علی بلمچی شامگاه دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به زیر آب رفتن 13 روستای منطقه بامدژ اظهار داشت: با توجه به افزایش خروجی سدها، در حال حاضر تمام تمرکز برای حفظ دهستان لامی در حاشیه رودخانه کارون و دهستان الهایی در حاشیه رودخانه کرخه است.
وی افزود: دهستان لامی (مسیر تصفیه قند و شکر) 12 روستا و 25 هزار نفر جمعیت دارد و دهستان الهایی (مسیر پلیس راه اندیمشک) شامل 15 روستا با جمعیت 15 هزار نفر در حاشیه رودخانه کرخه است.
بلمچی خاطرنشان کرد: سیل بندهای این روستاها تحکیم شده و امیدواریم در مقابل افزایش دبی مقاومت کند.
وی همچنین با اشاره به آبگرفتگی 13 روستای منطقه بامدژ، اظهار داشت: همه سیل بندهای این روستاها از بین رفته و در حال حاضر ارتفاع آب در بعضی روستاها تا سقف خانه ها بالا رفته است.
بلمچی افزود: همه روستاهای بامدژ تخلیه شده اند که برخی از اهالی به منازل بستگان خود نقل مکان کرده و برخی نیز در اردوگاه های اسکان اضطراری هلال احمر اسکان یافته اند.
وی با اشاره به اسکان 400 خانوار از روستاهای سیل زده بامدژ اضافه کرد: این افراد در سه مدرسه و یک مرکز بسیج مستقر شده و امکانات بهداشتی و رفاهی برای آنها مهیا شده است.
بلمچی درباره شکایت روستائیان از عدم انتقال دام های منطقه بامدژ توضیح داد: جهاد کشاورزی امکانات لازم (ماشین آلات) را در اختیار نداشته، در حال حاضر روستائیان خود، احشامشان را به مناطق الهایی و الباجی منتقل کرده اند.
بخش مرکزی اهواز درمیان سه رودخانه کارون، دز و کرخه محصور است که هر سه حوضه های سیلابی و بحرانی خوزستان هستند. در روزهای اخیر خروجی سدهای دز و کرخه چند برابر شده و روستاهای اطراف را با سیلاب مواجه کرده است.
استاندار خوزستان نیز از 11 فروردین در استان حالت فوق العاده اعلام کرده است. به گفته مدیرکل بحران خوزستان از 71 روستای درمعرض خطر سیلاب در استان 35 روستای در معرض خطر ، تخلیه شده است.
سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.
در حوضه کارون روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و 2، اسلام آباد 2 و چمیان از شهرستان اهواز و در حوضه دز روستاهای سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز در معرض سیلاب هستند.
در پی افزایش خروجی سدهای دز، کرخه و گتوند علیا سیل بند بسیاری از روستاها در حال تخریب است.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.