در برخی نقاط شهر اهواز چشمه هایی جوشان از فاضلاب قابل مشاهده است که هرکدام چندین خیابان را احاطه کرده اند، چهره نازیبای شهری، بوی نامطبوع و مشکل در رفت و آمد شهری از تبعات این پس زدگی های فاضلاب است.
اگرچه مشکل پس زدگی فاضلاب در اهواز دیرینه است و سالهاست شهروندان را آزار می دهد اما با افزایش دبی رودخانه کارون شاهد حجم بیشتر پس زدگی ها و همچنین در برگیری نقاط بیشتری از شهر اهواز هستیم.
اهواز در شرایط عادی در 300 نقطه شاهد پس زدگی فاضلاب است که این مساله در زمان بارش باران و افزایش دبی رودخانه کارون، به مراتب بدتر می شود و حال با افزایش چشمگیر آب رودخانه کارون دامنه این معضل افزایش یافته و ابعاد فاجعه بار بهداشتی به خود گرفته است.
خیابان های نقاط مختلفی از شهر اهواز همچون پردیس، کوی مجاهد، گلستان، لشکرآباد، مرکز شهر، کیان آباد و کیانپارس درگیر فاضلاب هستند این در حالیست که تا یک هفته پیش مدیرعامل سابق شرکت آبفای اهواز این پس زدگی های فاضلاب را انکار و آن را آب سطحی می خواند.
به گفته فردوس کریمی آب جاری شده در سطح شهر، فاضلاب نیست بلکه به دلیل بالا رفتن تراز رودخانه کارون نسبت به ساحل، آب با فشار وارد شهر می شود.

**رودخانه فاضلاب در پردیس
پردیس، از محله های اهواز با حدود 50 هزار نفر جمعیت است که همیشه از مشکل بالازدگی فاضلاب رنج می برد؛ حالا به دلیل ریزش شبکه فاضلاب و بالا آمدن آب رودخانه کارون در شرایط بحرانی قرار گرفته است؛ حداقل یک خیابان اصلی و چند خیابان فرعی آن به دلیل بالا زدن فاضلاب به صورت سرتاسری مسدود شده است.
قرار بود مشکل این منطقه در روزهای گذشته حل شود اما همچنان فاضلاب در خیابان های پردیس جاری است و بوی نامطبوع آن ساکنان را کلافه کرده است.
بالا آمدن فاضلاب به عمق 30 تا 40 سانتیمتر در خیابان ها و بوی نامطبوع آن، تعطیلی تمام مغازه های خیابان های گلفام، بسته شدن درمانگاه ولایت و سرگردانی بیماران این منطقه، رفت و آمد برخی مردم با چکمه در سطح خیابان ها و حبس شدن زنان و کودکان در خانه ها تنها به دلیل بی توجهی به مشکلات فاضلاب در این منطقه است.
به گفته ساکنان پردیس از روز سوم فروردین تاکنون همین شرایط وجود دارد و بوی فاضلاب همه را نگران کرده است، چندین مدرسه در خیابان گلفام کوی پردیس قرار دارند و والدین آنها نگران هستند که با این وضعیت چطور فرزندان خود را راهی مدرسه کنند.
آنها با تشبیه این نقطه به رودخانه فاضلاب ادامه می دهند: تعداد زیادی از همسایه ها برای جلوگیری از مریض شدن فرزندانشان به منزل اقوام و یا شهرستان های دیگر رفته اند، خودروها برای تردد باید از وسط این فاضلاب عبور کنند؛ برای عابران نیز خود اهالی، سنگ و لاستیک خودرو در خیابان گذاشته اند تا به این طریق در خیابان تردد کنند.
اوضاع در محله های دیگر نیز با شدت کمتر به همین صورت است؛ خیابان ادهم در مرکز شهر و مناطق قدیمی اهواز نیز مملو از فاضلاب شده است، آب از خیابان ها گذر و به بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) رسیده به طوری که امکان تردد از این نقطه بسیار سخت شده است.
بوی نامطبوع فاضلاب نه تنها مردم محلی و رهگذران را آزار می دهد بلکه برای بیماران حاضر در این بیمارستان نیز نوعی تهدید محسوب می شود.

**147 مورد شکایت روزانه از فاضلاب اهواز
سرپرست جدید شرکت آبفای اهواز از 147 مورد شکایت روزانه درخصوص فاضلاب اهواز خبر داد و گفت: البته این آمار در شرایط عادی 200 مورد در روز است اما با این تفاوت که در روزهای عادی بیشتر شکایت ها مربوط به حوادث کوچک و نقطه ای است.
صادق حقیقی پور اظهار داشت: در سایر شهرها با جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفر متوسط شکایت شهروندان از وضعیت فاضلاب بین 60 تا 65 مورد در روز است.
وی با اشاره به اینکه ترمیم شبکه فاضلاب اهواز به 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد ادامه داد: درحال حاضر بیشتر شکایت ها مربوط به مناطق وسیعی همچون پردیس، لشکرآباد و مرکز شهر است.

