در این یادداشت آمده است: سازمان هواشناسی ایران در مورد وضعیت بارش های شدید و سیل آسا ووقوع سیل اخطاریه صادر کرد. سیل از شمال، روانه غرب و جنوب ایران شد. این اخبار در مورد سیلهای مهیب اخیر در ایران بیش بسیار کوچکی از صدها و هزاران خبری است که در فضای مجازی و رسانه ها می بینیم و می شنویم.
در چند سال گذشته شاهد خشکسالی های پیاپی بودیم و مرتب برای بارش رحمت الهی دست به دعا بر می داشتیم. خوشبختانه در سال 97 شاهد بارشهای بسیار خوب و نزول رحمت الهی بودیم و ترسالی نصیب کشورمان شد در حال مزه کردن طعم شیرین تر سالی بودیم که بر اثر باراندگیهای مستمر دچار خسارات جانی و مالی در استانهای کشور شدیم و بسیاری از شهروندان عزیزمان داغدار شدند.

ایران جزو 10 کشور نخست به لحاظ میزان وقوع بلایای طبیعی است. اما از یاد نبریم که همین کشوری که جزو کشورهایی است که بیشترین بلایای طبیعی در آن است ، یکی از کشورهایی است که از نظر منابع رو زمینی و زیر زمینی و موقعیت جغرافیایی وضعیت بسیار خوب و جشمگیری دارد.

بطوریکه یکی از پنج کشور ثروتمند دنیاست و در گاز طبیعی رتبه ی نخست و در نفت رتبه ی چهارم و همچنین هفت درصد از معادن جهان به ایران اختصاص دارد. استفاده از ظرفیتهای پربار کشور برای رشد و تعالی و برای مقابله با حوادث غیر مترقبه و مدیریت بلایای طبیعی شرط عقل و دور اندیشی است.

جای بسی تاسف است که نعمتهای الهی تبدیل به نقمت شوند. کشور ما سالهای متمادی بود که از خشکسالی رنج می برد اما با آمدن باران های پیاپی و جاری شدن سیل، باز هم در رنج و خسران بسر می بریم. گرچه این خسارتهای مادی و جانی در این برهه ی حساس مجالی را برای بیان این نعمت الهی نگذاشت ومسولین کشوری و لشکری و مردم همگی برای کاستن خطرات و خسارات سیل در حال تلاش و تکاپو هستند که باید به همه دست مریزاد گفت اما از بابت این بارانها بود که سدها پر از آب شیرین شده و باعث شده که آب به سفره های زیر زمینی برسد و نعمات فراوانی دارد .

اگر قبل از ایجاد سیل و این بارانهای مکرر و بی سابقه طبیعت را مدیریت میکردیم و در حالی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کردیم به فکر تر سالی و سیل بودیم ، خسارتها به حداق ممکن می رسید و در آن صورت، نعمات فراوان را با خسارات ناشی ازسیل قابل مقایسه نبود و با این حال و علیرغم این خسارات هنگفت و داغدار شدن و بی خانمان شدن عده ای از هموطنانمان، برکات پیدا و پنهان و بلندمدت آن فراوان است و بابت این سختی ها و ناملایمات صبوری کنیم و شکر نماییم و از خداوند متعال استغاثه و دست به دعا برداریم که این آلام را درمان کند.


خداوند به بشر عقل دادتا از آن بهره بگیرد و با هدایت تشریعی با مشکلات و بلایا مقابله کند همان گونه که سایر موجودات و جانداران دیگر، با هدایت تکوینی از هر فرصتی استفاده می کنند.

گردباد که یک تهدید است عقاب منتظر آن می ماند و به محض اینکه طوفان و گردباد قصد سرنگونی عقاب را می کند این پرنده ی بلند پرواز سرش را به سوی آسمان بلند و عمود بر طوفان می ایستد و مانند گلوله ی توپی به سمت بالا پرتاب می شود و آنقدر با کمک باد مخالف اوج می گیرد تا به ارتفاع مورد نظر برسد و آنگاه با چرخش خود به سوی قله ی مورد نظر در بالاترین نقطه ی کوهستان ماوا می گزیند.

یا از سیل سیلی خوردیم. حقیقت مطلب این است که بخاطر ایجاد سدهای عظیم و متعددی که بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده و به مدد اقدامات دیگری از قبیل آبخیز داری و آبخوانداری که توسط وزارت جهاد سازندگی سابق و جهاد کشاورزی فعلی انجام شده از این نعمت الهی استفاده شده و اگر نبود آن اقدامات دوراندیشانه دیروز و این اقدامات شبانه روزی امروز، خسارات خیلی بیشتر ازاین می بود.


اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد و کتمان آن نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه باعث می شود از سیلی امروز نیز درس نگیریم و آن هم عدم توجه جدی به حوادث و بحرانهاست. توجهاتی شده اما با توجه به پتانسیلهای ارزشمند کشور از یک طرف و تهدیدات و بلایا و حوادث طبیعی که در بالا به آنها اشاره شد از طرف دیگر، می بایست بیشتر از این کار می شد و از همان پتانسیلها و سرمایه و ثروتها در مقابله با آن بلایا بهره بهتر و بیشتری می بردیم.

از الان به بعد باید از حالت واکنشی ، انفعالی و تدافعی به در آییم و فعالانه و دور اندیشانه عمل کنیم. نباید در خشکسالی تر سالی و سیل را فراموش کنیم و در بحران سیل، بحران خشکسالی را به بوته فراموشی بسپاریم.


اگر می توانستیم اقداماتی انجام دهیم و اقدام نکردیم این درد بزرگی است و اگر اقداماتی را برای توسعه کشور انجام دادیم و به مسایل زیست محیطی و عوامل محیطی و زمان تر سالی بی توجهی کردیم و بخشی از این سیلها ناشی از آن بی توجهی ها باشد درد بزرگتری است که امیدوترم چنین مباد.

کشوری مثل ژاپن زلزله خیز و هلند سیل خیز و…. بخوبی بلایا و بحرانها را مدیریت و حتی در آنها فرصت بوجود آوردند ومانیز با توکل بر خدا و همدلی و غایت اندیشی و درس گرفتن از این سیلی سیل می توانیم پس از عبور از این بحران با یک برنامه ریزی درست ومنسجم و خط مشی گذاری کلی با استفاده از صاحب نظران و ظرفیتهای فراوان، کاری کنیم که این حوادث تکرار نشود. این آزمون خوبی بود و در دل ناملایماتش شیرینی هایی نیز داشت که امیدوارم درس و تجربه و پشتوانه ی خوبی باشد برای آینده ی این مرز و بوم.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.