من نباشم گوسفندانم از گرسنگی وتشنگی می میرند می خواهم بروم سراغ گوسفندانم کسی نیست به آنها غذا بدهد از گرسنگی و تشنگی هلاک می شوند .همه زندگیم زیر آب رفت زمین های کشاورزی ، دام هایم ، وسایل زندگیم .خدایا این چه بلایی بود سرمان آمد . دیگر توان ندارم که دوباره از نو شروع کنم چه کسی به دادم می رسد ؟

پیرمرد 60 ساله که هنوز از شرایط بوجود آمده سیلاب برافروخته ومضطرب است مدام با خود این جملات را با صدای بلند تکرار و ناله می کند .

مادری هم دلواپس فرزندش است سراسیمه به طرف امدادگر می آید و سراغ پسرش را می گیرد. پسرم کجاست ؟ دیشب خوابش را دیدم ناراحت بود . ازش بی خبرم و بی تابانه گریه وزاری می کند . وقتی ازش می پرسم چرا گریه می کنی همه مردم اینجا همانند شما هستند و شرایط شما را دارند ! همه زن ها و کودکان به اردوگاه های اسکان اعزام شده اند ؛ باز تکرار می کند علی را می خواهم . پسرم را می خواهم نمی دانم کجاست .
جوان دیگری با پای شکسته در این کمپ به چشم می خورد از خانه خرابی شان ، از سیلاب می گوید که حادثه چنان سریع اتفاق افتاد که نتوانستیم هیج وسیله ای با خود بیاوریم . همسرم و فرزندم و مادرم را آز آنجا دور کردم تا به مکان امنی ببرم اما معلوم نیست کی به سامان برسیم ؟
تعدادی از افرادی که در بحران سیلاب گرفتار شده اند به لحاظ روحی روانی آسیب دیده اند و نیروهای مردمی و دستگاه های دولتی با آنها همدردی کرده و کنارشان آمده اند تا بتوانند گوشه ای از زخم های آنها را التیام ببخشند. یکی به عنوان امدادگر ،یکی به عنوان خیر ،یکی به عنوان دوست یکی به عنوان خواهر ویکی به عنوان غمخوار . خلاصه هیچ کس بی تفاوت نبوده . هرچند بحران سیلاب ادامه دارد اما کمک به سیل زدگان و همدردی با غم آنها یکی از بارزترین نکاتی است که نه تنها در شهر اهواز بلکه در همه شهرستان ها به چشم می خورد.
اماکن مختلفی در سطح شهر اهواز برای اسکان سیل زدگان تدارک دیده شده تا حادثه دیدگان در این اماکان پناه یابند .برای تهیه گزارش سراغ خانه والیبال اهواز واقع در چهار راه آبادان میرویم که البته به گفته نماینده هلال احمر که دراین مکان است 10 خانوار دراین کمپ مستقر شده بودند و به علت بهبود شرایط روز گذشته این مکان را ترک کرده اند .
ورزشگاه تختی اهواز یکی دیگر از اردوگاه هایی است که با هماهنگی به موقع مجتبی طحان مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان به این مکان می رویم . 175 نفر از کودک خردسال تا زنان کهنسال در این کمپ به چشم می خورد و البته تعداد مردان بسیار محدود است .امدادگرانی هم در حال امداد رسانی و ارائه خدمات مختلف به حادثه دیدگان سیل هستند .فرصت را مناسب دیده و با جمعی از این حادثه دیدگان وارد گفتگو می شویم .
یکی از این حادثه دیدگان سیل علی جعاعله نام دارد او می گوید : سیل همه زندگی مان را از بین برده است . همه وسایل مان زیر آب رفته و بدبخت شدیم .
علی جعاعله که 43 سال سن دارد اظهار می کند : اهل روستای سید ظاهر از دهستان الهایی هستیم . سیل بندی که اهالی روستا درست کرده بودند شکسته شد و آب یکباره وارد منازل مان شد و بیش از یک متر آب ، منزل را گرفت .

