به گزارش ایرنا هاکی جزو رشته های ورزشی است که در خوزستان به حال خود رها شده است و کمتر مسئولی رغبت می کند که به این رشته توجه یا سرمایه گذاری کند این در حالی است که هاکی خوزستان در دهه های 50 و 60 در کشور اول بود.
در دهه 50 رشته هاکی از خوزستان شروع شد و سپس به سراسر کشور تعمیم یافت اما طی سال های اخیر فعالیت در این رشته در خوزستان کم رنگ شده است.
امینه خجسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دوره گذشته شاهد بی مهری از سوی مسئولین نسبت به هیات بودیم ولی در این دوره تلاش می کنیم هاکی خوزستان را با جلب حمایت مسوولان ورزش استان به جایگاه واقعی خود در کشور برگردانیم.
وی اظهار داشت : استعدادیابی به کمک آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه های مختلف و برگزاری کلاس داوری و مربی گری از مهمترین برنامه های ما در سال های آینده خواهد بود.
وی عنوان کرد: اگر جذابیت ‌های این رشته ورزشی به مردم استان شناسانده شود، چه بسا این علاقه ‌مندی در بین نسل نوجوان و جوان ما ایجاد شود تا در این رشته ورزشی فعالیت کنند و حتی ارگان های استان در آن سرمایه ‌گذاری انجام دهند.
وی با بیان این که هدف اصلی ما رسیدن به مقام قهرمانی هاکی کشور است افزود: قطعا با قهرمانی در لیگ دسته یک می توانیم به لیگ برتر ورود پیدا کنیم و با تلاش بسیار قهرمان ایران شویم چون ظرفیت لازم برای تحقق این هدف را در استان داریم.
خجسته گفت: هاکی خوزستان پس از هفت سال رکود، امسال در مسابقات قهرمانی نونهالان کشور به مقام شوم رسید که این موضوع نشان از حرکت در این رشته در استان دارد.
رییس هیات هاکی خوزستان گفت: علاوه بر کسب این عنوان، تیم مینی هاکی استان نیز که عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت به مقام چهارم کشور دست یافت و تیم بانوان استان بعد از مدت ها در لیگ برتر کشور حضور پیدا کرد که در بین 12 تیم به مقام ششم رسید.

* توسعه هاکی در مدارس، موجب پشتوانه سازی در این رشته می شود

وی با بیان این که برای معرفی و توسعه مناسب رشته جذاب و مفرح هاکی باید گام های موثرتری در این استان برداشته شود گفت: توسعه هاکی در سطح مدارس استان یکی از مهمترین راهکارها برای پشتوانه سازی در این رشته ورزشی بوده و نیازمند فرهنگ سازی مضاعف در شهرستان های مختلف استان است.
خجسته درخصوص برنامه هیات در زمینه استعدادیابی گفت: در این زمینه تلاش می ‌کنیم که کمیته استعدادیابی را راه ‌اندازی کنیم و افرادی وارد آن خواهند شد که به ورزش هاکی آشنا باشند و با رفتن به نقاط مختلف خوزستان، افراد مستعد را در بخش بانوان و آقایان مورد شناسایی قرار دهند.
وی با بیان این که برنامه ‌های زیادی در نظر داریم اما باید صبر کرد چرا که فعالیت ‌های هیات مدتی تعطیل بوده است گفت: به علت اینکه مدتی هیات هاکی خوزستان تعطیل بوده و در چند سال گذشته هیچ ‌گونه فعالیتی در هیات صورت نگرفته است، در مدت زمانی که مسئولیت این هیات را برعهده گرفته ‌ام بیشتر سعی کردم زیرساخت‌ های سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری هیات را فراهم کنم.

