: به دلیل گستردگی مناطق متأثر از سیل در استان خوزستان و حجم بالای آب ورودی و گستردگی و تنوع نیاز ها و احتیاج مبرم به اطلاعات به روز و لحظه به لحظه طراحی این سامانه در روز های آغازین سیل در استان شروع و اکنون در مرحله وب است.

بحرینی مقدم ادامه داد: شرایط سیل در استان به گونه ای است که در شمال خوزستان به فکر بازسازی و در جنوب آن مشغول پیشگیری و سازماندهی کلیه تجهیزات و امکانات هستیم و این مسئله و تنوع نیاز ها موجب پیچیدگی در کارها می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص آمار امروز ستاد پشتیبانی امداد رسانی و اسکان سیل زدگان، تصریح کرد: تا امروز ۲۶ شهر و ۱۴۴ روستا در استان متأثر از سیل هستند و از ابتدای بحران تا به امروز ۲۳۴ روستا با جمعیت ۱۰۶ هزار نفر درگیر سیلاب شده اند.

وی افزود: تناقضاتی که بعضا در مصاحبه های استاندار و مدیریت بحران و دیگر مدیران مشاهده می کنید به علت سرعت دریافت اطلاعات و تغییر در اعداد و ارقام اعلام شده است.

بحرینی مقدم عنوان کرد: در برخی مناطق که خطر پذیری بیشتری دارند برای جلوگیری از غافلگیر شدن و به منظور پشتیبانی مطلوب تر خود را برای امداد رسانی به ۴۰۰هزار نفر آماده کرده ایم.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خوزستان از سازماندهی ۹۱ اردوگاه اسکان سیل زدگان خبر داد و گفت: ظرفیت قابل اسکان این اردوگاه ها بالغ بر ۵۱ هزار نفر و جمعیت اسکان یافته در آنها ۲۲ هزار نفر است.

بحرینی مقدم با اشاره به اینکه اردوگاه های اسکان اضطراری با مشکل جمعیت شناور مواجه هستند، بیان کرد: افرادی از اعضای خانواده های اسکان یافته معمولا در محل سیل باقی مانده و از خانه و احشام خود محافظت می کنند و به منظور سرکشی به خانواده و صرف وعده های غذایی به اردوگاهها مراجعه می کنند؛ به طور مثال در حمیدیه آمار اسکان اردوگاه ۳۸۰۰ نفر است، اما در موقع توزیع غذا این آمار به ۶ هزار نفر نیز می رسد.

وی در خصوص توزیع اقلام امدادی به ویژه چادر که از اموال دولتی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: سازمان هلال احمر یه واسطه تجربه بالا در امداد رسانی و با توجه به ضوابط خود اصرار به برپایی چادرها در اردوگاهها داشت، اما برخی روستائیان حاضر به مراجعه به اردوگاه نبودند و عده ای دیگر به واسطه محاصره در سیلاب امکان حضور در اردوگاه را نداشتند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: بدین منظور مجبور به تحویل چادر و اقلام امدادی به دهیاران برای توزیع بین مردم شدیم که در ادامه روند امداد رسانی متوجه شدیم بعضا برخی دهیاران اقلام امدادی و چادر ها را بین اهالی روستا توزیع نکرده و برخی دیگر بیش از نیاز خود دریافت کرده اند همجنین دهیارانی بوده اند که جزو مناطق سیل زده نبوده و چادر دریافت کرده اند که با کمک مقام های امنیتی چادر ها باز پس گرفته شد.

وی افزود: تا کنون ۲۱ هزار چادر توزیع کرده ایم که با توجه به ۱۰۶هزار نفر جمعیت متاثر از سیل در روستاها اگر به طور متوسط برای هر ۵ نفر یک چادر در نظر بگیریم به اندازه کافی چادر توزیع شده است.

