سعید رئوفی نسب روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:ظرفیت خروجی دریچه های تخلیه سرریزهای سد دز ۶ هزار مترمکعب است که شامل ۲ دریچه خروجی یا ظرفیت هرکدام سه هزار مترمکعب است.
وی گفت: با توجه به آورد آبی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده پیش بینی شده، خروجی سد دز را به یک هزار و۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا شرایط به درستی مدیریت شود.
وی اظهارامیدواری کرد دبی رودخانه دز بیشتر از یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه نشود با این وجود در صورت سنگین بودن بارش ها مجبور به افزایش خروجی هستیم‌.
وی با بیان اینکه هر ساعت یک سانتیمتر از ارتفاع آب سد دز کاسته می شود گفت: تلاش بر این است که مشکلی برای پایین دست سد دز پیش نیاید.
رئوفی نسب بیان کرد: پارسال پنج سیلاب مهیب به بهترین شکل در سد دز کنترل شد و همکاران به صورت شبانه روزی وضعیت خروجی و ورودی سد را رصد و اطلاع رسانی می کنند لذا به مردم توصیه می شود به شایعات توجه نکنند چرا که تخلیه رسوبی در سد دز نداشته ایم.
وی با تاکید بر اینکه سد دز سرریز نشده گفت: دریچه های مخصوص آب اضافی سد دز باز شده اند و اکنون همه کارها به صورت طبیعی در حال انجام است.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز افزود: افزایش بارندگی ها موجب شده تا تولید برق در سد دز و نیروگاه دز ۲ برابر شود.
وی بیان کرد:اکنون سه متر از حجم سد دز خالی مانده که پیش بینی می شود با بارندگی های هفته آینده این میزان پر شود با این وجود امیدواریم مجبور به افزایش خروجی نباشیم.
وی افزود:حجم کلی دریاچه سد دز ۲،۷ میلیارد مترمکعب است که اکنون ۲،۵ میلیارد متر مکعب آن پر شده و ۲۰۰ میلیون مترمکعب معادل سه متر ارتفاع ظرفیت خالی دارد.
وی گفت: به مردم توصیه می شود برای بازدید از رودخانه خروشان دز فاصله خود را با این رودخانه حفظ کنند.
وی ادامه داد: جای هیچ نگرانی در خصوص سد دز وجود ندارد و سد ۱۰۰درصد سالم است چرا که دریچه های سرریز به بهترین شکل فعالیت می کنند.

** آورد بی سابقه 11 میلیارد متر مکعب
وی افزود: با بارندگی های امسال وارد ترسالی شده ایم و طبق پیش بینی صورت گرفته در سال آبی جاری (ابتدای مهر تا پیان شهریور آینده) ،حدود 11 میلیارد متر مکعب آورد آب خواهیم داشت که تقریبا در طول تاریخ سد دز بی سابقه است.
وی گفت: سد دز برای آورد حدود هشت میلیارد متر مکعب آب در سال پیش بینی شده که آورد سال آبی کنونی 40 درصد افزایش یافته است.

** بازدید 70 هزار نفر از سد دز
مدیرعامل سد و نیروگاه سد دز گفت: از 25 اسفند گذشته تاکنون حدود 70 هزار نفر از سد دز دیدن کردند که به دلیل بارندگی های اخیر و احتمال خطر ریزش سنگ، بازدید تا پس از بارندگی های هفته آینده متوقف شده است.
وی با اشاره به استقبال مردم از بازدید سد دز ادامه داد:روزانه حدود 13 هزار نفر از سد دز دیدن می کنند.
به گزارش ایرنا بارش شدید باران در یک هفته اخیر موجب افزایش حجم آب ورودی سدهای کرخه و دز شده است.
سدهای کرخه و دز در اندیمشک نقش مهمی در کنترل سیلاب های اخیر داشته اند.
7278/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.