به گزارش ایرنا از مهم ترین حوادث سال 97 خوزستان می توان به حادثه خونین 31 شهریورماه، مشکل شوری آب مردم شهرهای جنوبی استان، تجمعات کارگری، جدال خشکسالی و سیل، افزایش 48 درصدی میانگین بارش ها، روزهای خوب ورزشی خوزستان و شکستن رکورد چهل ساله در بخش بهداشت و درمان در این استان اشاره کرد.

**حادثه خونین 31 شهریور
در جریان حمله تروریستی اهواز در 31شهریور ماه که به مناسبت نخستین روز از هفته دفاع مقدس در حال برگزاری بود 24نفر به شهادت رسیدند و 69نفر بر اثر شلیک مستقیم تروریست ها مجروح شدند.
هر پنج عامل تروریستی این حمله وحشیانه و غیرانسانی توسط ماموران امنیتی و انتظامی به هلاکت رسیدند.
در نخستین روز از گرامیداشت هفته دفاع مقدس تروریست های کور دل با حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز تعدادی از مردم ازجمله زنان و کودکان را مورد هدف خود قرار دادند، محمدطاهای چهارساله که برای تماشای پدر نظامی خود در این مراسم حاضر شده بود کوچکترین شهید حادثه تروریستی لقب گرفت، حادثه 31 شهریورماه در کنار تمام تلخی ها به نمادی از مظلومیت و در عین حال شجاعت مردم خوزستان تبدیل شد.

** سراب 'آب نمک' برای مردم آبادان و خرمشهر
مساله کیفیت آب شرب در شهرهای آبادان و خرمشهر سال هاست که مردم را کلافه کرده است اما در تابستان امسال از همین کیفیت پایین آب شرب نیز محروم شدند تا ساعت ها برای گرفتن چند لیتر آب شیرین در صف های طولانی زیر گرمای سوزان آفتاب بایستند.
کاهش آورد آب رودخانه‌های اروندرود، بهمنشیر و کارون باعث پیشروی آب دریا از سمت خلیج فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه کارون شد که همین امر سبب شوری بیش از حد آب در آبادان و خرمشهر شده است این درحالیست که در گذشتهآب رهاسازی شده از پشت سدها مانع ورود آب دریا به رودخانه اروند و کارون می‌شد .
آب شرب شهرستانهای خرمشهر و آبادان از رودخانه های کارون و بهمنشیر تامین می شود و مدتهاست که قرار است طرح غدیر با هدف تامین آب شرب برای شهرستانهای یاد شده اجرا شود که به دلیل کمبود منابع تا کنون به اتمام نرسیده است.
استاندارد سختی آب که مربوط به میزان کلسیم و منیزیم آن است، 3هزار میکروموس بر سانتی‌متر است این در حالیست که میزان سختی آب در آبادان و خرمشهر به هشت هزار و در برخی نقاط به 16 هزار میکرو موس بر سانتی متر مربع رسید و این موضوع باعث شوری بیش از حد آب شرب شد به طوریکه پزشکان این میزان سختی آب را برای بدن انسان بسیار مضر می دانند.
مشکل کیفی و کمی آب این 2 شهرستان در نهایت با تکمیل خط انتقال آب غدیر تاحدود زیادی مرتفع شد.


**روزهای پرتلاطم برای کارگران خوزستانی
سال 97 سالی پر تلاطم برای کارگران خوزستانی بود به طوریکه هزاران کارگر بارها برای معوقات و تعطیلی خطوط تولید دست به تجمع شدند اما در این میان نام کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شوش و گروه ملی فولاد بیش از مابقی بر سر زبان ها افتاد.
حدود چهار هزار کارگر بخش های مختلف شرکت نیشکر هفت تپه در سال 97 برای پرداخت حقوق های معوق خود مقابل این شرکت تجمع می کردند.
شرکت کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 توسط سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.
اگرچه کارگران این شرکت در جریان اعتراضات، همواره خود را از آشوبگران و رسانه های معاند جدا کرده اند اما این رسانه ها با موج سواری بر حوادث کارگری هفت تپه شوش سعی در القای اهداف خود داشتند، با گذشت بیش از چند ماه از پایان تجمعات روزانه کارگران اما برخی شبکه های بیگانه با سناریوسازی برای 2 متهم این پرونده همچنان سعی در بهره برداری های سیاسی خود دارند.
دیگر حادثه کارگری سال گذشته تجمعات گروه ملی فولاد بود که بارها درخواست تحقق خواسته های خود _ دولتی شدن این شرکت و فعالیت خطوط تولید کارخانه و پرداخت حقوق و مزایا را داشتند.
این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.
مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند.
خوزستان به دلیل دارا بودن تعداد بالای واحدهای صنعتی و سابقه طولانی فعالیت صنایع بزرگ در آن، به عنوان یک استان با وجهه کارگری شناخته می شود که همواره نقش مهمی در تحولات اقتصادی و پیشرفت کشور داشته است.

**شکستن رکورد چهل ساله بخش درمان در اهواز
در چهل سال گذشته حتی یک بیمارستان دولتی در اهواز ساخته نشده بود و بیمارستان های موجود به دلیل ظرفیت محدود و حجم بالای مراجعه بیماران قادر به خدمات رسانی مطلوب نبودند اما در سال 1397 با افتتاح چند بیمارستان و بخش های درمانی این نیاز تاحدودی مرتفع شد.
راه اندازی ساختمان جدید بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، راه اندازی ساختمان جدید و کلینیک بیمارستان ابوذر اهواز، کلینیک ویژه (تیپ 2 هزار) بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز و مرکز غربالگری سرطان بیمارستان گلستان اهواز بخشی از پروژه های شاخص بخش بهداشت و درمان خوزستان در سال گذشته بوده است.

