رودخانه های دز و کرخه دوباره سیلابی شده اند؛ کارون هم در آستانه طغیان است. اما آنطور که مسئولان می گویند این سیلاب بی سابقه است و همه مناطق پایین دست رودخانه ها را تهدید می کند.
سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور چند اطلاعیه نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18 روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند. اما شرایط از این هم دشوارتر است. حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفته است: تا کنون 96 روستای در معرض خطر در حاشیه رودهای دز، کرخه و کارون، در شهرستان های شوش، دزفول، شوشتر، شادگان، دشت آزادگان، کارون و اهواز تخلیه شده و این آمار کماکان در حال افزایش است. به گفته او 29 اردوگاه اسکان اضطراری از زمان تخلیه روستاهای در معرض خطر خوزستان در مناطق امن این استان ایجاد شده است.
در این میان با توجه به آواره شدن هزاران روستایی و اسکان بیش از 20 هزار نفر در اردوگاه های هلال احمر، نیاز به جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان ضروری است.
یک موسسه خیریه در اهواز از شب گذشته پخت غذا برای اهالی روستاهای در معرض سیل را آغاز کرده است.
مدیر «موسسه خیریه ندای کرامت انسانی» در این باره گفت: اقدام این موسسه برای جمع آوری کمک های مردمی از دیروز شروع شده و یک محموله آب شرب به منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز ارسال شده است.
عارف عباسی افزود: سه هزار وعده غذا نیز میان روستاهای عنافچه در شهرستان باوی، شعیبیه در شوشتر و دغاغله در اهواز توزیع شده است.
وی با اشاره به خدمات رسانی هلال احمر به ساکنان اردوگاه های اضطراری اظهار داشت: هدف این موسسه خدمات رسانی به کسانی است که هنوز در روستاها هستند و روستاهایشان در محاصره سیلاب است به همین دلیل خدماتی دریافت نمی کنند.
عباسی اضافه کرد: بر اساس برآوردها در حال حاضر 18 روستا و در حدود پنج هزار نفر درگیر سیل و نیازمند کمک و همیاری هموطنان هستند.
وی نیاز این موسسه را در حال حاضر مواد غذایی با توجه به پخت غذا عنوان کرد و افزود: سیل زدگان به مواد غذایی، آب و اقلام بهداشتی اعم از شامپو، صابون و پوشک بچه نیاز دارند.
عباسی با اشاره به استقرار 2 پایگاه در سطح شهر اهواز برای جمع آوری کمک های مردمی تا فردا، شماره حساب موسسه خیریه ندای کرامت انسانی 5894637000005543 و شماره تلفن 09169953626 را برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر اعلام کرد.

*25 شعبه هلال احمر
مجتبی طحان سخنگوی جمعیت هلال احمر خوزستان در این باره به ایرنا گفت: تاکنون 20 هزار و 782 نفر از سیل زدگان مناطق مختلف خوزستان در اردوگاه های برپا شده در 9 شهر استان اسکان داده شدند.
همچنین معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: شعب این نهاد، در 25 شهرستان آمادگی جمع آوری کمک های غیرنقدی هموطنان را برای کمک به مناطق سیل زده دارند.
بیژن فتاحی راد افزود: بر اساس نیازسنجی اولیه در مناطق سیل زده، پتو، زیرانداز، مواد خوراکی خشک و فاسد نشدنی، بسته بهداشتی (شامپو، صابون، خمیردندان، مسواک و پوشک بچه)، شیر خشک، روغن، چای، قند، آب معدنی و مواد شوینده مواردی هستند که در اولویت قرار دارند.
وی افزود: هموطنانی که تمایل به ارائه کمک های نقدی دارند نیز می توانند به حساب جاری 99999 نزد همه بانک ها و یا از طریق تلفن همراه #*112*78* کمک های خود را ارسال کنند.
فتاحی راد اظهار داشت: در حال حاضر 18 شهرستان تحت تاثیر سیلاب هستند که با توجه به حجم و شدت سیلاب، تعداد خانوارهایی که آسیب دیده اند، در حال افزایش است.

*زنان و کودکان، در بحران سیل
در روزهای اخیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان برای کمک های غیر نقدی به سیل زدگان استان فراخوان داده و از عموم مردم نوعدوست و فهیم استان به ویژه بانوان درخواست کرده به یاری سیل زدگان بشتابند. در این فراخوان توجه به اقلام ویژه زنان، کودکان و نوزادان، همچون پوشک، شیر خشک، شامپو، صابون، لباس بچه، نوار بهداشتی، شیشه شیر و پودر رختشویی مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در این باره به ایرنا گفت: زنان و کودکان در بحران ها آسیب پذیرترین قشر به شمار می آیند، بعد از حضور در کمپ ها دریافتیم که به برخی اقلام ویژه برای آنها نیازمندیم، که ممکن است مورد توجه قرار نگیرند.
سیده فرانک موسوی با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی مدیریت بحران سازمان های مردم نهاد، افزود: طی فراخوانی تمام موسسات خیریه و نهادهای مدنی برای همکاری و جمع آوری کمک ها دعوت شده اند تا از ظرفیت مردم و دستگاه ها استفاده شود.
به گفته وی نخستین کمک ها به کمپ های الهایی (اهواز) ارسال و اولین بسته پوشاک و پوشک بچه و لوازم بهداشتی توزیع شده، که در در روزهای آینده اقلام تهیه شده به سایر کمپ ها نیز ارسال می شود.
وی با اشاره به بازدید از کمپ اسکان اضطراری کارون اظهار داشت: این کمپ با مدیریت معصومه خنفری فرماندار، بسیار فعال و مردم به صورت خودجوش کمک هایی جمع آوری کرده اند، به طوری که این کمپ نه تنها نیاز به کمک ندارد بلکه برای کمک به سایر اردوگاه ها نیز اعلام آمادگی کرده است.
موسوی در ادامه گفت: با توجه به حضور تعدادی از زنان باردار در کمپ های سیل زدگان، خدمات ویژه بهداشتی و درمانی برای آنها در نظر گرفته شده همچنین خدمات مددکاری نیز در این اردوگاه ها پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: تلاش می شود محیط کمپ های اسکان به صورتی باشد که خانواده ها شرایط بحران را بهتر سپری کنند، به طور مثال اقلامی از کانون پرورش فکری کودکان اعم از مداد رنگی و دفتر نقاشی و اسباب بازی تهیه شده است.
موسوی با اشاره به لزوم هماهنگی در مدیریت بحران اظهار داشت: به همین دلیل از هموطنانی که مایل به مشارکت هستند دعوت می شود که کمک های خود را به هلال احمر واحد اهواز جنب سینما هلال تحویل دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دست سیل زدگان برسد.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.