به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور رییس جمهوری و جمعی از وزرای دولت در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: تنها در سال آبی 95 - 94 شاهد افزایش آورد رودخانه های خوزستان بودیم و در سال های دیگر میزان آورد رودخانه ها کاهش داشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای گام نخست طرح احیای 550 هزار هکتاری میزان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان افزایش داشته گفت: در سال زارعی جاری 886 هزار هکتار از زمین های خوزستان به زیرکشت محصولات پاییزه رفته که به دلیل سیلاب، صاعقه و توفان بخشی از این محصولات از بین رفت.
وی افزود:25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به دلیل آبگرفتگی و 107 هزار هکتار به دلیل وزش باد شدید دچار خسارت شدند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اجرای طرح جامع مدیریت سیل از آبخیز تا تالاب و خلیج فارس، پرداخت کمک بدون عوض به خسارت دیدگان و اعطای تسهیلات بانکی کم بهره برای تامین علوفه را از راه های جبران خسارت روستاییان سیل زده در خوزستان بیان کرد.
چنگلوایی با اشاره به اینکه خوزستان از مهم ترین قطب های کشاورزی است گفت: این استان دارای یک میلیون و 236 هزار هکتار زمین آبی است و 138 نوع محصول به ارزش 250 هزار میلیارد ریال تولید می کند.
وی با بیان اینکه 3.3 درصد کل محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود افزود: 18.5 درصد محصولات زراعی کشور، 38 درصد ذرت دانه و 35 درصد صادرات خرما متعلق به خوزستان است.
چنگلوایی بیان کرد:خوزستان گندم مورد نیاز 11.5 میلیون نفر را تامین می کند و با تولید هشت میلیون تن تولید گیاهان صنعتی در مقام نخست کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری در خوزستان سبب توسعه متوازن در تمام نقاط استان می شود؛ در گام نخست برخی نقاط خوزستان به دلیل نداشتن زیرساخت ها از این طرح محروم ماندند اما با آغاز گام دوم این طرح شاهد تحول در این نقاط خواهیم بود.
مدیر کل هواشناسی استان خوزستان نیز در این نشست گفت: سال آبی امسال برای خوزستان بسیار پر بارش و سیلابی است و میزان بارش ها بیشتر از سال های پربارش گذشته بوده است.
محمد سبزه زاری ادامه داد: میزان بارش باران در اردیبهشت و خرداد امسال نرمال خواهد بود اما این احتمال نیز وجود دارد که شاهد بارش های بیشتری باشیم.
وی گفت: در سال آبی امسال نه تنها خوزستان بلکه استان های همجوار مانند ایلام، لرستان و کگهلویه و بویراحمد نیز شاهد بارش زیاد باران بودند؛ طبق بررسی نقشه های هواشناسی مقدار بارش ها در استان لرستان نیز نرمال است.
سبزه زاری با اشاره به اینکه آب بارش ها در سایر حوضه ها وارد خوزستان می شود افزود: تاکنون شاهد مدیریت خوبی برای کنترل بارش های باران بوده ایم که امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود از روز شنبه تا دوشنبه هفته آینده حدود 200 تا 250 میلیمتر باران در حوضه کارون ببارد؛ البته این مقدار نقطه ای است و میانگین بارش در حوضه کارون حدود 70 تا 80 میلیتر خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان صبح روز جمعه برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان از طریق فرودگاه اهواز وارد خوزستان شد و بعدازامروز اهواز را به مقصد تهران ترک کرد. وی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان شرکت کرد.
وزیران کشور، اطلاعات، نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی رییس جمهوری را در سفر به استان خوزستان همراهی کردند.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.