به گزارش ایرنا با افزایش بارندگی در مناطق بالادست و ورودی سد دز و کرخه تمام نگاه ها به مسئولان و کارشناسان دوخته شد تا بهترین تصمیمات را برای پیشگیری از بروز خسارت و مدیریت این بحران اتخاذ کنند.
ورودی سد دز در برخی از روزهای فروردین ماه امسال به حدود هشت هزار مترمکعب و خروجی آن به سه هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه رسید که اگر این حجم آب مدیریت نمی شد ممکن بود شاهد تلفات مالی و جانی زیادی در پائین دست باشیم.
پارک های ساحلی با چند بار افزایش دبی رودخانه کم کم به زیر آب رفتند و آب به جاده ساحلی دزفول رسید و این جاده را بست. در پایین دست نیز فشار آب باعث شکستن سیل بندهای زاویه ها در چند نقطه شد.
چندین روستا در بخش چغامیش از جمله روستای بنه عاطی به زیر آب رفت البته پیش از جاری شدن سیل مسئولان هشدارهای لازم را به عشایر، دامداران و اهالی روستاهای مجاور رودخانه دز دادند و برخی روستاها نظیر زاویه ها، پیروزی، بهروزی و بنه عاطی تخلیه شدند.
تمام دستگاه های اجرایی و نیروهای نظامی ارتش و سپاه وارد عمل شدند تا کمترین آسیب ها به شهرها و روستاها وارد شود.
برای بررسی اقدامات دستگاه های اجرایی برای مقابله با سیلاب، خدمات رسانی به سیل زدگان و همچنین خسارت های وارد شده به تاسیسات شهرستان دزفول عازم مناطق مختلف شهرستان دزفول شدیم که گزارش آن در ادامه آمده است.

** خسارات سیل در بخش چغامیش
یکی از اهالی روستای سیل زده بنه عایش بخش چغامیش دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اطلاع رسانی دقیق مسئولان درخصوص احتمال آبگرفتگی روستا تقدیر کرد و گفت: قبل از وقوع سیل باتوجه به اطلاع رسانی به موقع، روستا تخلیه شد و دام ها به مناطق امن در نظر گرفته شده از سوی بخشداری چغامیش منتقل شدند.
قاسم حمدانی افزود: این اطلاع رسانی باعث شد خسارت زیادی به دام های ما وارد نشود ولی منازل و زمین های کشاورزی روستا با حدود 60 نفر جمعیت زیر آب رفتند که از مسئولان درخواست می شود اقدام لازم برای جبران خسارت ها صورت گیرد.
کریم حاشی از اهالی روستای بنه شیخ یعقوب بخش چغامیش دزفول نیز لایروبی رودخانه دز را برای کاهش خسارات افزایش دبی موثر خواند و اظهار داشت: محصولات کشاورزی ما با توجه به زیر آب رفتن اراضی از 15 روز قبل نابود شده اند در حالی که لایروبی رودخانه تا حد زیادی از مشکلات ما را حل می کند.
بخشدار چغامیش دزفول نیز درخصوص اقدامات انجام شده این بخشداری برای مقابله با سیل و امداد رسانی به سیل زدگان گفت: بخشداری های دزفول قبل از جاری شدن سیلاب توجیه شدند و هشدارهای لازم برای کاهش خسارات در جلسات مختلف توسط رئیس ستاد بحران داده شد.
بابک عبدالهی با بیان اینکه خسارت جانی با تدابیر فرماندار دزفول نداشتیم، افزود: خسارات بخش چغامیش بیشتر مربوط به احشام و زمین های کشاورزی هستند البته با توجه به جابه جایی احشام خسارت چندانی در این خصوص نداشتیم.
وی اظهار داشت: روستای بنه عاطی و چهار خیابان روستای شهید بهشتی به زیر آب رفتند که پنج بار با همکاری نیروی انتظامی و دیگر دستگاه ها از اهالی روستاها خواسته شد منازل را تخلیه کنند که مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشتند.
بخشدار چغامیش دزفول افزود: با توجه به حجم بالای آب، روستای بنه عاطی به مدت یک روز زیر آب رفت که اقدامات لازم نظیر توزیع روزانه 300 پرس غذا برای هر وعده بین سیل زدگان انجام شد.
وی اضافه کرد: بزودی بسته های هلال احمر شامل پتو و نیازهای روزانه به ارزش پنج میلیون ریال در اختیار 50 خانوار از اهالی روستای سیل زده بنه عاطی قرار خواهند گرفت.
