به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری اظهار داشت : مسافران نوروزی در صورتی که به حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و طبیعت رفته اند هر چه سریعتر به مکانی امن مستر شوند و تردد در سواحل را به حداقل برسانند تا امکان مدیریت شرایط موجود برای مسوولان فراهم شود.
وی افزود: میزان بارش‌های پیش بینی شده در حوضه دز و کارون ممکن است شرایط را به نحوی پیش ببرد که خروجی سدها بیش از تحمل پایین دست شود، با توجه به آوردآب از بالادست باید خروجی آن در پایین دست سد دز و کارون مدیریت شود تا میزان دبی آب در مقطع اهواز تا حد امکان زیر 2 هزارمتر مکعب باشد.
استاندار خوزستان توضیح داد: پیش بینی های 14 روزه دقت لازم را ندارد و امکان خطا دارد لذا نمی توان تنها براساس آن‌ها تصمیم گرفت اما می توان مطابق پیش بینی های پنج روزه که دقت بیشتری دارد عمل کرد ، لذا سعی می کنیم بر اساس همین مدل ، خروجی آب را به گونه ای مدیریت کنیم که کمترین آسیب متوجه استان باشد.
وی با تاکید بر این که شهرداران، دهیاران، بخشداران و فرمانداران هشدارهاو اطلاع رسانی لازم را بدهند یادآور شد: در خصوص پارک ساحلی اهواز نیز هشدار مداوم باید داده شود ، درصورت افزایش دبی آب کارون در مقطع اهواز تا یک هزار و 700 مترمکعب، باید این پارک مسدود شود و تردد در بلوار ساحلی نیز محدود شود.
شریعتی گفت: برای حوضه آبریز دز، کارون، کرخه و مارون باید کمیته‌ای تشکیل و در منطقه مستقر شوند تا با رصد و پایش لحظه به لحظه شرایط تصمیم های مقتضی گرفته شود.
وی با بیان این که برای به حداقل رساندن خسارات ، مدیران ضمن رعایت احتیاط از تصمیم گیری های عجولانه پرهیز کنند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید آماده باش کامل باشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند ، همچنین فیوز پلاک‌ها اصلاح شوند و تمام امکانات دستگاه های دولتی استان در خدمت مدیریت بحران استان قرار گیرد تا از طریق این اداره کل توزیع و تقسیم بندی شوند وهمه دستگاههای اجرایی هم موظف به همکاری کامل هستند.

**کارون‌های راهیان نور و مسافران تا چهارشنبه در مکانی امن اسکان یابند
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان بر اثر سیل در شیراز گفت: در بخش کنترل جاده های استان ، مسافران نوروزی و راهیان نور تا چهارشنبه و پایدار شدن وضعیت جوی در مکانی امن اسکان موقت داشته باشند و در این زمینه سپاه پاسداران و پلیس راهور همراهی لازم را داشته باشند.
کیامرث حاجی زاده بیان کرد: دستگاه های متولی کنترل ومدیریت سیلاب در امر مقابله و ارایه خدمات و تامین ماشین آلات مورد نیاز پیش قدم باشند.
وی با اشاره به سیلاب اخیر در استان بیان کرد: با همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی توانستیم سیلاب‌های چند ماهه اخیر را با کمترین خسارات و بدون تلفات انسانی پشت سربگذاریم امیدواریم با همین تعامل و همراهی و هدایت های استاندار از این سیلاب با کمترین خسارت و تلفات عبور کنیم .
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ادامه داد: در پی اخطاریه ها و اطلاعیه های سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور طی چند روز گذشته کارگروه مقابله با سیلاب به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد و به همه دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران استان، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران اطلاعیه، هشدار و اخطاریه اعلام شد.
وی با اشاره به بازدید از فیوز پلاک های حوضه کرخه و شناسایی 2 محل نیازمند اصلاح و بازسازی توضیح داد: همچنین بنا شد استحکام بخشی اطراف 2 روستای حاشیه کرخه صورت گیرد.
حاجی زاده بیان کرد: از روز گذشته تا امروز از شهرها و روستاهای حاشیه کرخه، دز، کارون و بخش مرکزی اهواز شامل روستاهای بامدژ و سیدنبی، روستاهای زاویه دزفول و شعیبیه شوشتر بازدید به عمل آمده و ماشین آلات مورد نیاز به منطقه اعزام شده و علاوه بر این شرکت های معین نیز پیش از سیلاب تعیین شدند.
وی با اشاره به استحکام بخشی مجدد سیل بندها در استان بیان کرد: تمام ماشین الات باید تا پایان اعلام آماده باش در محل حضور داشته باشند علاوه بر این بر حسب دستور استاندار همه مرخصی مدیران لغو است و همه مدیران کل اعضای شورای مدیریت بحران و همه اعضای شورای تامین در استان حضور دارند.
به گزارش ایرنا بارندگی در اهواز از شب گذشته آغاز شده و پیش بینی می شود تا چهارشنبه ادامه یابد.
هواشناسی بارندگی شدید در همه حوضه های آبی خوزستان را پیش بینی کرده است، بر همین اساس حالت آماده باش سیل در همه رودخانه های استان اعلام شده است.
خروجی سد دز در روزهای اخیر افزایش یافته و امروز به 840 مترمکعب برثانیه رسیده که احتمال افزایش آن تا یک هزار مترمکعب برثانیه وجود دارد.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
در روزهای اخیر استان های گلستان و مازندران با سیلاب شدید مواجه بوده است. هشدار سیل برای 10 استان کشور اعلام شده است.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.