به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمدمهدی گویا افزود: پیامدهای سیل در رابطه با بیماری های واگیر در استان های مختلف، با یکدیگر متفاوت است و وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه، برای هرکدام از این مناطق، برنامه ای جداگانه طراحی و اجرا کرده است.
وی درخصوص کنترل بیماری های منتقله از آب و غذا در مناطق سیل زده گفت: کنترل بیماری های منتقله از آب و غذا، گسترده ترین و دشوارترین بخش عملیات کنترل بیماری های واگیر در مناطق سیل زده را شامل شده و بیشترین انرژی و توان خودرابرای کنترل این بیماری ها اختصاص داده ایم.
گویا ادامه داد: در این راستا نیازمند همکاری بین بخشی گسترده به ویژه با سازمان های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستیم و با وجود دشواری کار در بعضی مناطق، تاکنون موردی از همه گیری با این بیماری ها رخ نداده است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برخی از اقدامات حوزه بهداشت در مناطق سیل زده، بیان کرد: مایه کوبی(واکسیناسیون) کودکان زیر پنج سال برای بیماری فلج اطفال در تمام اردوگاه های اسکان موقت مردم سیل زده انجام شده که در بعضی از استان ها این اقدام به پایان رسیده و در برخی استان ها در مرحله پایانی است.
وی افزود: دستاوردهای حوزه بهداشت در مناطق سیل زده تاکنون، نمی تواند ما را نسبت به روزهای آینده خوشبین کند و در روزها و هفته های آینده برای کنترل این بیماری ها، همچنان در وضعیت آماده باش به سر خواهیم برد.
گویا بیان کرد: همچنین، وظیفه نظارتی خود در سلامت آب آشامیدنی را با دقت و شدت ادامه می دهیم و انتظار داریم مسئولان استان های مختلف نیز با این حساسیت بر موضوع توجه جدی داشته باشند تا به مردم آسیبی وارد نشود.

** سلامت آب آشامیدنی مناطق سیل زده به طور مستمر پایش می شود
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده به طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده و تداوم دارد.
وی افزود: شرایط زندگی مردم در این مناطق با روال عادی تفاوت های بسیاری دارد و به همان نسبت نیز وظیفه داریم تا این تفاوت ها را مورد ملاحظه قرار داده و اقدامات کنترلی خود را به صورت تشدید یافته ادامه دهیم.
گویا، درخصوص تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با آسیب های ناشی از گزیدگی توسط جانورانی چون مار و عقرب در مناطق سیل زده، بیان کرد: در این راستا، آمادگی کافی در تمامی نقاط مناطق سیل زده کشور وجود دارد.

** سرم ضد مار و عقرب گزیدگی به میزان کافی تامین است
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: سرم ضد مار و عقرب گزیدگی به میزان کافی تامین شده و در دسترس تیم بهداشتی و درمانی مستقر در مناطق سیل زده قرار گرفته و کارشناسان مجربی نیز در این راستا آمادگی ارایه خدمت به هموطنان را دارند و خوشبختانه تاکنون، موردی از گزیدگی توسط جانوران که منجر به فوت شود، وجود نداشته است.
وی ادامه داد: چند مورد حیوان گزیدگی (توسط سگ و سایر حیوانات وحشی) در بعضی از استان ها مانند گلستان مشاهده شده که تمامی موارد حیوان گزیدگی نیز با واکسن و سرم زیر درمان قرار گرفتند.
گویا خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق سیل زده استان های گلستان، لرستان و خوزستان نگران گسترش بیماری سالک هستیم که در این راستا، اقدامات لازم برای کنترل و از بین بردن حشرات و جوندگان مانند استفاده از حشره کش ها و جانوران موذی، طراحی و دستورالعمل لازم نیز تهیه شده که در زمان مناسب عملیاتی می شود.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داد.
تاکنون 174روستا و 6 شهر در معرض سیلاب در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون در خوزستان تخلیه شده اند.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.