عبدالهی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 100 تن علوفه برای دام های اهالی این روستاها تامین شده است، گفت: 200 هکتار از اراضی کشت و صنعت برای دام روستاهای آب گرفته اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه دامداری های بخش چغامیش برای پیشگیری از تلف شدن احشام تخلیه شدند، افزود: درایت فرماندار اجازه نداد به روستاها خسارت زیادی وارد شود زیرا قبل از سیلاب، پنج هزار راس دام از روستاهای بنه عاطی و نقاط پرخطر جابجا و به نقاط امن منتقل شدند.
بخشدار چغامیش دزفول استقرار 2 کمیته انتظامی برای حفظ امنیت دام ها را یادآور شد و اظهار داشت: روستای بنه عاطی 50 خانوار و حدود 200 نفر جمعیت دارد که جای مناسبی برای زندگی نیست.
وی با اشاره به فروکش کردن آب افزود: آب و برق روستاها وصل شده و اهالی در حال برگشت به روستاها هستند.
عبدالهی گفت: هیچ سیل بندی در مقابل روستای بنه عاطی وجود ندارد و با هر بار افزایش دبی رودخانه احتمال زیر آب رفتن روستا وجود دارد.
بخشدار چغامیش دزفول ضمن تقدیر از تلاش نماینده دزفول برای پیگیری و تامین ماشین آلات در بخش چغامیش افزود: عزم همگانی مانع آسیب جدی به این بخش شد.

** چالش شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با سیل بندها
یکی از اهالی روستای زاویه حمودی در بخش مرکزی دزفول ضعیف بودن سیل بندها را از مشکلات اصلی روستاهای زاویه عنوان کرد و گفت: خدمات رسانی ها خوب بوده و مسئولان کمک های خوبی به اهالی روستاها داشته اند ولی شن برداری و دخل و تصرف های بی رویه مشکلاتی برای سیل بندها ایجاد کرده اند.
امیر کبیری نیا که پنج هکتار از زمین های کشاورزی و باغی او دچار آبگرفتگی شده است، از مسئولان خواست نسبت به تامین بودجه برای جبران خسارت ها اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در این باره اظهار داشت: از ابتدای فرودین 98 با توجه به شدت بارندگی ها در حوزه بالادست، میان دست و پائین دست ورودی سد دز افزایش یافت و با توجه به اینکه در مقطع بستر رودخانه نیز باید افزایش دبی داشته باشیم، دبی رودخانه به حدود سه هزار و 500 مترمکعب رسید که از همان ابتدا مشکلاتی برای سیل بند زاویه ها به وجود آمد البته این مشکل با همکاری سازمان آب و برق و دیگر نهادها مدیریت شد.
یعقوب کرمی افزود: سیل بندهای زاویه ها حدود هشت کیلومتر طول دارند که چندین بار در روزهای گذشته شکسته شده و با تلاش شبانه روزی نیروهای تخصصی و ماشین آلات ترمیم شده اند تا وضعیت به حالت اولیه برگردد.
وی اظهار داشت: دستور تخلیه روستاهای پایین دست با شکستن سیل بندهای زاویه ها داده شد و مردم و دام های آنها برای جلوگیری از خسارات احتمالی به مکان ها امن منتقل شدند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان درخصوص اقدامات انجام شده این شرکت در شهرستان شوش نیز گفت: روستاهای شوش را با تمام توان کنترل و لایروبی زهکش ها را آغاز کردیم و تعامل خوبی در این خصوص برقرار شد.

** خسارت سیل به 6 هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی دزفول
محمد شیرین پور یکی از کشاورزان بخش مرکزی دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محصول گندم چهار هکتار زمین کشاورزی من در کنار رودخانه دز به طور کامل نابود شد.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول درخصوص خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: 6 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان دزفول در سیل اخیر زیرآب رفته است که خسارت هایی بین 70 تا 100 درصد دیده اند.
علی کرمی برآورد ریالی خسارات به بخش کشاورزی را حدود 950 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: محصولاتی نظیر گندم، کلزا، چغندر قند، انواع صیفی و سبزیجات، آفتابگردان، شبدر بذری و یونجه در سیل اخیر دچار خسارت شدند.
وی اظهار داشت: میزان خسارت ها به زیرساخت ها و ابنیه ها نظیر اراضی، جاده سرویس های مزارع، زهکش ها، پل ها، کانال ها و غیره قابل توجه است که بعد از فروکش کردن آب انجام می شود.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول درخصوص خسارت های وارد شده به بخش دام و طیور نیز گفت: تاکنون بیش از 40 راس دام سبک و سنگین بر اثر سیل در شهرستان دزفول تلف شده و حدود 810 فقره کندوی زنبور عسل دچار خسارت شده است.
وی افزود: برآورد خسارت به اماکن دامی و جایگاه های دام در شهرستان نیز بعد از فروکش کردن آب سیلاب در روستاها قابل محاسبه است.
