داریوش بهارلویی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: در 20 روز گذشته حدود 9.7 میلیارد مترمکعب آب وارد سدها و حوضه ها و رودخانه های استان شده، این در حالیست که کل آورد سال آب گذشته به سدهای خوزستان 13 میلیارد مترمکعب بوده است.
وی با بیان اینکه این آورد نسبت به سال های آبی مشابه بسیار بزرگ است، اولویت در مدیریت منابع آبی را نجات جان مردم دانست و افزود: کنترل و نگهداری آب ورودی به سدها در یک مدت زمان کوتاه بسیار مشکل است، اگرچه در این مدت تمام سیلاب های سنگین خوزستان تعدیل شد، ولی سدهای استان پر از آب شده که افزایش خروجی را ضروری کرده است.
بهارلویی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی ها تا اردیبهشت، اضافه کرد: برای ایجاد ظرفیت در سدها و پیشگیری از برابر شدن ورودی و خروجی سدها، ناچار به افزایش خروجی آنها بوده ایم.
وی سیلاب اخیر خوزستان را بی سابقه بیان کرد و افزود:در بعضی مواقع آب ورودی به خوزستان از حوضه های مختلف، تا بیش از20 هزار مترمکعب در ثانیه افزایش یافته بود که اگر سدها نبودند و اگر ظرفیت سازی صورت نگرفته بود این آب با رسوبات سهمگینی که با خود می آورد، استان را به طور کامل درگیر می کرد و خسارات عدیده جانی و مالی برجای می گذاشت، اما خوشبختانه 70 تا 80 درصد این سیلاب ها تعدیل شد و اجازه ندادیم یک سیل خانمان برانداز شدید و ناگهانی تمام استان را بگیرد.
به گفته وی میزان ورودی به سدها به ویژه در حوضه کرخه را امسال می توان یک شاخص نامید که در بیش از 50 سال آمار ثبت شده، چنین آماری ناشی از فعال شدن همزمان تمام حوضه ها و رودخانه ها بوده در خوزستان، تجربه نشده است.
بهارلویی با اشاره به فعال شدن حوضه همه رودخانه های خوزستان به صورت همزمان، افزود: مقایسه سیلاب های امسال با آورد سال های گذشته نشان می دهد، چه سیلاب عظیمی از پنج استان همچوار وارد خوزستان شده، البته با توجه به اینکه خوزستان در انتهای رودخانه ها قرار دارد، میان سیل خوزستان و استان های دیگر تفاوت هایی وجود دارد که کار را بسیار مشکل تر و پیچیده تر از سایر مناطق کشور کرده است.
وی سیل را یک امر «طبیعی» توصیف کرد و گفت: وجود سد تنها به معنی جلوگیری کامل از سیل نیست، اگر چه سدهای خوزستان وظیفه خود را تاکنون به نحو احسن انجام دادند.
بهارلویی ادامه داد: سدهای خوزستان به لحاظ پایداری هیچ مشکلی ندارند و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود، واقعیت ندارد؛ سدها در حال انجام وظیفه خود هستند و سعی دارند پیک سیلاب هایی که ممکن است دوباره رخ دهد را کنترل کنند، همچنین جریان آب را به حالت منظم درآورند و از نوسانات شدید آب در منطقه و ایجاد موج که می تواند مناطق بیشتری را مورد هجوم سیل قرار دهد جلوگیری کنند.

** فرصتی برای تجدید قوا
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان درباره کاهش خروجی سدها نیز توضیح داد: با توجه به اینکه فشار آب به ویژه در پایین دست کرخه و اهواز و مناطقی از دز فزاینده است، با توجه به پیش بینی ورودی، سعی شده تا جایی که از نظر خطر پذیری امکان دارد، خروجی سدها را تعدیل کنیم، تا از فشار به مناطق مختلف کم شود، در عین حال گروه های فعال و ستادهای معین فرصت داشته باشند برخی مناطق آسیب پذیر را ترمیم، و مدیریت بهتری روی عبور آب سیل در مناطق پایین دست داشته باشند.
وی ادامه داد:شورای مشورتی مدیریت به هم پیوسته منابع آب از روز اول وقوع سیلاب در سازمان آب و برق خوزستان تشکیل شده که شرایط را به طور مستمر رصد و روزانه بهترین تصمیم اتخاذ می شود که میزان خروجی سدها نیز در این شورا تصمیم گیری می شود.
بهارلویی تعیین میزان خروجی سدها را منوط به پیش بینی بارش و رواناب دانست و گفت: با توجه به اینکه پیش بینی هواشناسی کاهش بارندگی را برای هفته آینده نشان می دهد، باید از این فرصت استفاده کرده و مقداری از فشاری که به پایین دست کرخه و شهرستان اهواز وارد می شود، را کم می کردیم بر این اساس خروجی سد کرخه با خطرپذیری محتمل کاهش یافته است.
وی اظهار امیدواری کرد: با کاهش بارندگی ها فرصتی برای تسکین سیلاب ها و جلوگیری از افزایش خروجی به دست آید.
به گفته وی پس از بررسی شرایط و میزان بارش ها برای تغییر مجدد در خروجی سدها تصمیم گیری می شود.