* سال آینده بسیاری از هیات های شهرستانی را فعال می کنیم

خجسته گفت: در حال ساماندهی هیات‌ های شهرستانی فعال و راه‌ اندازی هیات شهرستان‌ های غیرفعال هستیم و تاکنون هیات هاکی شهرستان آبادان و فعالیت آقایان و بانوان هاکی این شهرستان شروع شده است. بنا داریم سال آینده بسیاری از هیات های شهرستانی را فعال کنیم و سپس لیگ هاکی استان را برگزار کنیم.
وی گفت: تجهیزات رشته هاکی خیلی گران‌ است اما تا آن‌ جایی که در توانمان بود سعی کردیم وسایل مورد نیاز این رشته را فراهم آوریم و پس از چند سال تیم استان را به المپیاد استعدادهای برتر کشور در رده ‌های سنی مینی (12 سال) اعزام کنیم که متاسفانه نماینده استان نتوانست مقام چشمگیری به دست آورد.
ریس هیات هاکی خوزستان افزود: طبق برنامه ریزی که انجام دادیم سال آینده به دنبال برگزاری مسابقات کشوری و میزبانی از اردوهای تیم ملی در خوزستان هستیم تا از این طریق سطح فنی بازیکنان استان ارتقاء یابد. بی شک برگزاری اردوهای تیم ملی در اهواز و حضور مربیان طراز اول هاکی کشور موجب می شود تا دانش مربیان و بازیکنان استان به روز شود.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های ما در سال آینده که با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان انجام می شود استفاده از مربیان خارجی برای آموزش هاکی بازان خوزستانی است و معتقدیم این موضوع به رشد هاکی در استان کمک بسیاری می کند اگر چه برای تحقق این موضوع نیاز به بودجه داریم که مدیرکل ورزش و جوانان در این خصوص همکاری لازم را با ما انجام می دهد.

* نبود سالن اختصاصی یکی از مشکلات هاکی استان است

خجسته یکی از مشکلات این رشته را نبود سالن اختصاصی در استان دانست و گفت: در حال حاضر سالنی اختصاصی برای هاکی در استان وجود ندارد اما در طول یک سال اخیر سعی کردیم از سالن های برخی از ارگان های استان و به ویژه اداره کل ورزش و جوانان، برای تمرین هاکی ‌بازان اهوازی استفاده کردیم تا آن ها بتوانند در این مکان ‌ها تمرینات خود را ادامه دهند.
وی در خصوص عملکرد ضعیف هاکی خوزستان در چند سال گذشته گفت: بعد از کناره گیری مرحوم سالم خجسته (رییس سابق هیات هاکی خوزستان) از این رشته، اهالی هاکی استان پراکنده شدند و دورهم جمع کردن آن‌ها بسیار سخت بود. تناقض ‌ها و اختلاف سلایقی بین بازیکنان، مربیان و داوران وجود داشت که در یک سال اخیرسعی کردیم با برگزاری جلسات متعدد این مسائل را حل کنیم تا همه دست به دست هم دهند و هاکی خوزستان همچون گذشته جان تازه ای بگیرد.
رییس هیات هاکی خوزستان با اشاره به این که یکی از اهداف ما توجه به ورزش بانوان است افزود: با برنامه ریزی که انجام دادیم، بخش بانوان خوزستان از سال 97 بار دیگر رونق گرفت و فعالیت های خود را آغاز کرد همچنین بنا داریم در سال 98 یک سالن مشخص برای تمرین آن ‌ها تعیین کنیم تا تیم بانوان استان هم تراز با آقایان حرکت کند.
وی گفت: جایگاه کنونی هاکی خوزستان در شان این استان نیست لذا تلاش می کنیم با برنامه ریزی دقیق و با مشارکت بخش خصوصی هاکی خوزستان را در جایگاه واقعی اش قرار دهیم همچنین برای توسعه ورزش هاکی در مرکز استان و شهرستان‌ های خوزستان می ‌توان از ظرفیت ارگان ها بهره برد.
خجسته در پایان افزود: برنامه ‌های زیادی برای توسعه هاکی استان در نظر داریم و در این راه نیار به کمک همه دوستان داریم البته اداره ‌کل ورزش و جوانان همکاری خوبی با ما دارد اما اهالی هاکی هم باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم برنامه‌ها را به سرانجام برسانیم.
9879/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.