علی بلمچی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:گروه های مردمی خودجوش در این مدت زحمت جمع آوری کمک برای روستاهای سیل زده را برعهده گرفته اند.
وی اضافه کرد: از این گروه ها درخواست داریم بیشتر بر روی تهیه اقلام بهداشتی از جمله پوشک بچه، شیرخشک و بسته های بهداشتی برای زنان تمرکز کنند، زیرا این موارد بیشتر مورد نیاز افرادی است که منازل آنها دچار آبگرفتگی شده است.
وی افزود: در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان امام و سپاه، غذای کافی برای مردم طبخ می کنند، هلال احمر نیز به اندازه کافی سهمیه مشخص غذای سرد و کنسرو طبق جمعیت سیل زدگان را توزیع می کند، بنابراین مشکل تامین غذا حل شده است اما نیاز به اقلام بهداشتی همچنان وجود دارد.
بلمچی با اشاره به توزیع چادر میان افرادی که روستاهای سیل زده را تخلیه کرده اند، گفت: افرادی که هنوز چادر دریافت نکرده اند می توانند به هلال احمر برای دریافت چادر مراجعه کنند.

*احتمال بازگشایی جاده اهواز- اندیمشک تا 2 روز آینده
بخشدار مرکزی اهواز همچنین گفت: اگر چه دبی کرخه در دهستان الهایی در بخش مرکزی اهواز تثبیت شده اما 13 روستای این دهستان در محاصره آب قرار داشته و دچار آبگرفتگی هستند.
وی افزود: ارتباط زمینی با این روستاها قطع شده و ارسال نیازمندی های روستائیان توسط هشت قایق هلال احمر و سپاه انجام می شود.
به گفته وی اهالی این روستاها روی پشت بام منازل، در جنگل های بروایه و یا در اردوگاه های هلال احمر ساکن شده اند.
بلمچی با اشاره به استقرار پنج اردوگاه اسکان اضطراری در شهر الهایی و بامدژ (واگن های قطار) اضافه کرد: از امروز سپاه استان مرکزی که به عنوان معین شهر الهایی و روستاهای بالادست آن تعیین شده، در منطقه مستقر شده است.
وی در ادامه پیش بینی کرد: تا 2 روز آینده، سیلاب کرخه که به اطراف جاده اهواز اندیمشک رسیده بود، فروکش کند و این جاده به حالت عادی بازگردد، البته این در صورتی است که اجازه تخلیه آب اطراف این جاده صادر شود.
وی اظهار داشت: با مسدود شدن جاده اهواز- اندیمشک، تردد اهالی این بخش به اهواز از روی کانال کوثر انجام می شود که تلاش می کنیم با کارگذاشتن چند لوله مسیر تردد را تسهیل کنیم.
بلمچی در ادامه با اشاره به آبگرفتگی 2 روستای «دهستان لامی» در بخش مرکزی اهواز گفت: سیلاب وارد روستاهای 'شعمیط 3' و نبی اکرم (ص) شده اما وضعیت در سایر روستاهای این دهستان پایدار است و با تلاش و زحمت بسیار مردم و دهیاران مابقی روستاها هنوز دچار آبگرفتگی نشده اند.
بر اساس این گزارش، بخش مرکزی اهواز درمیان سه رودخانه کارون، دز و کرخه محصور است که هر سه حوضه های سیلابی و بحرانی خوزستان هستند. در روزهای اخیر که خروجی سدهای دز و کرخه چند برابر شده بود، روستاهای اطراف را با سیلاب روبه رو کرد. دهستان الهایی در حاشیه کرخه و دهستان لامی در حاشیه کاروون قرار دارند.
13 روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، بیش از 10 روز پیش دچار آبگرفتگی شدند.
طبق اخطاریه سازمان آب و برق خوزستان، در حوضه کارون روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و 2، اسلام آباد 2 و چمیان از شهرستان اهواز و در حوضه دز روستاهای سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز در معرض سیلاب هستند. اما در اخطاریه شماره 4 این سازمان که فهرست مناطق در معرض خطر سیل در حوضه رودخانه کرخه اعلام شده، نامی از شهر و روستاهای حوضه کرخه در اهواز برده نشده است.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 180 روستای خوزستان صادر شده و تا کنون 78 روستا را سیلاب گرفته است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
از بامداد یکشنبه سیلاب کرخه و دز به اهواز رسید و مناطقی در غرب و شمال غرب را فراگرفت. در روزهای اخیر سیلاب جاده اهواز اندیمشک را مسدود کرد و وارد محله عین 2 شد.
اگر چه فرمانداری اهواز تا صبح امروز دستور تخلیه مناطقی از اهواز را شایعه دانسته و تکذیب کرده بود، اما ظهر امروز استاندار خوزستان دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.