کرمی با قدردانی از حمایت های بی دریغ جامعه کشاورزان، کشت و صنعت های شهید بهشتی و شهید رجایی و سایر تشکل های بخش کشاورزی گفت: این شرکت ها و تشکل ها علاوه بر کمک های نقدی در تامین علوفه مناطق سیل زده نیز کمک شایان توجهی به جهاد کشاورزی کردند.

** انجام 13 سورتی پرواز برای کمک به مناطق سیل زده دزفول
رئیس اداره امور عشایر شهرستان دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام 13 سورتی پرواز برای کمک به مناطق سیل زده این شهرستان گفت: این پروازها با پیگیری سرپرست فرمانداری ویژه دزفول و نماینده این شهرستان در مجلس به روستاهای چال کج، چالروه، گله گنجان، لباب، کول سیرا، دارخلک، جنگل کوه، چشمان، مرکی جاتم وند، مرکی جافروند، چال تاک، دورک و مودو انجام شدند.
محسن پورفرخی این مناطق را از دورترین و محروم ترین مناطق دزفول با فاصله 150 تا 250 کیلومتری از مرکز شهر دانست و افزود: چهار پرواز از طریق هوانیروز ارتش و 9 پرواز از طریق بالگرد هلال احمر دزفول انجام شده است.
وی اظهار داشت: کمک های ارسالی شامل آرد، برنج، روغن، کنسرو، لباس و کفش بودند که توسط امور عشایر، بهزیستی، کمیته امداد بخش سردشت و جمعیت هلال احمر دزفول تهیه و به مناطق محروم و سیل زده ارسال شدند.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان دزفول افزود: مناطق سیل زده دزفول هنوز نیازمند کمک هستند که با توجه به ظرفیت محدود بالگردها امیدواریم این کمک ها تداوم یابند.
وی گفت: سیل اخیر به زیرساخت های عشایری منطقه از جمله راه، دام، منازل و تاسیسات آبرسانی خسارت زده که میزان این خسارت ها در حال برآورد است.
پور فرخی افزود: با وجود بارها تذکر به عشایر منطقه همچنان شاهد مقاومت عشایر روستاهای زاویه ها برای جابجایی هستیم و برخی از آنها پس از جابجایی دوباره به مناطق در معرض خطر باز می گردند.

** طبخ روزانه پنج هزار پرس غذا برای سیل زدگان
ستاد اربعین شهرستان دزفول نیز در این مدت بیکار نبود و با استقرار در مصلای نماز جمعه اقدام به طبخ غذا برای سیل زدگان کرد.
مسئول این ستاد با اشاره به پخت روزانه پنج هزار پرس غذا برای سیل زدگان و توزیع آنها در مناطق مورد نیاز گفت: ستاد اربعین شهرستان دزفول با محوریت امام جمعه در موقعیت های مختلف به یاری شهروندان و هموطنان شتافته و در خصوص سیلاب اخیر نیز از 11 فروردین ماه فعالیت خود را از سر گرفته است.
ابوالحسن صادقی پور با بیان اینکه بخشی از مصلای دزفول به آشپرخانه برای طبخ غذای سیل زدگان اختصاص یافته است، افزود: تاکنون این غذاها به روستاهای حاشیه دز از جمله زاویه ها، مناطق احمدفداله، میانرود، امام و اردوگاه قاضی، مرکز تربیت معلم و کمپ نوروزی دزفول که محل استقرار سیلزدگان هستند، ارسال شده است.
وی با بیان اینکه منابع این غذاها از طریق کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی تامین می شود، افزود: در روزهای اخیر با برقراری آرامش در شهرستان دزفول، غذاهای طبخ شده به شهرهای شوش، شوشتر و دشت آزادگان نیز ارسال می شوند.
مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول به همکاری سپاه و هلال احمر در این ستاد اشاره کرد و گفت: سپاه اقدام به جمع آوری لباس و هلال احمر اقدام به جمع آوری مواد شوینده و پتو برای سیل زدگان می کنند.
شهردار شمس آباد دزفول نیز از همدلی مسئولان برای در امان ماندن دزفول از خطر تقدیر کرد و اظهار داشت: شهرداری شمس آباد به منظور کمک به ترمیم سیل بندهای زاویه ها ماشین آلات خود را در محل مستقر کرده است.
علیمردان جعفری شهر شمس آباد را یک نقطه آبگیر دانست و افزود: سه کیلومتر زهکش شمس آباد به منظور جلوگیری از آبگرفتگی در مدت 72 ساعت با چهار دستگاه لایروبی شد.

** تلاش شبانه روزی دستگاه های اجرایی برای مقابله با سیل
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز با تشریح اقدامات انجام شده برای مقابله با سیل گفت: دبی رودخانه دز همچنان بر مبنای 2 هزار متر مکعب بر ثانیه جاری است درحالیکه در 20 روز گذشته دبی رودخانه تا مرز سه هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه نیز افزایش یافته است.
