به گزارش خبرنگاران ایرنا با بالا آمدن آب رودخانه کرخه و افزایش دبی آن تا یک هزار و 500 متر مکعب در ثانیه ، بسیاری از روستاهای حاشیه این رودخانه و برخی نقاط شهری سوسنگرد مرکز دشت آزادگان و بخش مرزی رفیع از توابع شهرستان هویزه در معرض خطرآبگرفتگی قرار گرفتند.
پارک های ساحلی شهید سبحانی در منطقه خزعلیه و بوستان گردشگری تفریحی'بلقیس' سوسنگرد از نقاطی هستند که به صورت کامل در آب فرو رفته اند.
این 2 بوستان شهری فاقد دیوار بتنی حفاظتی ساحلی هستند از این رو با بالا آمدن رودخانه کرخه ، آب بدون مانعی وارد این تاسیسات شهری شده است.
برخی شهروندان سوسنگردی تنها نظاره گر غرقابی شدن این 2 بوستان بودند و فعالیت چندانی از آنان دیده نشد.
ابومسلم عفری جلالی که خانه اش چسبیده و نزدیک به ساحل غربی کرخه است با گلایه از کندی و دیر عمل کردن دستگاه های امداد رسان در احداث سیل بند در 2 سوی کرخه می گوید: مسئولان دشت آزادگان باید پیش از بروز سیلاب اقدام پیشگیرانه انجام می دادند ؛ حالا به نظر می رسد دیر شده است.
در میان اهالی نزدیک به سواحل کرخه در سوسنگرد موجی از نگرانی ، اضطراب و بیم دیده می شود، چون احساس می کنند هر لحظه ممکن است آب به درون منازل آنان نفوذ کند.
برخی ساکنان سوسنگرد از احتمال نشست و فرورفتگی برخی منازل خود ابراز نگرانی کرده ولی تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه مشاهده نشده است.
با این حال پیش از احداث سیل بند ، آب کرخه به درون زمین فوتبال سوسنگرد رخنه کرده و سطح وسیعی از آن را آب گرفته است.
استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از سیل بند ضلع شمالی سوسنگرد که به اتفاق مدیرکل راه و شهرسازی ، و شهردار سوسنگرد صورت گرفت گفت: از بابت نفوذ آب به منازل مردم سوسنگرد واقع در حاشیه رودخانه کرخه نگرانی نداریم.
غلامرضا شریعتی افزود: با این حال اقدام های احتیاطی انجام شده و یا در حال اقدام است تا خسارات احتمالی به مردم و کشاورزان منطقه به حداقل ممکن برسد.
وی سپس با حضور در جمع تعدادی از اهالی مردم سوسنگرد در نزدیکی پل اصلی این شهر که 2 بخش غربی و شرقی شهر را به هم وصل می کند به دغدغه ها و گلایه های آنان از وضعیت شهر و آنچه کم کاری برخی مسئولان شهری در رویارویی با سیلاب اخیر خواندند گوش داد.
شریعتی برخی از گلایه های مردم را بحق خواند ولی گفت: الان زمان انتقاد و گلایه نیست همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات ناشی از سیلاب و خطرات ناشی از آبگرفتگی را برطرف کنیم.

