به گزارش ایرنا معماری مسجد جامع دزفول با شماره ثبت ملی ۲۸۷ به شیوه ساسانیان و با الگو گرفتن از کاخ ایوان کرخه در نزدیکی شوش بنا شده که در دوران جنگ تحمیلی نیز دچار آسیب هایی شده است.
به گفته برخی کارشناسان پساب ها و مشکل فاضلاب موجب مشکلاتی برای برخی دیوارها و ستون ‌های مسجد جامع دزفول شده و نفوذ پساب در این مسجد به وضوح قابل مشاهده است؛ ایوان شرقی و غربی مسجد جامع به سمت حیاط داخلی مسجد منحرف شده ‌که این انحراف را می توان از کج شدن داربست‌ های فلزی جوش شده به این ایوان‌ها به خوبی دید.
انحراف ستون‌ های آجری داخل شبستان و نفوذ رطوبت در تمام دیوار، سازه این مسجد را با خطر ریزش روبه رو کرده است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نبود رسیدگی و نشت فاضلاب در سال های گذشته موجب رانش زمین و نشست در این مسجد تاریخی شده است.
حجت اله آریایی افزود:زیرساخت های ناقص دفع فاضلاب در سال های گذشته، ساخت و سازهایی که در محله انجام شده، پایین بودن سطح دیوارها و کوچه نسبت به سیستم دفع فاضلاب، منجر به نشست زیرزمین و ستون های مسجد شده است.
وی با بیان اینکه بارندگی ها نیز در آسیب به این مسجد تاریخی موثر بوده اند گفت:تخریب ایزوگام سقف این مسجد و جمع شدن آب بر روی سقف سازه باعث شده تا بر این بنای تاریخی اثر منفی گذاشته که در این خصوص امکان ریزش در ضلع شرقی این مسجد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بازدید هفتگی توسط کارشناسان میراث فرهنگی از این مسجد تاریخی صورت می گیرد افزود:با توجه به اینکه مسجد جامع دزفول یکی از مساجد وقفی این شهرستان است و متولی آن اداره اوقاف و امور خیریه است نیاز است که اوقاف به این موضوع ورود کرده و با تامین اعتباراتی مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی انجام شود.
آریایی افزود:در سال های گذشته با کمک خیرین اقدام به خریداری تعدادی درب و پنجره برای جلوگیری از ورود رطوبت به این مسجد کردیم ولی قسمت شرقی این سازه هنوز مشکل دارد.
وی گفت:اصل سازه مسجد جامع دزفول مربوط به اوایل دوره اسلامی و قرن اول تا سوم است ولی سازه کنونی مربوط به 900 سال پیش است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول مسجد جامع را یکی از بی نظیرترین مساجد تاریخی دانست و ادامه داد:کاشی کاری و معماری این مسجد منحصربفرد است و مطابق معماری دوره اسلامی ساخته شده است.
وی افزود:میراث فرهنگی دزفول آمادگی دارد با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه اقدام به مرمت و استحکام بخشی این مسجد برای جلوگیری از آسیب های بیشتر کند.
وی ادامه داد:باید سقف مسجد سبک سازی شود و با اقدامات فنی و کارشناسی نسبت به استحکام بخشی ان اقدام شود.
رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول نیز گفت:مسجد جامع دزفول جزو موقوفات غیرمتصرفی سازمان اوقاف است که با این وجود اوقاف متولی نیست و فقط ناظر است با این وجود تاکنون اقداماتی برای مرمت سازه این مسجد توسط اوقاف انجام شده است.
حجت الاسلام مجتبی خمیدی با بیان اینکه درآمد این مسجد صرف مرمت آن شده است افزود: نشست های فنی مهندسی برای مرمت و استحکام بخشی این مسجد تاریخی در دزفول برگزار شده و اقدامات لازم برای تامین اعتبار مرمت این مسجد آغاز شده است.
وی بدون اشاره به اعتبار مورد نیاز برای مرمت مسجد جامع دزفول گفت:با تامین اعتبار دولتی، اقدامات مرمتی این مسجد تاریخی زیرنظر میراث فرهنگی آغاز و مشکل حل خواهد شد.
7278/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.