**افزایش نقاط بحرانی فاضلاب در شهر
وی یادآور شد: تا سه روز پیش چند نقطه بحرانی همچون پردیس، لشکرآباد و خیابان ادهم شناسایی شد که حدود 80 درصد شکایات مردمی در حوزه فاضلاب به این نقاط مربوط بود اما در این فاصله زمانی نقاط دیگری همچون کیانپارس نیز به آن افزوده شد.
حقیقی پور در خصوص آخرین وضعیت منطقه پردیس اظهار داشت: خط فاضلابی به قطر یکهزار میلیمتر در عمق 6 متری زمین در خیابان یاور 11 کوی مجاهد و خروجی تلمبه خانه چنیبیه ریزش کرده که سبب بالازدگی فاضلاب در پردیس شده است.
وی ادامه داد: خطی برای انتقال فاضلاب پردیس تا امتداد رودخانه کارون حفر شده و انتظار می رود به تردیج از حجم فاضلاب این منطقه کاسته شود.
وی تصریح کرد: از سویی دیگر منهول های واقع شده در خیابان گلفام پردیس در نقطه ای بالاتر از سطح زمین قرار دارد از همین رو برای خروج فاضلاب باید دستگاه های پمپاژ نصب شود و یا کارگران با خشک کن این فاضلاب را دفع کنند.
سرپرست آبفای اهواز با اشاره به اینکه وضعیت فاضلاب خیابان ادهم نیز پس از تقویت پمپاژها بهبود می یابد گفت: دیگر اولویت ما رفع مشکل فاضلاب در گلستان و پیچ استادیوم است.
وی افزود: در مقطع اهواز 25 خروجی فاضلاب به رودخانه کارون راه دارد که پس از بالا آمدن دبی رودخانه کارون باید آنها به وسیله پمپ های قوی از نقطه ای دیگر وارد کارون می شدند.
حقیقی پور گفت: بهار سال گذشته دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز 300 متر مکعب بر ثانیه بود و درحال حاضر به بیش از سه هزار متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته است، این افزایش دبی بر روی سیستم دفع فاضلاب نیز اثرگذار است.
وی ادامه داد: بنظر می رسد با اقدامات انجام شده و در صورت عدم قطعی برق، بارش های هفته آینده مشکلات پس زدگی فاضلاب در این شهر را افزایش نمی دهد.

**بیماری و اختلال در زندگی نتیجه طغیان فاضلاب
رئیس کل دادگستری خوزستان رفع مشکل سرریز فاضلاب کلانشهر اهواز را خواستار شد و گفت:شرکت آب وفاضلاب هرچه سریع تر مشکلات ناشی از فاضلاب این شهر را رفع کند.
فرهاد افشارنیا ادامه داد: موضوع آب و فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت آب و فاضلاب باید با تمام قوا برای رفع این مشکل اقدام کند.
وی ادامه داد: مشکلات فاضلاب بیماری و مختل کردن زندگی مردم را به دنبال دارد و نباید این موضوع سلامتی مردم را تهدید کند.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: شرکت آب و فاضلاب کمبودها را به فرمانداری شهرستان اهواز اطلاع دهد، تا در این خصوص چاره اندیشی کنند.دستگاه ها با تمام ظرفیت برای مقابله با سیلاب اقدام کنند.

**خطر فاضلاب اهواز را تهدید می کند
نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها نیز در همین خصوص گفت: خطر فاضلاب اهواز را تهدید می کند مردم آسیب دیده از سیل بیش از اینکه از سیل در رنج باشند از پس زدن فاضلاب در اهواز در رنج هستند و خانواده ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند.
سید محسن موسوی زاده ادامه داد: بعد از وقوع سیل در اهواز فاضلاب این شهر که از ابتدا هم به رودخانه ها هدایت می شد، هم اکنون پس زده است و بیشتر نقاط شهر را فرا گرفته و بوی تعفن فاضلاب مردم را ناراحت و رنجیده کرده است.
وی ادامه داد: هم اکنون تنها اقدام موثر و موقتی برای خروج از این وضعیت، جمع آوری فاضلاب از سطح شهر و کمک گرفتن از پمپ های مکنده است با استفاده از این پمپ های مکنده می توان فاضلاب جاری شده در سطح شهر را جمع آوری کرد و به داخل رودخانه ها هدایت کرد.
نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها افزود: اگر چه این روش فقط یک روش موقتی است، اما اکنون غیر از تجهیزات شهرداری اهواز حداقل نیاز به 100دستگاه پمپ مکنده داریم تا در گوشه گوشه شهر مستقر کنیم تا مردم را از بوی بد فاضلاب و خطر بیماری ها نجات دهیم.
وی ادامه داد: به دلیل گرمی و رطوبت هوا و پخش شدن بوی بد فاضلاب در سطح شهر سلامتی مردم و ساکنان شهر اهواز در معرض خطر است و تقاضا داریم که مسئولان هرچه زودتر اقدامی در این زمینه داشته باشند.
باید دید آیا مشکل گسترده فاضلاب در شهر اهواز حل می شود و یا آنکه با ادامه این روند همچنان زندگی مردم تحت تاثیر اثرات نامطلوب پس زدگی های فاضلاب قرار دارد؟
گزارش: ندا رضاپور
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.