** احداث هشت کیلومتر سیل بند در سوسنگرد
کرخه از مرکز شهر 70 هزار نفری سوسنگرد عبور می کند و پیش از بروز سیلاب ، کرخه پرآب بود ولی کمتر کسی از ناحیه کرخه احساس خطر می کرد.
با بروز سیلاب و اعلام وضعیت بحرانی در مناطق غرب خوزستان ، با هماهنگی مدیریت بحران استانداری یک سیل بندخاکی به طول هشت کیلومتر در نقاط خطرخیز در مدت سه روز زده شد با این حال به نظر می رسد خیال مردم نزدیک به ساحل چندان راحت نیست.
چند گروه جهادی که در میان آنان چندین طلبه جوان دیده می شد با پر کردن گونی ، تلاش می کنند ارتفاع سیل بند 2.5متری را که کف آن تنها 20 سانتیمتر با آب فاصله دارد افزایش دهند.
حضور گروه های جوان جهادی که متشکل از نیروهای بومی بسیجی و شهرهای خوزستان هستند در تقویت روحیه مردم مضطرب سوسنگرد بسیار اثر گذار بوده چون آنان در چند روز اخیر که خطر سیلاب بسیار جدی تلقی می شد به صورت شبانه روز کار و تلاش می کردند.
برای احداث سیل بند حدود 150دستگاه کمپرسی از دستگاه ها مختلف اجرایی به کار گرفته شد. تردد کمپرسی های حامل خاک در برخی نقاط این سیل بند که گمان می رفت احتمال نفوذ آب به درون شهر بیشتر است دیده می شد.
با وجود احساس خطر از سیلاب و آبگرفتگی در این شهر ، هیچ یک از ساکنان این شهر حاضر نشدند منازل خود را از بیم سیلاب ترک کنند.

** مردم سوسنگرد نگران نباشند
فرماندار دشت آزادگان گفت:همه توان خود را برای پیشگیری از ورود آب کرخه به درون منازل مردم با احداث سیل بند بکار گرفته ایم که در این میان نقش نیروهای جهادی و داوطلب مردم بسیار برجسته بود.
غلامعباس هزاریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نگرانی خود را از احتمال بروز سیلاب و افزایش دبی رودخانه کرخه پنهان نکرد ولی بیان کرد: مردم باید خونسردی خود را حفظ کنند و شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می شود توجه نکنند.
وی در مجموع روحیه مردم سوسنگرد را در رویارویی با خطرات ناشی از سیلاب و آبگرفتگی را عالی توصیف کرد و گفت: احداث سیل بند در دو سوی کرخه خیال مردم را تا حدود زیادی راحت کرده و دستگاه های دولتی و نیروهای مردمی تا برطرف شدن خطرات ناشی از سیلاب در منطقه حضور دارند.
هزاریان درباره وضعیت روستاهای حاشیه رودخانه کرخه بیان کرد: تاکنون دستور تخلیه روستاهای منطقه صادر نشده ولی برخی زمین های کشاورزی منطقه دچار آبگرفتگی شده اند که با کمک اهالی روستایی در حال تخلیه آب هستند.

** تخلیه آب از شهر مرزی رُفیّع
تخلیه آب شهر مرزی رفیع از توابع شهرستان هویزه در غرب خوزستان که حدود هفت هزار نفر جمعیت دارد با همیاری مردم و نیروهای جهادی و امکانات دستگاه های اجرایی که ازمناطق مختلف استان به منطقه گسیل شده انجام شده ولی خطر آبگرفتگی دوباره این شهر به کلی از بین نرفته است.
احداث سیل بند هفت متری در ضلع شمالی رودخانه کرخه به منظور جلوگیری از ورود آب به این شهر مرزی به صورت ضربتی انجام شد ولی از روز یکشنبه یک شکاف کنترل شده 10 متری در این سیل بند که با سنگ و سازه های بتنی استحکام بخشی شده ایجاد شده تا آب با سرعت بیشتری به طرف تالاب هورالعظیم هدایت شود.
در عمق سه کیلومتر تالاب نیز چند انفجار در بخش هایی از دژ باکری که در زمان جنگ تحمیلی با اهداف نظامی احداث شده بود صورت گرفت تا سرعت عبور آب به مناطق مرکزی تالاب بیشتر شود.

