با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد حوزه مدیریت بحران عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست تقی رستم‌‌‌‌وندی با اشاره به اینکه کارگروه تشکل‌‌های مردم‌‌نهاد یکی از ۱۴ کارگروه ستاد بحران است و ذاتاً وظیفه رسیدگی به بحران را دارد، گفت: با این وجود مسئولیت جدیدی درخصوص جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از بحران در مناطق آسیب‌‌دیده به این کارگروه محول شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده تشکل‌های مردمی اظهار داشت: به طور ساختاری و سازمانی این مسئولیت باید به کارگروه بهداشت و سلامت داده می‌شد اما به دلیل مشغله و گستردگی حوزه فعالیت آنها این موضوع به تشکل‌های مردم نهاد محول شده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه باید تلاش کنیم حرکت منسجم و جدی در کشور برای کمک به افرادی که دچار آسیب شده‌اند، شکل بگیرد، تصریح کرد: چهار استان به طور ویژه در سیل اخیر آسیب دیدند و امروز به دلیل گستردگی بحران در استان خوزستان، این استان رتبه اول را به خود اختصاص داده است و باید توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشیم. همچنین تصمیمی که از دیروز برای تخلیه برخی شهرهای این استان گرفته شد، شرایط را برای مردم بسیار سخت‌تر کرده است و نیاز به کمک روحی و روانی همه جانبه دارند.

رستم‌‌‌وندی درخصوص مسئولیت‌های این کارگروه خاطرنشان کرد: در این کارگروه به دنبال این هستیم که ببینیم چگونه می‌توانیم در شکل‌‌‌گیری هرچه بیشتر و اوج‌گیری حرکت‌های مردمی تلاش کنیم و همچنین چگونه می‌توانیم از بروز آسیب‌ها و مشکلات روانی ممانعت یا در کاهش اثر آنها بکوشیم.

وی با بیان اینکه همانطور که خانه‌های آسیب‌‌دیده مردم باید بازسازی شود، روحیه و روان آنها نیز باید بهبود یابد، ابراز داشت: کمک به بهبود روحیه و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی صرفا به معنی استفاده از مشاور و روانشناس نیست، بلکه سازمان‌های مردم‌‌‌نهاد باید در همه حوزه‌ها آمادگی داشته باشند و بتوانند اقشار آسیب‌‌دیده را درگیر کنند. همچنین همه سمن‌ها با همه ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند حجم این مشکلات را کاهش دهند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با تاکید بر انسجام‌‌بخشی به فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بحران، از اقشار و خیرین حوزه‌های مختلف خواست تا در مسیر کمک به آسیب‌‌دیدگان سیل اخیر در کشور بیش از پیش همکاری و کمک کنند.

رستم‌‌وندی بر تهیه و تدوین طرحی از نقشه ظرفیت‌های موجود و اقدامات قابل انجام از سوی سازمان‌های مردم نهاد اشاره و بیان کرد: سازمان‌های مردم‌‌نهاد باید در حوزه کاهش آسیب‌‌‌های اجتماعی و روانی برنامه جامع و مشخصی داشته باشند و این موضوع به طور جدی از سوی وزیر کشور پیگیری می‌‌شود. همچنین رهبر انقلاب نیز بر اهمیت توجه به ابعاد روحی و روانی سیل‌‌زدگان پس از بحران تاکید ویژه‌ای داشتند.

همچنین در این نشست کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت تشکل‌های مردمی حوزه مدیریت بحران در سیل اخیر، با اشاره به اینکه ۳۵۰ سمن در ارتباط مستقیم با سیل فعالیت می‌کنند، یادآور شد: سازمان‌های مردم‌‌نهاد ملی در این زمینه نقش خوبی ایفا کردند و در استان گلستان هماهنگی‌ها به خوبی انجام شد. 

وی افزود: در سیل اخیر، شاهد هماهنگی خوب رسانه‌ای و تبلیغی تشکل‌های مردمی با نهادهای رسمی بودیم. همچنین علاوه بر سمن‌ها هیات‌های مذهبی هم در بحران اخیر حضور موثری داشتند.

این مقام مسئول ضمن پیشنهاد شکل‌‌گیری کمیته کمک‌‌رسانی ملی و کمیته رسیدگی به کودکان با وضعیت خاص، بر انجام همکاری‌‌ها و مجموعه فعالیت‌های تشکل‌‌‌های مردمی به صورت متمرکز تأکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.