جمال عالمی نیسی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در صورت افزایش دبی رودخانه دز، 11 روستای بامدژ در بخش مرکزی اهواز در معرض سیلاب هستند و 4 روستا از آنها نیز شرایط حساس تری دارند، که در صورت ادامه بارندگی احتمال تخلیه این روستاها وجود دارد.
به گفته وی شرایط برای اسکان اضطراری این روستاها فراهم شده است.
وی افزود: امکانات مقابله با سیلاب احتمالی در بخش های مرکزی و اسماعیلیه مستقر شده، سیل بندهای اطراف روستاها شرایط مناسبی دارد اما در بخش اسماعیلیه (در حاشیه کارون) در 2 نقطه نیاز به تقویت است که عملیات استحکام بخشی نیز در حال اجراست.
عالمی نیسی دبی کارون در مقطع اهواز را یک هزار و 300 مترمکعب برثانیه عنوان کرد و گفت: در صورت افزایش دبی کارون در شهر اهواز مشکلی نخواهیم داشت، تنها در منطقه چنیبه احتمال آبگرفتگی وجود دارد که شهرداری اهواز مکلف به تحکیم سیل بندها شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در اهواز عادی است گفت: خروجی سد دز تا یک هزار و 200 مترمکعب برثانیه قابل تحمل است و مشکلی در روستاها بوجود نمی آورد اما با توجه به پیش بینی بارش ها و افزایش تدریجی رهاسازی آب از سدها، احتمال بیشتر شدن خروجی سد وجود دارد.
عالمی نیسی همچنین درباره وضعیت اسکان مسافران نوروزی در اهواز گفت: در اهواز امکانات خوبی برای استقرار مسافران نوروزی فراهم شده و محل های اسکان مسقف در نمایشگاه بین المللی و 2 هزار کلاس آماده سازی شده که بارندگی مشکلی ایجاد نکند.
وی در ادامه از شهروندان و مسافران درخواست کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی و هشدار ستاد بحران استان در زمینه بارندگی و افزایش جریان رودخانه ها، از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و کانال ها خودداری کنند.
بر اساس این گزارش، شهرستان اهواز با عبور سه رودخانه کارون، دز و کرخه در شرایط خاصی قرار دارد. در پی سیلاب بهمن ماه، روستاهای بامدژ و اسماعیلیه با مشکل مواجه شدند و زمین های کشاورزی آنها دچار آبگرفتگی شد. در فروردین 95 نیز در پی طغیان رودخانه دز، روستاهای حاشیه این رودخانه در اهواز را سیل گرفت.
بارندگی در اهواز از شب گذشته آغاز شده و پیش بینی می شود تا چهارشنبه ادامه یابد.
هواشناسی بارندگی شدید در همه حوضه های آبی خوزستان را پیش بینی کرده است، بر همین اساس حالت آماده باش سیل در همه رودخانه های استان اعلام شده است.
خروجی سد دز در روزهای اخیر افزایش یافته و امروز به 840 مترمکعب برثانیه رسیده که احتمال افزایش آن تا یک هزار مترمکعب برثانیه وجود دارد.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
در روزهای اخیر استان های گلستان و مازندران با سیلاب شدید مواجه بوده است. هشدار سیل برای 10 استان کشور اعلام شده است.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.