به گزارش ایرنا سیل، برخی روستاها و شهرهای خوزستان را در بر گرفته است و مردم برخی نقاط مجبور به ترک منازل خود شدند و فرمانداران تعدادی از شهرستان ها حالت بحرانی اعلام کرده اند.
در این میان یکی از نگرانی های مسافران برای تردد از ورودی و خروجی های استان وضعیت بی ثابت راه های زمینی و هوایی است، برخی مسیرهای اصلی همچون اندیمشک – آزادراه پل زال در خرم آباد و اندیکا – شهرکرد مسدود شده اند. سایر جاده های درون استانی نیز به دلایل مختلف از جمله آبگرفتگی و ریزش سنگ هر از چندگاهی بسته می شوند.
جاده اندیمشک – خرم آباد یکی از مسیرهای اصلی تردد مسافران تلقی می شود و خوزستان را به بسیاری از استان های دیگر متصل می کند اما از چند روز گذشته و با بسته شدن این جاده به دلیل وقوع سیل در لرستان مسافران بسیاری برای ورود و یا خروج از استان خوزستان سر در گم شده اند زیرا تنها یک مسیر جایگزین دیگر از سمت اندیمشک – پلدختر برای تردد خودروها وجود دارد که آن هم از چند روز پیش و همزمان با وقوع سیلاب شدید در پلدختر بسته شد.

**بسته شدن برخی جاده های خوزستان
رییس پلیس راه خوزستان ضمن تاکید بر بسته بودن مسیر اندیمشک به سمت آزاد راه پل زال به دلیل ریزش کوه گفت: تردد هرگونه خودروی سنگین در این محور ممنوع است و برای جلوگیری از حرکت اتوبوس های مسافربری در این مسیر هرگونه ثبت ساعت در پلیس راه ها ممنوع شده است.
سرهنگ رضا دولتشاهی ادامه داد: تنها یک مسیر فرعی برای عبور خوردهای سبک در نظر گرفته شده است که البته تاکید می شود مسافران تا حد ممکن از این مسیر عبور نکنند.
وی به بسته شدن جاده اندیکا به شهرکرد اشاره کرد و گفت: این جاده نیز از حدود یک هفته پیش به دلیل ریزش کوه و بارش سنگین برف مسدود شده است.
یکی از رانندگان اتوبوس مسیر اهواز – کرمانشاه که برای تردد، از جاده اندیمشک – پل دختر استفاده می کند در همین خصوص توضیح داد: از چند روز پیش این جاده مسدود شده است از سویی دیگر امکان تردد در آزاد راه پل زال هم وجود دارد.
محمد داوودی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مردم قصد سفر و یا بازگشت به منازل خود را دارند اما بسته شدن راه ارتباطی در جاده اندیمشک به آزادراه پل زال مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

**لزوم تعویق سفرهای نوروزی
معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تنها راه حل مشکل تردد در مسیر اندیمشک به پل زال را تعویق سفرهای نوروزی توسط مسافران اعلام کرد و افزود: به دلیل بسته شدن این مسیر مردم باید با دور زدن یک مسیر طولانی از جاده ایذه- اصفهان به مسیرهای مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
محمد طلا شجاعی گفت: درحال حاضر تمام مسئولان به ویژه وزیر راه و شهرسازی در استان لرستان به دنبال بازگشایی آزادراه پل زال هستند زیرا برای امدادرسانی به این جاده نیاز دارند.
مسافران اما خواستار بازگشایی هر چه سریعتر جاده اندیمشک – آزادراه پل زال هستند، یکی از مسافران که از استان خراسان رضوی راهی اهواز شده است می گوید: قرار بود 2 روز پیش اهواز را به مقصد مشهد ترک کنیم اما به دلیل شرایط جوی و وضعیت جاده ها در این شهر مانده ایم.

**توقف تردد قطارهای جنوب – تهران
به گفته مدیرکل راه آهن جنوب برای حفظ جان مسافران به دلیل باران شدید، ریزش کوه و آب گرفتگی در برخی محورها در حال حاضر تردد در مسیر جنوب- تهران متوقف شده است.
عبدالکریم درویش زاده ادامه داد: تمام مسافرانی که بلیت آنها باطل شده می توانند با مراجعه به مراکز مجاز فروش بلیت نسبت به استرداد 100 درصد بهای بلیت خود اقدام کنند.
از سویی دیگر قیمت بلیت هواپیما از مبدا اهواز به تهران، در 24 ساعت گذشته به دلیل قطع مسیر ریلی جنوب و بسته بودن مسیر زمینی ناشی از ریزش کوه و آبگرفتگی آزاد راه زال، و جاده قدیم اندیمشک پلدختر، تا هشت میلیون ریال افزایش یافت.

** تخلف شرکت های هواپیمایی
رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان در این باره بیان کرد: اختلال در تردد ریلی و جاده ای موجب شده تا مردم به سمت تهیه بلیت هواپیما هجوم آوردند و این امر باعث افزایش قیمت ها شده است.
عبدالامیر خوانساری با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما شناور است ، افزود:پیش بینی می شود که این قیمت ها پس از اتصال شبکه ریلی خوزستان به تهران و نیز برقراری تردد جاده ای، مجدد عادی شود.
وی قیمت بلیت مسیر اهواز - تهران را بین هفت میلیون و 500 هزار ریال تا هشت میلیون ریال اعلام کرد و افزود: شرکت های هواپیمایی در حال تخلف از قوانین هواپیمایی کشوری هستند.
خوانساری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای بلیت هواپیما سقف و کف تعیین کرد بطوری که مسیر اهواز - تهران و یا برعکس بین یک میلیون و 500 هزار ریال تا چهار میلیون ریال است اما شرکت های هواپیمایی این قیمت ها را رعایت نمی کنند.
در پی بارشهای سنگین از هفته گذشته و افزایش آورد سیلاب به سدهای استان خوزستان مناطق وسیعی از حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون در معرض خطر سیل و آبگرفتگی قرار گرفته اند.
پلیس راه از مردم درخواست کرده تا بهبود شرایط جوی و تثبیت وضعیت راه ها از هرگونه سفر غیر ضروری پرهیز کنند.
گزارش از ندا رضاپور
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.