دو اثر تاریخی از شهرستان گتوند و یک اثر از مسجد سلیمان با دریافت کد از سوی سازمان میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بنابه اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این آثار شامل "تپه‎مزرعه 107" و "تپه گچ‎سنگی" در شهرستان گتوند و "مجموعه آسیاب‎های تمبی" در مسجدسلیمان هستند. 

تپه‌مزرعه 107 از جمله تپه‎های مهم و شاخص شهرستان گتوند است که قدمت آن به دوره تاریخی و پیش از تاریخی بازمی‎گردد. این تپه به دلیل جایگاه مهمی که در سابقه استقرار در منطقه دارا است، پیش از بررسی‎های انجام‎شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 32043 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این تپه در بخش دیمچه شهرستان گتوند و در 18 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و نیز 5/8 کیلومتری جنوب شرقی صالح‎شهر در مزرعه‎های کشت و صنعت کارون قرار دارد. 

همچنین تپه گچ‎سنگی نیز از همین شهرستان که مربوط به دوره پیش از تاریخی است و یکی از قدیمی‎ترین بقایای استقرار در شهرستان گتوند به شمار می‎آید، پس از طی تشریفات قانونی با شماره 32046 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد. 

این تپه در 460 متری غرب جاده گتوند به شوشتر و 50 متری شمال شرقی تأسیسات آبی گچ‎سنگی قرار دارد. 

همچنین مجموعه آسیاب‎های تمبی نیز در شهرستان مسجد سلیمان سومین اثری است که پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره 32038 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. قدمت این اثر تاریخی به دوره قاجار برمی‎گردد و مجموعه‎ای شامل آسیاب، آبشار و سازه‎های آبی است. 

این اثر در بخش گلگیر، دهستان تمبی گلگیر و در یک کیلومتری جنوب غربی روستای تمبی قرار گرفته است. 

گفتنی است، تپه چغا،نهر پادشاهی،گور دخمه‎های کوه طبل خانه در کنار سد تنظیمی،سه پولو، بند بهمن، قلعه های تاریخی شهرسماله و روستای آبیدعلیباز از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان گتوند هستند. این شهرستان تاریخی در شمال استان خوزستان دارای دو بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، جنت مکان، صالح شهر ، ترکالکی ، سماله و نیز 45 روستا می‎باشد.

معبد سرمسجد، معبد بردنشانده، تپه باستانی کلگه زرین و تپه باستانی گلگیر نیز از جمله آثار تاریخی شهرستان مسجدسلیمان هستند. 

درخور ذکر است آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، نایع دستی و گردشگری است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن‎ها شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.