محمد حیدری افزود: سیل بندهای دزفول در بستر رودخانه پایه گذاری شده اند که به علت ساخته شدن از شن و ماسه در مقابل جریان آب مقاومت ندارند و در این مدت دچار شکستگی های عمیقی شدند.
وی اظهار داشت: تمام تلاش ما در این مدت حفظ سیل بندها بود البته سیل بندهای جدیدی نیز در منطقه زاویه ها احداث شد که جوابگو نبودند و آب به زمین های کشاورزی وارد شد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به همکاری کشاورزان برای ایجاد سیل بند افزود: بدلیل ورود آب به زمین های کشاورزی مجبور شدیم از برخی اراضی برای ایجاد سیل بند و جاده استفاده کنیم که این کار نیازمند کسب رضایت کشاورزان بود.
وی گفت: برای ورود ماشین آلات سنگین از جمله لودر، کمپرسی، کمرشکن نیاز به جاده داشتیم تا به نقطه عملیات برسیم که این امر وقت و حجم کاری زیادی از ما گرفت ولی در روزهای اخیر با تلاش های فراوان موفق به پیوند سیل بندها شدیم.
حیدری بیان کرد: با وجود اقدامات انجام شده بار دیگر سیل بند زاویه ها شکست که با حضور کارشناسان فنی نقشه راه جدیدی طراحی و تصمیمات به عوامل اجرایی ابلاغ شد.
وی با اشاره به دستور تخلیه اهالی روستای زاویه عزیب گفت: اخطارهای لازم به اهالی روستای زاویه حمودی نیز داده شد چرا که آب به نزدیکی این روستاها رسیده ولی هنوز وارد منازل آنها نشده است.
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول افزود: در خصوص سیل بند روستای پیروزی مشکلی وجود ندارد زیرا این سیل بند استحکام لازم را دارد و هر جا که احساس ضعف شود نسبت به تقویت آن اقدام خواهد شد.
وی اظهار داشت: اقدامات و تلاش های زیادی درخصوص تقویت سیل بندهای دزفول انجام شده ولی باید دانست که این موضوع یک موضوع مستمر است و خروجی سد دز تا 10 روز آینده حدود 2 هزار مترمکعب خواهد ماند لذا از اهالی روستاهای زاویه ها تقاضا می شود همکاری لازم را با ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول داشته باشند و نسبت به تخلیه روستاها اقدام کنند.
حیدری افزود: تمهیدات لازم برای نگهداری دام این روستاها و علوفه آنها دیده شده و طبق اعلام مسئولان کشوری، خسارت وارده به کشاورزان نیز پرداخت می شود و قول هایی برای استمهال وام ها و کمک هزینه برای ترمیم منازل روستایی داده شده لذا نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی گفت: اختلاف نظر اهالی برای نحوه دسترسی ما به سیل بندها مسئله ساز شده که تقاضا می شود مردم همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند زیرا نمی خواهیم از قانون برای اجرای مصوبات ستاد بحران استفاده کنیم.
رئیس ستاد بحران شهرستان دزفول با بیان اینکه هرگونه کم کاری از سوی روستائیان، دامداران، کشاورزان و عشایر روند خدمات رسانی را دچار وقفه خواهد کرد از دستگاه های اجرایی خواست تا پایان اعلام وضعیت اضطراری دزفول همچنان شبانه روز پای کار باشند و بخش های دولتی و خصوصی همکاری لازم را با ستاد بحران داشته باشند.
وی ضمن تقدیر از عوامل اجرایی مدیریت بحران دزفول و نیروهای انتظامی از رسانه ها خواست با نگاهی منصفانه با رویکردی غیرصنفی و فرابخشی، اقدامات دولت را داوری کنند.
حیدری همچنین با تقدیر از جوانان بسیجی و انقلابی شهرستان دزفول که با جهاد مخلصانه کمک رسانی کردند، گفت: در جریان ترمیم سیل بندها، سه نفر از عوامل اداره بهره برداری از شرکت آبیاری دز و 2 نفر از اهالی روستای زاویه حمودی دچار حادثه شدند و نزدیک بود غرق شوند که با تلاش دیگر عوامل نجات یافتند.
به گزارش ایرنا بارش شدید باران در بالادست سدهای خوزستان باعث افزایش قابل توجه آورد سدها شد. بعد از این افزایش آورد دبی خروجی سدها برای کنترل سیلاب افزایش یافت.
دبی خروجی سد کرخه از 2 هزار مترمکعب و دبی خروجی سد دز از سه هزار مترمکعب بر ثانیه فراتر رفت که این موضوع باعث آبگرفتگی زمین های کشاورزی و روستاهای حاشیه رودخانه های دز و کرخه شد.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.