به‌گزارش پنج شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، فرهاد ایزدجو اظهار داشت: در این پروژه، که بامداد روز پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه پس از چهار روز به پایان رسید، از انحراف رودخانه کرخه و ورود به کانال شهید چمران جلوگیری و از پیشروی آب به برخی از مناطق اهواز و روستاها ممانعت شد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت کانال شهید چمران 90 متر مکعب برثانیه است، گفت: به ‌رغم بسته بودن تمامی دریچه‌های کانال، در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد که می‌توانست منجر به آب گرفتگی مناطقی از شهر اهواز و روستاهای اطراف شود.
وی با تاکید بر اینکه با این اقدام، خطر آب‌گرفتگی برخی مناطق از سمت کانال چمران از بین رفته است، تصریح کرد: در این مرحله از پروژه، بند آبگیر شهید چمران با استفاده از مصالح خاص و درشت‌دانه به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا با استفاده از مصالح ریزدانه نیز بند مذکور تقویت شده و به استحکام آن افزوده شود.
ایزدجو خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، از ورود آب به برخی از مناطق غربی اهواز و روستاهای این مناطق جلوگیری شد.
ظهر روز چهارشنبه به دلیل افزایش دبی کانال سلمان و سرریز شدن آن، استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه حاشیه نشین در غرب اهواز را صادر کرد که موجب نگرانی اهوازی ها شد.
'کانال سلمان' کانال خاکی به عرض 70 تا 110 متر و طول بیش از 100 کیلومتر، در پنج کیلومتری شمال شهر اهواز است که با اهداف نظامی ساخته شده و نقش اساسی در نظریه 'جنگ آب' شهید چمران و غرقاب سازی مناطق استقرار دشمن در دوران دفاع مقدس بازی کرد.
کانال انتقال آب سلمان در امتداد کانال چمران قرار دارد که آب کرخه را برای مصارف شرب به اهواز منتقل می کند.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.