** احتمال آبگرفتگی مناطق جدید
بهارلویی ادامه داد:با توجه به پخش سیل، مجدد ممکن است مناطقی مورد هجوم آب قرار گیرند؛ همکاران ما بر اساس نقشه ها و جریان آب و مدل ها شرایط را رصد می کنند و در هر منطقه ای احتمال خطر باشد، به سرعت به ستاد مدیریت بحران اعلام می کنند که فرصت تخلیه وجود داشته باشد.
وی افزود: با توجه به فعالیت عمرانی متعدد در خوزستان اعم از احداث جاده، کانال، زمین کشاورزی و سکونتگاه ها، وقتی رودخانه از شرایط طبیعی خود خارج می شود، بخشی از رفتار رودخانه قابل تشخیص نخواهد بود و نمی توان دقیق گفت که پخش سیلاب به چه شکلی است.
بهارلویی آبگرفتگی برخی نقاط حاشیه ای شهر اهواز از سیلاب های کرخه و دز را یک اتفاق نادر بیان کرد که از زمان ساخت سدها تاکنون رخ نداده است.
وی درباره آبگرفتگی 2 نقطه شهر اهواز بیان کرد: بخشی از پخش شدگی مربوط به رودخانه کرخه بود که از طریق کانال چمران بر اطراف محله کیانشهر اهواز تاثیر گذاشت و بخشی از این آبگرفتگی نیز در شمال غرب اهواز (مزارع نیشکر دهخدا) مربوط به رودخانه دز است؛ البته پس از پخش شدگی آب، تشخیص منشا آن کمی دشوار می شود.
بهارلویی خاطرنشان کرد: در اهواز طرح های ضربتی در چند جبهه در حال کار است تا با ایجاد دایک محافظتی آب را از یک مجرا انتقال و آن را کنترل کنند و به این ترتیب کمترین تهدید برای مناطق مسکونی از جمله اهواز ایجاد شود.
وی با اشاره به افزایش جریان رودخانه های کارون و دز در روزهای گذشته، افزود: جریان رودخانه کارون در حال تثبیت است و از روز دوشنبه 19 فروردین، رشد فزاینده آب در این رودخانه نداشتیم، همچنین تلاش برای تثبیت شرایط و اجرای طرح های مهندسی رودخانه ادامه دارد.
بهارلویی ادامه داد: در 48 ساعت گذشته خروجی سدهای گتوند و دز کاهش یافته، تا از فشار در پایین دست کاسته شود و حجم و جریان آبی که انباشته شده تخلیه شود یا سطح آب در منطقه اندکی پایین آید.

** شایعه ممنوع! سدها هیچ مشکلی ندارند
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به شایعاتی که در روزهای اخیر درباره شکستن سدها در فضای مجازی منتشر شده، به شهروندان توصیه کرد: به شایعات توجه نکنند، زیرا شایعاتی که از عملکرد و پایداری سدها منتشر می شود واقعیت ندارد، مصاحبه های مختلفی که با شخصیت های جعلی و یا غیرمطلع پخش می شود، ساختگی است.
وی تاکید کرد: همه سدها دارای سیستم نظارت و پایش هستند و به هیچ وجه مشکل پایداری ندارند.
بهارلویی افزود: شهروندان پیش از هر اقدامی به اطلاعیه های مدیریت بحران یا مراکز رسمی توجه کنند و تنها به انتشار یک پیام در فضای مجازی یا پیام هایی که بین خودشان رد و بدل می شود توجه نکنند.
وی از انتشاردهندگان شایعات نیز خواست «نمک به زخم مردم نپاشند» و در این شرایط با پیام های دروغ برای مردم ترس و نگرانی ایجاد می کنند.

** کاهش خروجی سدها
در ساعت 14 روز سه شنبه 20 فروردین ورودی سد کرخه 2 هزار و 19 و خروجی آن یک هزار و 805مترمکعب درثانیه است، حجم این سد نیز 6 میلیارد مترمکعب است.
حجم ذخیره سد دز نیز 2.4 میلیارد مترمکعب، ورودی و خروجی به این سد برابر و یک هزار و 738 مترمکعب درثانیه است.
ذخیره در سد گتوند علیا (کارون) 4.2 میلیارد مترمکعب، ورودی این سد یک هزار و 168 و خروجی 904 مترمکعب درثانیه است.
در سد مارون نیز در این روز یک میلیارد مترمکعب ذخیره وجود دارد؛ ورودی به آن 264 و خروجی 200مترمکعب درثانیه است.
همچنین دبی کارون در اهواز در ساعت 14 روز سه شنبه سه هزار و 246 و در ملاثانی سه هزار و 289 مترمکعب درثانیه است.
دبی خروجی سد کرخه که صبح روز 12 فروردین 956 متر مکعب برثانیه بود، با افزایش تدریجی، در 17 فروردین به 2 هزار و 500 مترمکعب درثانیه رسید و پس از آن تا روی 2 هزار و 400 مترمکعب درثانیه ثابت مانده بود که از دوشنبه شب به یک هزار و 800 مترمکعب درثانیه کاهش یافت.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 180 روستای خوزستان صادر شده است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هم اکنون مسیر ارتباطی بیش از 120 روستای خوزستان مسدود است.
از بامداد یکشنبه جاری شدن سیلاب در غرب و شمال غرب شهر اهواز نگرانی هایی را بوجود آورده است. اطراف منطقه کیانشهر (غرب) و نیشکر دهخدا (شمال غرب) دچار آبگرفتگی شده و از دوشنبه شب نیز منطقه عین 2 اهواز با مشکلاتی ناشی از نفوذ آب روبه رو بوده است.
9754/ 6037
نادره وائلی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.