حمیدرضا لشکری دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ورود سیلاب به سد کرخه از صبح امروز اظهار داشت: دبی سیلاب ورودی به سد کرخه در ساعت هشت صبح هفت هزار و 273 مترمکعب برثانیه، در ساعت 9 صبح 6 هزار و 327 مترمکعب برثانیه و در ساعت 10 صبح پنج هزار و 800 مترمکعب برثانیه بوده است.
وی متوسط ورودی به سد کرخه را سه هزار و 118 مترمکعب برثانیه عنوان کرد و افزود: خروجی این سد در ساعت 10 امروز به 956 متر مکعب برثانیه افزایش یافته است.
لشکری با اشاره به شرایط بحرانی سد کرخه گفت: با توجه به افزایش خروجی از این سد اخطارهای لازم به پایین دست داده شده و همزمان تعیین محل هایی برای پخش سیلاب، به منظور افزایش ظرفیت عبوری رودخانه کرخه در حال انجام است.
وی همچنین وضعیت سدهای استان در ساعت 10 صبح امروز را تشریح کرد و اظهار داشت: ذخیره سد دز امروز 2.4 میلیارد مترمکعب بوده، ورودی این سد سه هزار و 495 و خروجی آن یک هزار و 850 مترمکعب برثانیه است.
لشکری اضافه کرد: حجم فعلی سد گتوند علیا (کارون) 4.9 میلیارد مترمکعب، ورودی به این سد یک هزار و 546 و خروجی آن یک هزار و 304 مترمکعب برثانیه است.
وی ادامه داد: سد مارون در حال حاضر 1.4 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد، ورودی به آن 190 و خروجی آن 450 مترمکعب برثانیه است.
لشکری در ادامه گفت: دبی کارون در مقطع اهواز امروز به 2 هزار و 578 افزایش یافته است.
حداکثر ظرفیت سدهای دز 2.6 میلیارد مترمکعب، سد مارون 1.1 میلیارد مترمکعب است، سد گتوند علیا 4.6 میلیارد مترمکعب بوده و سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب است.
هشدار آماده باش سیل از سوم فروردین در همه رودخانه های خوزستان اعلام شده و استاندار خوزستان نیز از 11 فروردین در استان حالت فوق العاده اعلام کرده است.
رودخانه کرخه که در گذشته توان عبور دبی یک هزار مترمکعب برثانیه را داشته اکنون نمی تواند بیش از 500 مترمکعب برثانیه را عبور دهد.
سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.
استاندار خوزستان شب گذشته گفته است: از 71 روستای درمعرض خطر سیلاب در استان 27 روستای در معرض خطر جدی تخلیه شده است.
در پی افزایش خروجی سدهای دز، کرخه و گتوند علیا سیل بند بسیاری از روستاها در حال تخریب است.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.