حمیدرضا لشکری پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: هفت روستا در شهرشتان شوشتر، هفت روستا در شهرستان شوش و چهار روستا در شهرستان اهواز در حاشیه رودخانه دز قرار دارند.
وی افزود: در حوضه کرخه نیز هفت روستا در شهرستان شوش، چهار روستا در شهرستان حمیدیه، 18 روستا در دشت آزادگان و 6 روستا در هویزه جزو نقاط پرخطر هستند.
لشکری با اشاره به مکاتبه سازمان آب و برق خوزستان با استانداری گفت: برای حفاظت ساکنان روستاهای در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه های دز و کرخه تمهیدات و اقدامات لازم باید صورت گیرد.
وی همچنین درباره روستاهای بخش اسماعیلیه در بخش مرکزی اهواز که در معرض خطر سیلاب از رودخانه کارون قرار دارند نیز اظهار داشت: عملیات بازگشایی کانال سیلاب بر قدیمی «بحره» ادامه دارد و در صورتی که جریان سیلاب در این کانال بیشتر شود، خطر سیلاب از این روستاها برطرف می شود.
لشکری تاکید کرد: ساخت دایک حفاظتی برای روستاهای در معرض خطر سیلاب می تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از آبگرفتگی داشته باشد که توصیه می شود با توجه به کم هزینه تر بودن و آسان تر بودن این امر، فرمانداری ها و بخشداری ها به این مساله توجه کنند.

*باران در راه است
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به افزایش تدریجی خروجی سدها، گفت: حجم فعلی آب در مخزن سد کرخه 5.1 میلیارد مترمکعب و ظرفیت خالی آن در حدود 120 میلیون مترمکعب است، که یک هزار و 175 مترمکعب برثانیه وارد این سد و 650 مترمکعب برثانیه نیز از آن خارج می شود (80 مترمکعب برثانیه از طریق دشت عباس و کانال پای پل کرخه تخلیه می شود).
وی ذخیره فعلی سد دز را 2.4 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: ورودی به این سد یک هزار و 800 و خروجی آن یک هزار و 300 مترمکعب برثانیه بوده و سد در حدود 200 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد.
لشکری با بیان اینکه سد گتوند علیا (کارون) در حال حاضر 4.1 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد، اضافه کرد: ورودی به سد گتوند 560 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 960 مترمکعب برثانیه است.
وی ادامه داد: در سد مارون هم اکنون 1.8 میلیارد مترمکعب ذخیره آبی وجود دارد که 372 مترمکعب برثانیه ورودی و 450 مترمکعب برثانیه خروجی آن است.
به گفته وی 450 مترمکعب برثانیه دبی بالایی برای رودخانه مارون نیست و این رودخانه ظرفیت عبوری یک هزار مترمکعب برثانیه را دارد، آبگرفتگی ها ممکن است ناشی از رودخانه های فصلی و یا بارندگی باشد.
لشکری نسبت به بارندگی در هفته آینده هشدار داد و افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی از یکشنبه آینده شاهد موج جدید بارش هستیم، به همین دلیل است که باید ظرفیت خالی در سدها برای سیلاب ها ایجاد شود.
بر اساس نامه سازمان آب و برق خوزستان به استانداری، روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه رودخانه کرخه شامل دوار، سید عدنان، سید جمال الدین، سید موسی، حاج قدیم، احمد بن حسن در شهرستان شوش؛ حویش یک و 2، آلبوعید 2، حلاف یک در شهرستان حمیدیه، قدرت آباد، میهن آباد، میان آباد، دفار، میهن آباد 3، فنیخی، عبیات کوچک، رمیم، مچریه، ابورفوش، کسر، محیره، آلبوحافظ، کرشیه، آلبوعفری، آلبوعفری شمالی و مالکیه و شهر بستان در شهرستان دشت آزادگان هستند.
روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه رودخانه دز شامل دهول، زیدان، بنه مجید، عیلیه، شعیب نبی، یذاب و شیخ حسین در شهرستان شوشتر؛ کاظم حیدر، خلیفه حیدر، بیت غایب، بیت یدی، بیت محارب، بیت یباره و زبید دبات در شهرستان شوش؛ و سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز هستند.
دیروز خروجی سد کرخه 624 مترمکعب برثانیه، خروجی سد دز یک هزار مترمکعب برثانیه، خروجی سد مارون 450 مترمکعب برثانیه و خروجی سد گتوند علیا 841 مترمکعب برثانیه بوده است.
حداکثر ظرفیت سدهای دز 2.6 میلیارد مترمکعب، سد مارون 1.1 میلیارد مترمکعب است، سد گتوند علیا 4.6 میلیارد مترمکعب بوده و سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب است.
در پی پیش بینی بارش شدید از یکشنبه گذشته تا امروز، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.
جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران فارس و لرستان مشکلاتی را بوجود آورده است.
دستور تخلیه هشت روستای شوش امروز صادر شده و فرمانداری بهبهان اعلام کرده چهار روستای این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.