به ‌گزارش ایرنا از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، محمدرضا رضایی‌کوچی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سد کرخه، با تاکید بر اینکه این سد کاملا مستحکم بوده و هیچگونه مشکلی ندارد، گفت: نیروهای وزارت نیرو از نخستین روزهای افزایش قابل توجه ورودی به سد کرخه در این محل مستقر و تلاش شبانه‌روزی داشته‌اند تا کمترین خسارت به پایین‌دست سد وارد شود.
وی سد کرخه را یکی از شاهکارهای مهندسان ایرانی توصیف کرد و گفت: این سد که تمامی کار طراحی، نظارت و اجرای آن توسط مهندسان کشورمان انجام شده است، نقش موثری در کاهش خسارات سیلاب به پایین‌دست استان خوزستان داشته است.
رضایی‌کوچی ذخیره فعلی سد کرخه را بیش از 6 میلیارد مترمکعب برشمرد و افزود: برخلاف شایعات مطرح شده، این سد کاملا مستحکم است و هیچگونه مشکلی ندارد. میزان خروجی از کرخه نیز به‌طور منظم در حال مدیریت است تا کمترین خسارت به پایین‌دست سد وارد شود.

*ورود 8.5 میلیارد مترمکعب سیلاب به مخزن سد کرخه
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین در حاشیه بازدید از سد کرخه، با تاکید بر اینکه این سد در سلامت کامل است گفت: تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تا 8.5 میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن این سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از 6 میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود 34 برابر سد کرج است.
محمد حاج‌‌رسولی‌ها با بیان اینکه میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 290 میلیمتر رسیده است افزود: سهم جبهه بارشی اخیر کشور(26 اسفندماه تاکنون) از این رقم حدود 85 میلیمتر بوده است که در دو جبهه بارشی 50 میلیمتری و یک جبهه بارشی 15 میلیمتری به وقوع پیوسته است.
وی تاکید کرد: بارندگی مناسب سال آبی جاری موجب شده است که میزان روان آب‌ها در سطح کشور به حدود 50 میلیارد مترمکعب برسد که براساس پیش‌ بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آبی جاری حدود 30 تا 40 درصد دیگر نیز به حجم روان آب‌های کشور اضافه می‌شود و این رقم به 70 میلیارد مترمکعب خواهد رسید. بنابراین روان آب ایجاد شده در کشور 3.5 برابر سال گذشته است.
حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: از میان 50 میلیارد مترمکعب روان آب ایجاد شده در کشور حدود 20 میلیارد مترمکعب آن در سدها ذخیره شده است و 30 میلیارد مترمکعب آن برای مصرف در بخش‌های مختلف از جمله مصارف زیست محیطی رهاسازی شده و بخشی از آن نیز به صورت سرریز روانه دریا شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه بارندگی‌های اخیر در کشور موجب آبگیری 40 تالاب مهم ایران شده است عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون دریاچه ارومیه حدود 50 سانتی‌متر افزایش ارتفاع آب داشته است. در حال حاضر تالاب‌های شادگان و هورالعظیم خوزستان نیز که سال‌ها منشا گرد و غبار بوده‌اند شرایط مطلوبی پیدا کرده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سد کرخه سیلاب 200 ساله را مهار کرده است، گفت: این سازه توانسته است سیلاب‌های با دبی متوسط پنج هزار و 900 مترمکعب در ثانیه و یا لحظه‌ای هشت هزار و 400 مترمکعب در ثانیه را به حدود 2 تا 2 هزار و 500 مترمکعب در ثانیه تعدیل کند.
حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: نباید از این نکته مهم غافل شویم که اگر این سد وجود نداشت رهاسازی سه برابر خروجی فروردین‌ماه به پایین دست یک فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم می‌زد ولی خوشبختانه به برکت وجود این سازه بزرگ سه کیلومتری توانسته‌ایم این سیلاب را در مخزن سد کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت شاهد تشدید بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در منطقه باشیم ، از این رو پایداری سد و ورودی و خروجی به این سازه به طور کامل تحت کنترل است تا بتوانیم سیلاب‌های پیش‌رو را نیز مدیریت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سد کرخه امسال ورودی بی‎‌ سابقه‌ای را تجربه کرده است، گفت: در طی این مدت 8.5 میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد کرخه شده است که در طول دوره آماری این سازه ورودی این چنینی تاکنون به ثبت نرسیده است ولی با این وجود این میزان آب در زمان بندی‌های مختلف در سد ذخیره و به تدریج تخلیه شده است تا برای سیلاب‌های بعدی آماده و پیک آن تحت کنترل باشد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: تشدید بارندگی و وقوع سیلاب در منطقه موجب شده است تا ذخیره فعلی سد کرخه به بیش از 6 میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود 34 برابر حجم آب سد کرج است.
حاج‌رسولی‌ها در پایان تاکید کرد: در حال حاضر سد کرخه و پایداری آن در سلامت کامل است و بیش از هزار و 200 ابزار دقیق این سد به صورت مستمر قرائت می‌شود که تا این لحظه شاهد هیچگونه مشکلی نبوده‌ایم.
در روزهای اخیر و با فراتر رفتن ذخیره سد کرخه از تراز نرمال، شایعاتی مبنی بر شکستن سد کرخه در فضای مجازی منتشر شده است.
ذخیره این سد که در روزهای اخیر از 6 میلیارد مترمکعب بیشتر شده بود، امروز به 5.9 میلیارد مترمکعب رسیده است. این در حالیست که حجم ذخیره نرمال آن 5.2 میلیارد مترمکعب است.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 180 روستای خوزستان صادر شده و تا کنون 78 روستا را سیلاب گرفته است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
از بامداد یکشنبه سیلاب کرخه و دز به اهواز رسید و مناطقی در غرب و شمال غرب را فراگرفت. در روزهای اخیر سیلاب جاده اهواز اندیمشک را مسدود کرد و وارد محله عین 2 شد.
اگر چه فرمانداری اهواز تا صبح امروز دستور تخلیه مناطقی از اهواز را شایعه دانسته و تکذیب کرده بود، اما ظهر امروز استاندار خوزستان دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.
9754/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.