یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر یک خط لوله بشکند و نفت در هور رها شود فاجعه زیست محیطی بوجود می‌آید بنابراین ما موظفیم از این سرمایه محافظت کنیم و حفاظت از آن به معنای پشت پا زدن به منافع مردم نیست.

سعید ساویز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت تاسیسات نفتی غرب کارون در پی سیلاب اخیر در منطقه اظهار داشت: به دلیل احداث جاده‌ها و سیل‌بندها، هورالعظیم به 6 مخزن تبدیل شده که اکنون هر 6 مخزن لبریز شده و اگر یک مقدار دیگر آب بالا بیاید تاسیسات نفت پر از آب می‌شود بنابراین ما تا جایی که امکان داشته این آب را مدیریت کرده‌ایم.

وی افزود: در برهه‌ای تصمیمات استراتژیک مردم ساکن در این منطقه را دچار مشکل کرد به این نحو که روستاها را 30 کیلومتر از  مرز فاصله دادند و روستائیان مجبور شدند به رفیع، هویزه و بوستان مهاجرت کنند و از طرفی هور که زیستگاه بوده و همچون مادر بومی‌های ایران و عراق را در آغوش خود جای داده بود و مردم در آن گاومیش پرورش داده و امرار معاش می‌کردند، خشک شد، در کل مردم منطقه محرومند و بر گردن امنیت کشور هم حق دارند، دولت‌های مختلف باید بعد از جنگ برای رفاه آنها اهتمام می‌کردند که این کار صورت نگرفته و محرومیت در منطقه از بین نرفته است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: تمام داشته‌های مردم منطقه زمین‌های کشاورزی‌شان است که با سیل از بین می‌رود و برخی با سوء استفاده از این موضوع با اطلاع غلط، نفت را مقصر اعلام می‌کنند و نمک به زخم مردم می‌پاشند.

وی گفت: دشت آبادان و غرب کارون زمین مسطح است که ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد فقط بین 3 تا 4 متر است و در برخی جاها حتی پایین‌تر از دریای آزاد است، قرار است سیلاب به خلیج فارس برود بنابراین طبیعتا به راحتی این آب تخلیه نمی‌شود و زمان می‌برد، حجم آب هم بیشتر از باور ستاد و کمیته بحران بوده است تمام آبی که در لرستان تا سقف خانه‌ها بالا آمده بود و یا از سدها رها شده به این منطقه آمده که مهار آن کار آسانی نیست، آب باید از روستاها و یا از شهرهای رفیع، بستان و هویزه عبور می‌کرد، مسئولین اهم فی‌الاهم کرده‌اند تا خسارات کمتر شود. این آب تا به تاسیسات غرب کارون برسد از بسیاری از روستاها عبور کرده بنابراین نمی‌توانیم تاسیسات نفتی را متهم کنیم.

وی تاکید کرد: اگر یک خط لوله بشکند و نفت در هور رها شود فاجعه زیست محیطی بوجود می‌آید بنابراین ما موظفیم از این سرمایه محافظت کنیم و حفاظت از آن به معنای پشت پا زدن به منافع مردم نیست.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: ما قبل از وقوع سیل پیش‌بینی‌هایی برای مقابله با آن داشته‌ایم البته تا حدی راه‌های ما از دسترسی خارج شده‌اند و شاید در آینده مجبور شویم با قایق عبور کنیم اما چاه‌ها و تاسیسات به نحوی طراحی شده بود که آب کمتر نفوذ کند، فعلا در شرایط بحران هستیم اما هنوز فاجعه بوجود نیامده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر روستاها و شهرهایی که اطراف تاسیسات نفتی بوده‌اند از آسیب سیل مصون مانده‌اند و روستاهایی که دور بودند آسیب بیشتری دیده‌اند.

ساویز در ادامه گفت: نباید انتقاد کنیم سیل‌بندها شکسته و آب به سمت عراق می‌رود، ما باید آب را بدون حادثه حفظ کنیم. هورالعظیم در عراق هم هست منشا ریزگردها بیش از ایران، عراق است. اگر سیل بند شکسته شده و آب به سمت عراق رها سازی شده کار درستی بوده، ما نباید اکوسیستم را تغییر دهیم، طبیعت مرز ایران و عراق نمی‌شناسد، باید چرخه طبیعی را حفظ می‌کردیم و سطح آب را پایین می‌آوردیم تا تاسیسات نفت و زندگی مردم آسیب نبیند و خطری پیش نیاید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.