به گزارش ایرنا چند روزی از طغیان رودخانه های خوزستان می گذرد سیلاب بسیاری از شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه را تهدید می کند تعدادی از این روستاها برای حفظ جان مردم تخلیه شده و ساکنان آنها به اردوگاه ها منتقل شده اند.
با افزایش دبی رودخانه ها و احتمال طغیان بیشتر آب، خطر ورود سیلاب به شهرها و روستاها بیشتر شد تنها راه حل این مشکل شکستن سیل بندها و رهاسازی آب در مزارع بود مزارعی که از 2 هفته آینده برداشت محصولات در آنها آغاز می شد.
حالا اما کشاورزان میان حفظ جان خود و خانواده هایشان و مقاومت برای به زیر آب نرفتن دسترنج یکساله باید یکی را انتخاب می کردند، بسیاری از کشاورزان در همان روزهای نخست به صورت داوطلبانه سیل بندها را شکسته و اجازه ورود آب به مزارع خود را دادند.
تعدادی از کشاورزان در نقاط مختلف استان بر حفظ اراضی خود پافشاری دارند تا چند روز بیشتر آنها را حفظ کنند، ستاد مدیریت بحران اما این تعویق را سبب ویرانی شهرها و به خطر افتادن جان مردم می داند.
در برخی از روستاها کشاورزان با مسئولان بر سر شکستن سیل بندها تنش هایی داشتند روز گذشته نیز سردار احمد خادم سید الشهدا فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور در جریان بازدید از یکی از روستاها با برخورد چند کشاورز معترض مواجه شد تصاویری از این اتفاق منتشر و بلافاصله موج سواری رسانه های سودجو نیز آغاز شد.
این درحالیست که تمام مسئولان و سپاه پاسداران از نخستین روزهای هشدارهای داده شده توسط ستاد مدیریت بحران خوزستان با بسیج تمام قوا به روستاهای درگیر خطر سیل آمد تا خسارات جانی و مالی را به حداقل برساند.
مسئولان بسیاری از جمله رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به خوزستان از پرداخت خسارت به کشاورزان خبر داده اند و از جبران این خسارات در کوتاه ترین زمان ممکن گفته اند.

**دولت موظف به پرداخت خسارت سیل زدگان
حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در سفر به استان خوزستان گفت: پایداری سدها و جان انسان ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش ها باید به سمتی باشد که هشدارها و خسارات به حداقل ممکن برسد.
وی با تاکید بر اینکه دولت موظف به پرداخت خسارت کشاورزان و مردم است گفت: هر جا که نیاز باشد سیلاب از زمین های کشاورزی عبور داده شوند برای حفظ جان مردم باید این کار را انجام داد و از کشاورزانی که برای زندگی و جان مردم فداکاری می کنند ، تقدیر و تشکر می کنیم.

**حفظ جان مردم مهم ترین اولوت
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز در بازدید از نقاط سیل زده استان گفت: حفاظت از منازل و اموال ساکنان مناطق گرفتار سیلاب اهمیت دارد اما مهم ترین اولویت دولت حفاظت از جان مردم این مناطق است.
وی با تاکید بر لزوم استحکام بخشی به سیل بندها اظهار داشت: در طول چند هفته گذشته با تلاش مردم محلی و مسئولان سیل بندهایی برای ممانعت از ورود آب رودخانه به درون روستا و شهرها ساخته شده است.
وی یادآور شد: به دلیل بارش شدید باران در استان های بالادست همچون لرستان احتمال وقوع سیلاب بزرگ وجود دارد به همین جهت از مردم این منطقه درخواست می کنم حفظ جان خود و خانواده هایشان را بر هر مساله دیگر ترجیح دهند.
حضور فرمانداران سپاه در نقاط مختلف درگیر سیل، امدادرسانی گروه های جهادی، کمک به تخلیه روستاها و انتقال ساکنان به نقاط امن، کمک به باز شدن مسیرها برای رهاسازی آب و اختصاص پادگان ها برای انتقال ساکنان بخشی از خدمات سپاه در این مدت بوده است.
اگرچه مردم روستا و شهرهای درگیر سیلاب شاهد تلاش های شبانه روزی تمام نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران هستند اما برخی از آنها به دلیل عدم پرداخت خسارت اراضی در سال 95 و نگرانی از تکرار این مساله در سیلاب های اخیر مقاومت هایی دارند.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی سیلاب اخیر بالغ بر 46 هزار میلیارد ریال خسارت در بخش های مختلف کشاورزی وارد کرده که 11 درصد آن متعلق به خوزستان است.
پیش بینی می شد قبل از وقوع سیلاب بیش از یک میلیون و 930 هزار تن گندم، 60 هزار تن کلزا، 900 هزار تن چغندرقند پائیزه و 130 هزار تن جو (محصولات پائیزه) از زمین های کشاورزی خوزستان برداشت شود.

**فعالیت گروه های جهادی زیر نظر سپاه
به گفته معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تعداد 100 مسجد اهواز به این مناطق گروه های جهادی اعزام می کنند.
علی حسین حسین زاده با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شد که هر مسجد پشتیبان یک روستا باشد افزود: این گروه ها در قالب جهادگران بسیج دانشجویی با همکاری سپاه به کمک روستاییان می روند و خدماتی که نیاز است را ارائه می کنند، تقسیم بندی ها برای حضور این گروه ها در مناطق از سوی سپاه صورت می گیرد.
معاون اجرایی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز در سفر به خوزستان از آمادگی پادگان دوکوهه اندیمشک برای اسکان و خدمت رسانی به پنج هزار نفر از آسیب دیدگان سیلاب خوزستان خبر دارد.
سرهنگ اصحاب کریمی ادامه داد: اتوجه به شرایط خاص حاکم بر این استان و خسارت های وارده به روستاها و شهرها، سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز آمادگی کامل خود را برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان اعلام می کند.

**در اختیار گذاشتن تجهیزات سپاه برای مقابله با سیلاب
یکی از ساکنان روستاهای بامدژ از حضور پر رنگ نیروهای سپاه درهفته های گذشته گفت و افزود: سپاه قایق هایی برای جابجایی ساکنان از روستاها به اردوگاه ها در اختیار ما قرار داده است.
وی ادامه داد: تجهیزات، ماشین آلات سنگین و کامیون های سپاه در ساخت سیل بندها و همچنین خاکریزها کمک های بسیاری به ما کرده اند.
به گزارش ایرنا تاکنون 96 روستای در معرض خطر ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه ها در خوزستان در حاشیه سه رودخانه دز، کرخه و کارون تخلیه شده اند.
در 2 روز گذشته 11روستای از شوش، دزفول، شوشتر، شادگان، دشت آزادگان،اهواز و کارون تخلیه شدند.
به گفته مسئولان این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه به اهالی روستاها و شهرهای در معرض خطر هشدار داده می شود تا محل سکونت خود را تخلیه کنند.
طغیان و بروز سیلاب در حوضه های کارون ، دز و کرخه ، سبب شده مناطقی از شمال ، مرکز و غرب خوزستان که در مسیر این رودخانه ها قرار دارند در معرض سیلاب قرار گیرد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.