عضو شورا یاری کوی ملاشیه اهواز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سیلاب در محله عین 2 جاری شده و به سمت کوی گلدشت سرریز شده و با شکسته شدن سیل بند خیابان گلبهار در این محله، اکنون آب پشت سیل بند کوی ملاشیه در حال تجمع شدن است.
وی افزود: محله ملاشیه تحت تاثیر سرریز سیلاب از کانال چمران، کانال سلمان و زهکش نیشکر دهخدا است و در پشت 800 متر از سیل بند آبگرفتگی داشته، اما با توجه به تلاش شبانه روزی اهالی این محله و ساخت یک سیل بند به طول چهار کیلومتر و ارتفاع سه متر، امیدوار هستیم که بتوانیم در مقابل این سیلاب مقاومت کنیم و اجازه ندهیم آب به سمت منازل مسکونی سرازیر شود.
ضامنی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 2 هزار نفر از اهالی ملاشیه به صورت خودجوش برای ساخت سیل بند مشارکت می کنند و علاوه بر کارهایی که تا کنون انجام شده در حدود 10 هزار تا 15 هزار گونی پر شده از خاک را برای پشتیبانی از سیل بند آماده کرده اند.
وی با بیان اینکه برای تحکیم سیل بند نیاز به گونی داریم، گفت: 400 تا 500 نفر از اهالی کوی ملاشیه کار نگهبانی سیل بند را بر عهده دارد تا جلوی افرادی که برای شکستن آن اقدام می کنند را بگیرند.
وی گفت: به همین منظور 6 تخته چادر برای این افراد نیاز داریم کع امیدوارم مسئولان آن را تامین کنند.
ضامنی با تقدیر از اهالی کوی ملاشیه افزود: از زمان آغاز ساخت و تحکیم سیل بند، همه اهالی این محله برای تامین مایحتاج افرادی که در ساخت سیل بند مشارکت کرده بودند همکاری کردند به طوری که روزانه چندین هزار وعده غذا تهیه و توزیع می شود.
وی ادامه داد: اهالی کوی ملاشیه 2 موکب نیز برای خدمات رسانی به کسانی که در ساخت سیل بند کمک می کنند، راه اندازی کرده اند و در تامین سوخت خودروها نیز همکاری می کنند.
ضامنی اظهار داشت: نیروهای امدادی که از استان های دیگر آمده اند در حسینیه ما موسوم به حسینیه حضرت زینب (س) مستقر هستند.
به گفته وی حدود 40 نفر راننده خودروهای سنگین از استان های اصفهان، شیراز، تهران و ماهشهر (استان های معین خوزستان) به صورت داوطلبانه آمده اند تا در ساخت سیل بند کمک کنند.
در پی جاری شدن سیلاب رودخانه کرخه به سمت اهواز و سرریز کانال چمران در حمیدیه و امتداد آن موسوم به کانال سلمان، محله های جنوب غربی شهر در تهدید سیل قرار دارند. سیلاب در 2 روز گذشته در محله عین 2 شدت گرفته و امروز سیلاب به سوی محله گلدشت پیشروی کرده است.
عالمی نیسی فرماندار اهواز امروز گفته بود که به جز پنج محله ای که دستور تخلیه آن صادر شده، سیلاب پیشروی نکرده، و محله های دیگر را تهدید نمی کند.
شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان نیز امروز خبر داده است: عملیات احداث سیل‌بند کانال شهید چمران پس از چهار روز تلاش به پایان رسید و سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران در ورودی شهرستان حمیدیه مهار شد.
ظرفیت کانال شهید چمران 90 متر مکعب درثانیه است که در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد. سرریز این کانال می توانست مناطقی از شهر اهواز و روستاهای اطراف را زیر آب ببرد.
در حالی که فرمانداری اهواز سه شنبه شب و چهارشنبه صبح دستور تخلیه مناطقی از اهواز را شایعه دانسته و تکذیب کرده بود، ظهر دیروز (چهارشنبه) استاندار خوزستان دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد. کوی ملاشیه که امروز در معرض آبگرفتگی است در فهرست مناطق پرخطر اعلام نشده است.
سیلاب کرخه و دز از بامداد یکشنبه به اهواز و حوالی مناطقی در غرب و شمال غرب شهر رسید و جاده شوش- اهواز را مسدود کرد. اهالی منطقه عین 2 گفته اند که چندین روز است درگیر سرریز کانال سلمان و شکستگی سیل بندها هستنند اما هیچگونه اخطار و یا هشداری برای تخلیه به آنها داده نشده است.
روابط عمومی فرمانداری اهواز اعلام کرده است: ملاشیه، انتهای خیابان 16، مدرسه نور؛ ملاشیه، پادگان 41 ثارالله، قبل از پل؛ گلدشت، حسینیه ام البنین؛ فاصله بین میدان شهید بندر ( چهار شیر ) و سه راهی تپه، پادگان شهید مسعودیان؛ خیابان کمپلو جنوبی، سالن های ورزشی ناصر خسرو؛ کمپلو، خیابان امیر کبیر شمالی- نبش شرف، سالن های ورزشی خانه والیبال؛ امانیه، قبل از پل هوایی، سالن چند منظوره جهان پهلوان تختی؛ زیبا شهر، روبروی راه بند لوله سازی، سالن شهید علی هاشمی؛ چهار راه آبادان، سالن ورزشی مجموعه قدس را محل های اسکان هلال احمر در شهر اهواز اعلام کرده است.
سه رودخانه کرخه، دز و کارون از شهرستان اهواز می گذرند که هر سه حوضه های بحرانی و سیلابی هستند.
در بخش مرکزی 13 روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، بیش از 10 روز پیش دچار آبگرفتگی شدند و 15 روستای دهستان الهایی و لامی نیز سیل زده یا در محاصره آب هستند. سیلاب به یک روستای بخش اسماعیلیه نیز وارد شده است.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.