محمدرضا یزدانی روز یکشنبه در جریان بازدید مهدی شفیعی مدیرعامل موسسه ایران و معاون پشتیبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی از سدو نیروگاه کرخه افزود: متوسط بارندگی استان خوزستان 282 میلیمتر بوده درحالیکه در سال آبی جاری تاکنون 470 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.
وی اضافه کرد: این میزان بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت 67 درصد و نسبت به سال آبی گذشته(که سالی خشک بود) 259 درصد رشد داشته است که نشان می دهد شرایط عادی نیست و با ترسال روبرو هستیم.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی گفت: امیدواریم با اعمال مدیریت بر خروجی سد کرخه، پایین دست سد با کمترین خسارت مواجه شود.
وی افزود: خروجی سدها طبق دستورالعمل های بین المللی تنظیم می شود لذا با توجه به پیش بینی بارش های شدید در بالادست، خروجی سد کرخه نیز طبق برنامه افزایش می یابد.

** سد کرخه 2 سیلاب مهیب را در سال آبی جاری مهار کرد
یزدانی با بیان اینکه سد کرخه 2 سیلاب مهیب را در سال آبی جاری مهار کرده است، گفت: بهمن ماه سال 97 یک سیلاب با حدود یک میلیارد مترمکعب و پیک ساعتی 6 هزار و 800 مترمکعب در ثانیه توسط کرخه مهار شد که در همان زمان خروجی سد 150 مترمکعب در ثانیه بود.
وی با بیان اینکه سد کرخه چهار سیلاب بزرگ را در بلند مدت مهار کرده است، افزود: این سد بهمن ماه 84 سیلابی با دبی پنج هزار و 200 مترمکعب، فروردین 95 سیلابی با دبی سه هزار و 300 مترمکعب، بهمن 97 سیلابی با دبی 6 هزار و 800 مترمکعب و فروردین امسال سیلابی با دبی پنج هزار و 400 مترمکعب در ثانیه مهار کرده است.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه رسالت سدها را مهار و کنترل سیلاب ها عنوان کرد و اظهار داشت: سدهای استان خوزستان، این استان را از سیلاب های بسیار مخرب دارای خسارت جانی و مالی نجات داده اند.
وی با بیان اینکه بارش های شدیدی در حوزه های بالادست سدهای دز و کرخه پیش بینی شده است، افزود: اردیبهشت ماه امسال نیز ممکن است با سیلاب هایی مواجه شویم.
یزدانی با بیان اینکه خروجی با برنامه سدها، سیلاب نیست گفت: سیل زمانی شکل می گیرد که مدیریتی بر آن نباشد البته با توجه به دخل و تصرف ها در حریم و بستر رودخانه کرخه ما دچار برخی بی برنامگی ها در این زمینه هستیم.
وی افزود: قرار نیست سرریزی در سد کرخه رخ دهد چراکه آب مخزن سد با خروجی ها مدیریت و تنظیم می شود.

** آورد سد کرخه 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه متوسط آورد سد کرخه را طبق طراحی آن 2 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این سد در سال آبی جاری 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آورد داشته و خروجی آن سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده است.
وی افزود: آورد کرخه نسبت به متوسط بلندمت 116 درصد و نسبت به سال آبی گذشته که سالی خشک بود، 355 درصد افزایش نشان می دهد.
یزدانی با بیان اینکه حوزه سد کرخه 43 هزار کیلومتر مربع و شامل پنج استان است، گفت: متوسط بلندمدت بارندگی حوزه کرخه 332 میلیمتر بوده است درحالیکه در سال آبی 97-98، 621 میلیمتر بارندگی داشته ایم که این میزان نسبت به متوسط بلندمدت 87 درصد و نسبت به سال گذشته 195 درصد افزایش داشته است.