شاید اگر تلاش نیروهای امدادی نبود الان زنده نبودیم
او کنار همسر و فرزند خردسالش ایستاده و به حرفش ادامه می دهد : اگر تلاش بسیجیان و نیروهای امدادی نبود شاید الان زنده نبودیم بی نهایت از زحمات آنها تشکر می کنیم .
جوان دیگری که 15 ساله است می گوید : تمام کتاب های من و خواهرم در آب از بین رفت . سیلاب انقدر سریع اتفاق افتاد که فرصت نشد حتی یک وسیله ضروری از منزل برداریم چه برسد به کیف وکتاب مدرسه .
بروایه ، که همچنان استرس واضطراب در چهره اش نمایان است می افزاید : فقط در فکر این بودیم از سیلاب نجات پیدا کنیم من دست خواهر 5 ساله ام را که خیلی ترسیده بود و مدام گریه می کرد سفت گرفته بودم و خودم هم گریه می کردم .نمی دانم از کجا برایتان بگویم . آن قدر این روزها تلخ بود که هیج وقت از ذهن مان پاک نمی شود . امیدوارم هرچه زودتر از این شرایط رها شویم و به منازل مان بردگردیم .
درحین گذر از چادرهای مختلف امدادی ، یکی از امدادگران را می بینیم که در حال کنترل فشار و انجام تست خون از یک خانم کهنسال است و به او توصیه های لازم را می کند تا پزشک به اردوگاه شان برسد وخدمات درمانی کامل به این فرد کهنسال ارائه شود .
این خانم کهنسال که 60 سال سن دارد با زبان عربی جملاتی را می گوید و خانمی که کنارش نشسته رایمان حرف های پیرزن را اینگونه ترجمه می کند : بیش از 30 سال است در روستای حلاف زندگی می کنند . 15 نفر هستند که روز گذشته با ماشین عمویشان به اینجا آمده اند تا از خطر سیل در امان باشند .
او می گوید : ممنون مردم هستم که به ما کمک می کنند . از اینکه می بینم به اینجا آمدید مشکلات ما را به مسئولان بگویید خوشحالم چون حس می کنم دیگران هم به فکر ما هستند تا مشکلات ما هر چه زودتر حل شود .

پزشکان متخصص باید در اردوگاه ها بطور ثابت مستقر شوند
نماینده هلال احمر در سالن چند منظوره ورزشی استادیوم تختی اهواز دیگر صاحب نظر گزارش ما ست که می گوید: امروز روز چهارم است به سیل زدگان خدمات رسانی می کنیم و در اینجا علاوه بر غذا میان وعده هم به حادثه دیدگان سیل داده می شود .
قناعتیان اظهار می دارد : مهمترین دغدغه ما تهیه اقلام بهداشتی برای حادثه دیدگان سیل است و اینکه پزشکان متخصص در اردگاه ها بطور ثابت مستقر شوند تا بتوانند ضمن معاینه مستمر به حادثه دیدگان ارائه دهند .
این مقام مسئول به سوال ما که آیا این اردوگاه امکان پذیرش افراد بیشتری را دارد ؟ اینگونه پاسخ می دهد : به جهت مدیریت بهتر سعی می کنیم دیگر پذیرش نداشته باشیم مگر اینکه شرایط اضطراری بوجود آید. از طرفی اماکن دیگری در نظر گرفته شده اند که همچنان خالی هستند و درصورت نیاز می توان از آن اماکن استفاده کرد .
وی که تعداد نیروهای امدادی حاضر در مجموعه ورزشی استادیوم تختی اهواز را 20 نفر اعلام می کند می افزاید : درخواست ما این است مردم برای کمک به سیل زدگان بشتابند و با ارسال مواد غذایی کنسرو شده ، اقلام بهداشتی وآب معدنی همشهریان خود را یاری کنند .
در ادامه تهیه گزارش خود شاهد مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری خوزستان هستیم که برای بازدید از کمپ های سیل زدگان به این مکان آمده است .