بحرینی مقدم تاکید کرد: درصدد هستیم با راه اندازی سامانه جامع پشتیبانی لحران و صدور اسکان کارت به مصرف کنندگان واقعی خدمات ارائه داده و مانع از سو استفاده سودجویان از این تجهیرات و امکانات شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص مهمترین اقلام امدادی ارائه شده یه سیل زدگان تا ساعت ۸ صبح امروز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه، تشریح کرد: ۲۱۴۰۰ تخته چادر، ۴۲۷۳۹ تخته پتو، ۲۸۰۴۱ تخته موکت، ۱۲۲۹۶۷ قوطی کنسرو، ۹۱۹۰۹ کیلو نایلون، ۹۹۵۶۱بسته نان( هر بسته دارای  ۲۰ قرص  نان)، ۲۴۳۱۲ کیلو برنج و ۱۵۰ تن برنج برای طبخ در اختیار سازمان عتبات و عالیات، ۱۵۱۵۷۴ بطری آب معدنی، ۱۳۲۹۶ کیلو قند و شکر، ۱۰۹۸۹ کیلو حبوبات، ۷۸۰۹ کیلو روغن و ۱۹۲۱۲ ست بهداشتی توسط ۷ فروند بالگرد  با ۴۷۷ سورتی پرواز و ۲۲ فروند قایق هلال احمر توزیع شده است.

بحرینی مقدم خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۳۴ دستگاه ماشین آلات سنگین، تجهیزات و امکانات جهت پیشگیری، مقابله و بازسازی به شهرستان های سیل زده ارسال شده است.

وی در خصوص استان های معین خوزستان بیان کرد: استان اصفهان به عنوان معین اهواز، البرز معین شهرستان باوی، تهران، معین دشت آزادگان، فارس معین شوش و شوشتر، کرمان معین حمیدیه و ورارت دفاع معین شهرستان کارون انتخاب شده اند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: استان های معین بیش از ۷۳۹ نفر و بیش از ۵۹۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و بالغ ب  ۲۰۶ هزار قلم کالا و خدمات را به استان وارد کرده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اخطار های اعلام شده در ۵ منطقه اهواز، ۱۱۵ مدرسه را برای اسکان احتمالی آماده کرده ایم.

بحرینی مقدم در خصوص مشکل کمبود سرویس های بهداشتی و حمام سیار، عنوان کرد: در چند روز ابتدایی بحران تنها توانستیم ۸۶ سرویس بهداشتی و حمام سیار را فعال کنیم، ولی بلافاصله با کمک استان های معین و وزارت دفاع توانستیم ۴۲۴ سرویس بهداشتی و ۶۴ حمام یه استان وارد که از این تعداد ۳۶۴ سرویش بهداشتی نصب شده است، اما هنوز در این زمینه کمبود داریم که در صدد رفع آن هستیم.

وی از تسلط کامل ستاد پشتیبانی بحران استان بر اردوگاهها خبر داد و گفت: اطلاعات لحظه به لحظه به دست ما میرسد و کنترل و پیگیری میکنیم حتی در بحث بهداشت و درمان در سطح خوبی قرار داریم و در اردوگاه های خود فوق تخصص نورولوژی و خدمات پیشرفته دندانپزشکی ارائه می شود که کم سابقه است.

بحرینی مقدم شرایط امنیتی اردوگاهها و مناطق سیل زده را مطلوب عنوان کرد و افزود: نیردهای انتظامی، سپاه و ارتش متولی حفظ امنیت اردوگاهها و مناطق سیل زده هستند که به خوبی از عهده وظیفه خود برآمده اند، ولی بهر حال همه نوع آدمی وجود دارد و بروز مشکلاتی از این دست اجتناب ناپذیر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید این نکته که ما در تامین غذای مورد نیاز سیل زدگان هیچ مشکلی نداریم، بیان کرد: از مواکب خودجوش که زیر نظر عتبات عالیات خدمت نمی کنند تقاضا داریم اقدام به پخت و توزیع غذا در مناطق سیل زده نکنند و کمک های خود را به صورت غیر از پخت غذا و یا حداقل با تاخیر عرضه کنند که از اسراف یا فساد مواد غذایی جلوگیری شود.

photo_2019-04-14_03-43-31

photo_2019-04-14_03-43-33

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.