** شرایط در نقاط درگیر سیلاب سخت اما کنترل شده است
استاندار خوزستان در بازدید از سیل بند شهر رُفیع گفت:شرایط در نقاط درگیر سیلاب خوزستان سخت اما کنترل شده است و هم اکنون برای احتیاط در حال تخلیه روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه کرخه و دز هستیم.
غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران افزود: سیلاب روستاهای خزعلیه و مالکیه از توابع سوسنگرد را تهدید می کرد اما با احداث خاکریزها و سیل بندها مانع نفوذ آب به این نقاط شدیم.
وی با بیان اینکه مردم منطقه نسبت به برخی اقدامات انتقاداتی نیز دارند یادآور شد: عمده انتقاد ساکنان سوسنگرد به وضعیت نابسامان شهر باز می گردد که در حوزه شهرداری است اما اقدامات انجام شده در بحث مهار سیلاب رضایت بخش است.
شریعتی گفت: دژ باکری از برخی نقاط ، سیلاب را به تالاب هورالعظیم انتقال می داد که البته این مسیرها چندان مناسب نبود از این رو از سپاه پاسداران خواسته شد چند نقطه ایده آل در دژ شهید باکری را منفجر کند؛ هم اکنون سیلاب با شرایط مناسبی به سمت تالاب هورالعظیم منتقل می شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: با اقدامات انجام شده در شهر رفیع سطح آب رودخانه کاهش یافته که این امر خطر شکسته شدن سیل بندها را به شدت کاهش داده است.
وی درخصوص جبران خسارت به کشاورزان آسیب دیده گفت: رییس جمهوری در سفر به خوزستان با تشکر از کشاورزان بابت فداکاری برای رهاسازی آب به درون زمین های کشاورزی قول پرداخت خسارت کشت را به آنها داده است.

** خطری شهر بستان را تهدید نمی کند
فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: با احداث سیل بند در بخش شمالی شهر بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان ، خطری هم اکنون این شهر تهدید نمی کند.
هزاریان با بیان اینکه پیش از احداث سیل بند افزایش سطح رودخانه نیسان که از سرشاخه های اصلی رودخانه کرخه است شهر بستان در معرض خطر آبگرفتگی قرار داشت گفت: راه های نفود احتمالی آب به درون شهر بستان مسدود شده ولی آب به جاده کمربندی این شهر و زمین های پست حاشیه رودخانه نیسان خسارت زده است.
پیشروی و طغیان رودخانه نیسان بخشی از جاده قدیم بستان به پایانه مرزی چذابه را مسدود کرده ولی مسیر جدید دسترسی به چذابه همچنان باز است و تردد در آن جریان دارد.
تردد در 2 پل اصلی شهر بستان با وجود آنکه تنها 1.5متر تا رسیدن آب به روی پل فاصله دارد به صورت عادی انجام می شود. هر دو پل فلزی بر روی رودخانه نیسان از استحکام بالایی برخورد هستند و گمان نمی رود حتی با عبور آب از روی پل ، فرو بریزند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا ، مسیر رفت و برگشت کامیون های حامل کالاهای صادراتی ایران به سمت پایانه چذابه در باند شمالی بدون هیچ مشکلی انجام می شود.
به گزارش ایرنا بارندگی های شدید و حجم ورودی آب سدهای کرخه و دز در چند روز گذشته، افزایش کم سابقه ای داشته است.
تلاش برای مدیریت حجم آوردهای آب بالادست به این سدها ادامه دارد؛ بارندگی شدید بهاری در خوزستان همچنین ورود آب از مناطق بالادست این استان موجب افزایش حجم آب رودخانه های خوزستان از جمله دز ، کارون و کرخه شده است.
در پی پر شدن مخزن ذخیره آب سدهای دز و کرخه در شمال خوزستان میزان خروجی آب از این سدها رو به افزایش است از این رو احتمال بروز سیلاب مجدد در مناطق پایین دست دارد.
وضعیت استان خوزستان با اعلام استاندار خوزستان اضطراری اعلام شده و رضا اردکانیان وزیر نیرو از سوی رییس جمهوری که روز جمعه به خوزستان سفر کرد ماموریت یافته برای مدیریت سیلاب پیش رو و سدهای مخرنی خوزستان برای مهار و کنترل سیلاب در استان بماند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.