ایجاد آرامش روحی و روانی خانواده های سیل زده از جمله اهداف ما است
سیده فرانک موسوی که در حال بازدید و پرس و جوی مشکلات سیل زدگان از آنهاست به ما می گوید : باتوجه به اینکه آمار قابل توجهی از زنان و کودکان در اماکن اسکان مستقر هستند از کمپ های زنان سیل زده بازدید و نیازهای فوری آنها را بررسی می کنیم .
موسوی اظهار می دارد : اقلامی چون صابون ، شامپو ، شیر خشک ، شیشه شیر ، پوشاک بچه و…. از مهمترین نیازهای زنان وکودکان بوده که ما آن را تهیه و در اختیارشان قرار می دهیم .
این مقام مسئول تصریح می کند : در برخی اماکن که شرایط مهیا بوده ، زنان باردار و زنانی که مشکلات ویژه دارند تفکیک شده اند تا خدماتی متناسب با شرایط آنها توسط تیم پزشکی کادر علوم پزشکی به آنها ارائه شود .
موسوی با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از زنان و کودکان مستقر در اردوگاه های سیل زدگان اهواز وجود ندارد می گوید : در تلاشیم تیم های مددکاری و روان شناسی را به این اماکن اعزام کنیم . همچنین تعدادی از خیرین پزشک جهت ارائه خدمات رایگان پزشکی اعلام امادگی کرده اند تا به این اردگاه ها اعزام شوند و هدف ما ایجاد آرامش روحی و روانی خانواده ها یی است که در سیلاب گرفتار شده بودند و دراردوگاه های سیل زدگان اسکان یافته اند .
وی می افزاید : توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان هم در برنامه ها قرار گرفته و مربیان کانون پرورش فکری کودکان با رفتن به اردوگاه های سیل زدگان اقدامات قابل توجه فرهنگی دراین عرصه انجام داده اند وکتاب هایی نیز به کودکان اهدا کردند تا لحظاتی شاد را برای آنها بوجود بیاورند .

آنچه از گزارش فوق برمی آید این نکته است ؛ حادثه هیچ وقت خبر نمی کند از این رو ساختار و شرایط فیزیکی درهمه استان باید به گونه ای باشد که بتوان به خوبی از بحران های مختلف اعم از سیل ، زلزله و.. عبور کرد . مشخصا کمبود امکانات وتجهیزات برای مهار سیلاب های عظیم و عدم داشتن تجربه و موازی کاری ها و سوء مدیریت ها از جمله مشکلاتی هستند که اگر رفع شوند و به موازات آن بسیج جهادی ارگان های مختلف و همت نهادهای مردمی باشد ، میزان خسارات به اموال و منازل مردم کاهش می یابد .
فارغ از این مباحث ، وضعیت جغرافیایی استان ها خود بیانگر این است که برای هر استان باید نسخه ای متفاوت از استان دیگر پیچید . درراین بین این سوال مطرح است که تصمیمات نادرست مسئولان و بهره وری های منفعت طلبانه در ساخت وساز های شهری و ساختمان های تجاری چقدر در شدت بروز سیلاب و میزان خسارات به زندگی تاثیر گذار است ؟ اگر دست کاری های بشر در طبیعت و کاهش سرانه فضای سبز نبود آیا شاهد این همه ویرانی روستاهای حاشیه رودخانه ها می بودیم ؟ نکته مهم اینکه وقتی بحران بوجود می آید مدیریت بحران بسیار مهم است و گاه مدیریت بحران خود دچار بحران می شود یا عواملی دست به دست هم می دهند که خواسته یا ناخواسته این بخش هم در انجام کار دچار اختلال شود .
نزدیک یک ماه از بروز این سیلاب می گذرد و تا کنون 95 روستا در خوزستان از این سیل خسارت دیده اند . اکثر زمین ها و دام های کشاورزان از بین رفته اند . .از سوی دیگر باید دید برای خوزستان که خسارتش نسبت به دیگر استان های درگیر سیلاب (گلستان ولرستان ) بیشتر بوده مبلغ تسهیلات وام یکسان است و آیا باز هم بروکراسی اداری و تاخیر در پرداخت خسارت به کشاورزان همانند سال های گذسته تکرار می شود ؟
در هر صورت مردمی که درگیر سیلاب شده اند تمام زندگی خود را از دست داده اند و چشمشان به حمایت های دولت است . هر چند نیروهای مختلف ارگان های دولتی وغیر دولتی این مدت تمام تلاش خود را کرده اند تا به سیل زدگان خدمات رسانی مطلوب داشته باشند اما انتظار می رود دولت دست مردم سیل زده را بگیرد تا هرچه زودتر امید خود را به زندگی بدست بیاورند چرا که که با این شرایط اقتصادی دیگر نمی توان به راحتی وسایل زندگی را تامین کرد .
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.