نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ضمن بحرانی خواندن وضعیت رودخانه کارون و احتمال سیل در پایین دست این رودخانه گفت: شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون هستیم و تهدید سیل وجود دارد، بنابراین مردم هوشیار باشند.

سید محسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت رودخانه کارون و حجم بالای دبی آب در این رودخانه در مناطق پایین دست استان خوزستان گفت: شب گذشته آب سد کرخه از طریق کانال بنی‌سعد به سمت کارون سرازیر شد و متاسفانه اوضاع را وخیم‌تر کرد. افزایش ورودی کرخه از سمت شمال اهواز وارد کارون می‌شود و تاکنون تنها آب این رودخانه روبه افزایش است.

وی افزود: مردم شهرستان‌های اهواز، سوسنگرد، باوی، حمیدیه و بستان به صورت جهادی در کنار نیروهای ارتش، سپاه و شهرداری در حال تقویت سیل‌بندها هستند و برخی از مناطق شهر اهواز در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. در مناطق شمالی کوی پاستوریزه، زرگان و شهرک اندیشه ارتفاع آب بسیار بالاست و نیروهای شهرداری و شرکت نفت در مناطق شمال اهواز مدام در حال تقویت سیل‌بندها هستند.

موسوی ادامه داد: سیل‌بند در منطقه شیبان شهرستان باوی شکسته شده و با کمک نیروهای مردمی و امدادی در این منطقه در حال ترمیم سیل‌بندها هستند. در قسمت جنوب اهواز ارتفاع آب بالا و زمین پست است البته سیل‌بندهایی به ارتفاع ۳ متر ساخته شده و مدام در حال تقویت شدن هستند.

نماینده اهواز در شورای عالی استان اضافه کرد: روز گذشته در شمال اهواز و در منطقه کوی سید خلف، آب رودخانه کارون طغیان کرده و وارد شهر شد ولی با تلاش نیروهای شهرداری و شرکت نفت به صورت خاکریزی جلوی پیش روی آب گرفته شد. از شب گذشته آب کرخه به سمت کارون سرریز شده و این اتفاق اوضاع را بحرانی‌تر کرده است.

وی گفت: افراد مسن و کودکان شهرستان‌های سوسنگرد، باوی و حمیدیه از طریق ۳۰ دستگاه اتوبوس که توسط شهرداری اهواز به این مناطق  فرستاده شده در حال جابه‌جایی به مناطق امن هستند و جوان‌های این شهرستان‌ها هم پا به‌پای نیروهای جهادی مانند ارتش و شهرداری و ... در حال تقویت سیل‌بندها هستند.

موسوی تصریح کرد: وضعیت رودخانه کارون بحرانی است و باید استا‌ن‌های معین پای کار آمده و سیل‌بندها را با ماشین آلات و تجهیزات تقویت کنند؛ چراکه نیرو و تجهیزات استان خوزستان جوابگوی این بحران نیست و مدام سطح آب رو به افزایش است و به دلیل خاکی بودن، سیل بندها در حال تخریب هستند. این سیل بندها با غلتک صاف می‌شوند و مدام باید از آنها مراقبت کنند تا تخریب نشوند.

وی ادامه داد: تمامی تجهیزات و نیروهای شرکت فولاد و شهرداری را جهت ساماندهی سیل‌بندها به کار گرفته‌ایم. همچنین مردم حمیدیه و سوسنگرد بیشتر به تجهیزات نیاز دارند و چهار استان معین از جمله اصفهان، تهران، کرمان و فارس موظف شده‌اند تجهیزات و نیروهای‌شان را به این مناطق اعزام کنند اما تاکنون این استان‌ها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

موسوی عنوان کرد: سردار سلیمانی از روز گذشته در منطقه حضور یافته و اعلام کرده موکب‌های اربعین را که برپا شده جهت امدادرسانی و جابه‌جایی سیل‌زدگان، طبخ غذا و تقویت سیل بندها اعزام کنند.

وی اظهار داشت: وضعیت دبی آب بحرانی است و سطح آب زیادی به شدت پشت سد کرخه جمع شده و برای حفظ سد باید آب سد خروجی بیشتری داشته باشد.  دبی که هم اکنون از سد خارج می‌شود بین ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و این حجم آب برای رودخانه کرخه و کارون که بیش از ۲۰ سال است لایروبی نشده باعث بالا آمدن و دشوار شدن قدرت تخلیه آب شده و همین مساله موجب سرازیر شدن آب به سمت زمین‌های پست کشاورزی می‌شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها افزود: هم اکنون بیش از صد هکتار از زمین‌های کشاورزی مردم که زیر کشت گندم بوده و کمتر از بیست روز دیگر باید محصول آنها درو می‌شدند، زیر آب رفته و نابود شدند. همچنین مزارع نیشکر دهخدا و قسمتی از اهواز هستند که آب را در این مناطق باز کرده‌اند و اگر جریان آب ادامه داشته باشد خطر سیل کارخانه نیشکر را نیز تهدید می‌کند.

موسوی ادامه داد: امروز از سمت پلیس راه قدیم اهواز، آب کرخه وارد اهواز شد و حتی میدان بارفروشان این شهرستان در معرض سیل قرار دارد و برخی نقاط این میدان دچار آب گرفتگی شده است. همچنین جاده ترانزیتی اندیمشک-اهواز هم به دلیل آبگرفتگی برای خودروهای سبک مسدود شد و بار ترافیکی شمال-جنوب استان به جاده اهواز-شوشتر منتقل شده که این جاده به دلیل ظرفیت محدود تردد خودروها باعث بارترافیکی سنگینی شده است.

وی در پایان گفت: با شرایط فعلی باید امدادرسانی دولت برای استان خوزستان افزایش یابد. در حال حاضر تنها گروهای جهادی و مردمی در منطقه حضور دارند و امکانات و تجهیزات دولتی بسیار کم است و از استان‌های معین و شهرداری‌های کلانشرهایی مانند تهران و مشهد و... تقاضای همکاری و ارسال تجهیزات بیشتری داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.