** نگرانی درخصوص پایداری سازه سد کرخه وجود ندارد
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه هیچ نگرانی درخصوص پایداری این سد وجود ندارد، اظهار داشت: طبق دستورالعمل های بین المللی و با توجه به آوردهای سد کرخه مجبور به افزایش خروجی این سد هستیم.
وی ورودی و خروجی سد کرخه را به ترتیب یکهزار و 400 و 780 مترمکعب اعلام کرد و افزود: افزایش خروجی سد با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان، وزارت نیرو، شورای تامین، دستگاه های مربوطه و شهرستان های پایین دست انجام می شود.
یزدانی با بیان اینکه جان مردم از مال آنها مهمتر است، گفت: تلاش بر این است که این شرایط را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.
وی تراز کنونی سد کرخه را 219 متر اعلام و بیان کرد: حجم نرمال سد پنج میلیارد و 300 میلیون مترمکعب و حجم فعلی آن پنج میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که 75 میلیون مترمکعب نیز از حجم آن باقی است.

** نیروگاه سد کرخه از 2 ماه قبل به صورت کامل در مدار قرار گرفت
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه نیروگاه این سد از 2 ماه قبل به صورت کامل در مدار قرار گرفته است، گفت: نیروگاه سد کرخه پارسال 730 گیگابایت برق تولید کرد که امسال این میزان به یکهزار و 30 گیگا بایت رسید.
وی افزود: طبق برنامه سد و نیروگاه کرخه باید در طول سال 930 گیگا بایت برق تولید کند که امسال از این میزان نیز عبور کرده است.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه ذخیره بسیار مطمئنی برای آب استان شکل گرفته است، اظهار داشت: سد کرخه علاوه بر تولید انرژی بحث آبرسانی را هم انجام می دهد.
وی آبرسانی و آبیاری زمین های کشاورزی را از تعهدات سد کرخه دانست و افزود: طرح غدیر بر روی سد کرخه انجام می شود که شامل 26 شهر است.

** رئیس جمهوری نگاه های فنی و اجتماعی را در سفر به خوزستان تفکیک کرد
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به سفر رئیس جمهوری به خوزستان به منظور بررسی وضعیت سیلاب گفت: رئیس جمهوری در این سفر نگاه های فنی و اجتماعی را درخصوص سدها از هم تفکیک کردند که نکته بسیار خوبی بود.
وی افزود: رئیس جمهوری، بررسی وضعیت سدها و اظهارنظر در این زمینه را به وزیر نیرو و بررسی وضعیت پایین دست سدها و موضوعات مرتبط را به وزارت کشور و دستگاه های مربوطه سپرد.
یزدانی با اظهار امیدواری از پیشبرد بهتر امور با مشارکت و وحدت رویه بین مسائل فنی و اجتماعی گفت: وزیر نیرو در بازدید از چهار سد کرخه، دز، مسجد سلیمان و گتوند، اطلاعات را به صورت میدانی دریافت کردند.

** مردم به شایعات پیرامون سد کرخه توجه نکنند
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به انتشار مطالبی نادرست در فضای مجازی پیرامون وضعیت سدهای استان خوزستان گفت: مردم به هیچ عنوان به اطلاعات و شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اطلاعات را از مبادی رسمی مانند صدا وسیما، خبرگزاری ایرنا و سایر رسانه های رسمی دریافت کنند.
وی افزود: برخی افراد مغرض و معاند کاملا در این جریان مشهود هستند و سعی دارند با دادن اطلاعات نادرست، نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کنند.
یزدانی با تاکید بر لزوم همکاری مردم با مسئولان گفت: شورای تامین، سازمان آب و برق خوزستان و سایر مسئولان هماهنگی و همراهی خوبی برای مدیریت آب با هم دارند و مردم نیز باید با مسئولان همکاری داشته باشند.
وی از مردم خواست در صورت لزوم مکان های مورد نظر مسئولان را تخلیه کنند تا از وارد آمدن خسارت و اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه دلیل بیشتر بودن حساسیت ها نسبت به اندیمشک را وجود سه سد دز، کرخه و بالارود عنوان کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران این شهرستان با طرح موضوعات مختلفی پیرامون مدیریت آب تشکیل شد.
وی افزود: شاید کمترین مشکل را در خود شهرستان اندیمشک داشته باشیم ولی باید خروجی را برای کاهش خسارت ها در پایین دست مدیریت کنیم.
سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در 22 کیلومتری شمال غربی اندیمشک در خوزستان ساخته شده است.
عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز شد و در سال 1380 به پایان رسید.
3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.