فرهاد ایزدجو چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: خروجی سد کرخه که یک هزار و 800 متر مکعب بر ثانیه بوده، از امروز با 200 مترمکعب بر ثانیه کاهش به یک هزار و 600 مترمکعب بر ثانیه رسید.
وی افزود: خروجی سد دز نیز که یک هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه بوده، به یک هزار و 500 مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت.
ایزدجو همچنین با بیان اینکه دبی رودخانه کارون در اهواز نیز کاهش می یابد، اضافه کرد: اگر چه دبی کارون در اهواز به دلیل ورود سیلاب‌دشت‌ها به رودخانه با دقت زیادی قابل پیش بینی نیست اما به نظر می رسد که دبی کارون در اهواز از سه هزار و ٢٠٠ مترمکعب بر ثانیه به کمتر از سه هزار متر مکعب بر ثانیه کاهش یابد.
وی با اشاره به پیش بینی بارندگی در روزهای 28 و 29 فروردین اظهار داشت: خروجی سدها تابعی از میزان بارش های پیش بینی شده است، در صورتی که بارندگی شدید باشد دبی کارون افزایش خواهد یافت ولی در صورت ضعیف بودن این بارش ها شرایط بهبود می یابد.

*انحراف سیلاب
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینکه ورودی کانال سلمان (از کانال چمران) تا فردا مسدود می شود، گفت: بعد از آن سیلاب هایی که از شمال غرب اهواز و روستاهای الهایی و الباجی به سمت اهواز جریان یافته از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون هدایت می شود.
وی جاری شدن سیلاب به سمت مناطقی از اهواز را ناشی از شکستگی در کانال های آب در اطراف اهواز عنوان کرد و گفت: مردم برخی از روستاها، به دلیل نگرانی از جاری شدن آب در کانال ها و برای جلوگیری از سرریز آنها به سمت زمین های کشاورزی، اقدام به شکستن کانال ها کرده اند، به طوری که کانال کوثر در هفت نقطه شکسته شده است.
ایزدجو افزود: این اقدام و همچنین پمپاژ آب اراضی نیشکر به زهکش بالادست اهواز باعث شده که سیلاب خارج از روال به سمت اهواز جاری شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر خاکریزهای حفاظتی به طول حدود ٢٧ کیلومتر توسط دستگاه های اجرایی مختلف در اهواز در حال احداث است که مانع پیشروی بیشتر آب به سمت اهواز می شود.
ایزدجو درباره آبگرفتگی محله عین 2 و محله های اطراف آن نیز توضیح داد: افزایش دبی و عمق جریان آب در رودخانه کرخه باعث سرریز این رودخانه در کانال چمران (به رغم بسته بودن دریچه های ورودی آن) و افزایش دبی در این کانال، کانال سلمان و همچنین آب زهکش دهخدا شد، که از نزدیکی محله عین 2 عبور می کند.
وی خاطرنشان کرد: با مسدود شدن ورودی به کانال شهید چمران که طی چهار روز کار سخت و شبانه روزی توسط کارکنان زحمت کش و پر تلاش سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت، آبگرفتگی ها طی چند روز آینده به تدریج دفع می شود.
بر اساس این گزارش، ورودی به سد کرخه در ساعت 9 امروز یک هزار و 474 و در ساعت 12 به یک هزار و 557 مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت. ورودی این سد ساعت 20 روز گذشته یک هزار و 749 مترمکعب بر ثانیه بوده است.
اردکانیان وزیر نیرو دیروز گفته بود که این وزارتخانه تصمیم دارد حجم نگهداری آب در سد سیمره را افزایش دهد تا فشار بر سد کرخه کمتر شود.
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است: خروجی سدهای خوزستان برای کم شدن فشار به مناطق پایین دست رودخانه ها و ایجاد فرصت ترمیم نقاط آسیب پذیر کاهش یافته است.
در ساعت 12 امروز همچنین خروجی سد کرخه یک هزار و 805 مترمکعب برثانیه بوده است. در همین ساعت سد دز یک هزار و 420 ورودی و یک هزار و 749 مترمکعب برثانیه خروجی داشته است. در سد گتوند نیز ورودی سد یک هزار و 929 و خروجی 872 مترمکعب بر ثانیه بوده است.
در ساعت 19 امروز خروجی سد کرخه یک هزار و 605 مترمکعب بر ثانیه و سد دز به یک هزار و 541 مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.
دبی کارون در اهواز نیز در همین ساعت سه هزار و 209 و در ملاثانی سه هزار و 103 مترمکعب برثانیه است.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 180 روستای خوزستان صادر شده و تا کنون 78 روستا را سیلاب گرفته است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی مسیر ارتباطی بیش از 120 روستای خوزستان مسدود شده است.
از بامداد یکشنبه جاری شدن سیلاب در غرب و شمال غرب شهر اهواز نگرانی هایی را بوجود آورده است. اطراف منطقه کیانشهر (غرب) و نیشکر دهخدا (شمال غرب) دچار آبگرفتگی شده و منطقه عین 2 زیر آب رفته است.
اگر چه فرمانداری اهواز تا صبح امروز دستور تخلیه مناطقی از اهواز را شایعه دانسته و تکذیب کرده بود، اما ظهر امروز استاندار خوزستان دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.