**جدال کشاورزان خوزستانی با سیل و خشکسالی
تابستان سال 97 برای کشاورزان خوزستانی سال بسیار سختی بود به گونه ای که معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد حجم آب رودخانه های خوزستان 63 درصد و ذخایر سدهای آن 70درصد کاهش یافت. همچنین آورد رودخانه های استان در سال آبی گذشته نسبت به آمار طولانی مدت 63 درصد و نسبت به2 سال پیش 40 درصد کاهش داشته است.
ممنوعیت کشت های تابستانه به ویژه شلتوک به دلیل محدودیت های آبی در سال گذشته باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان شد.
حوضه کارون بزرگ با توجه به اینکه بیشتر مصرف کنندگان بخش کشاورزی را تغذیه می کند، حساس ترین حوضه آبی استان به شمار می رود و خشکسالی در این حوضه تبعات بسیاری برای استان به همراه دارد.
از سویی دیگر کشاورزان اطراف رودخانه های خوزستان پاییز امسال را با نگرانی از تخریب خانه و اراضی خود در اثر سیلاب سپری کردند.
سیل در کرخه، دز و کارون خسارتی بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال به خوزستان وارد کرد، بارش های شدید و افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه، باعث بالا آمدن آب رودخانه ها در زمستان سال گذشته شد.
سیلاب برخی مناطق از 6 شهرستان را درگیر کرد. جهاد کشاورزی گفت بیش از 33 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دچار سیل شده و بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد اولیه این زیان اعلام شده است. هلال احمر نیز اعلام کرده بود بیش از 2 هزار و 800 خانوار سیل زده را در مناطق مختلف شهرستان های هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول امداد رسانی کرده است.

**خاطره سازی آسمان پاییز و زمستان خوزستان برای مردم
نیمه دوم سال 97 به لحاظ شرایط آب و هوایی برای مردم خوزستان خاطره بخش شد و مردم شهرهای مختلف این استان پس از سال ها شاهد بارش مکرر باران بودند، میانگین بارش باران در خوزستان از ابتدای مهرماه تا اواخر سال گذشته 355.5 میلیمتر ثبت شده است.
این مقدار بارش در مقایسه با دوره بلند مدت در همین بازه زمانی 97.1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 480.5 درصدی را نشان می دهد.

** قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جام تختی – اندیمشک

رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی برای دومین سال متوالی با حضور 109 کشتی گیر از هشت کشور خارجی و تیم های ملی بزرگسالان و جوانان ایران در خوزستان و شهرستان اندیمشک برگزار شد که تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مقام قهرمانی رسید.
در وزن 60 و 67 کیلوگرم این رقابت ها مهرداد مردانی و محمد الیاسی 2 کشتی گیر خوزستانی صاحب گردن آویز طلا شدند همچنین در وزن 63 و 77 کیلوگرم این رقابت ها به ترتیب سامان عبدولی و رسول گرمسیری از خوزستان به نشان نقره رسیدند. در اوزان 63، 77 و 130 کیلوگرم نیز کرامت عبدولی، پیام بویری و امیر قاسمی منجزی به نشان برنز دست یافتند.

** حضور چهار نماینده خوزستان در لیگ برتر فوتبال کشور برای اولین بار

در هفده دوره گذشته از مسابقات لیگ برتر فوتبال کشورهمواره تیم هایی از خوزستان در این مسابقات حاضر بودند تعداد تیم های خوزستانی در لیگ برتر در این سال ها کم و زیاد شده اند اما هرگز به صفر نرسیده اند و هیچ گاه لیگ برتر بدون نماینده یا نمایندگانی از خوزستان برگزار نشده است. با صعود نفت مسجد سلیمان به لیگ برتر، برای اولین بار در هجدهمین دوره لیگ برتر فصل 98-97 شاهد چهار تیم از خوزستان در بالاترین سطح فوتبال کشور هستیم.
در طول هفده دوره گذشته از مسابقات لیگ برتر تیم های فولاد خوزستان، استقلال اهواز، استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان پنج تیمی بودند که به فراخور در این مسابقات حضور یافته اند. البته تیمی با عنوان فولاد نوین اهواز هم یک بار توانست از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کند که امتیاز لیگ برتری این تیم در یک بده بستان به تیم استقلال اهواز واگذار شد.

** قهرمانی تیم کاراته ایران در رقابت های بین المللی سوکیوکوشین – اهواز

پنجمین دوره مسابقات بین المللی سبک سوکیوکوشین کاراته با حضور 13 کشور صاحب نام جهان و سه تیم از ایران برگزار شد که تیم ایران به مقام قهرمانی رسید همچنین تیم های افغانستان و روسیه عنوان های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند .
این رقابت ها در رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در 2 بخش کاتا و کمیته ویژه بانوان و آقایان برگزار شد.
در این پیکارها کاراته کاهایی از کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، امارات، افغانستان، آذربایجان، زیمبابوه، کویت، عراق، گینه، فیلیپین، ارمنستان و ایران با یکدیگر رقابت کردند.

** قهرمانی تیم خوزستان پس از 22 سال در رقابت های بوکس قهرمانی کشور

بیست و هشتمین دوره رقابت های بوکس قهرمانی کشور در اهواز برگزار شد که تیم خوزستان با کسب چهار نشان طلا و یک برنز پس از 22 سال به مقام قهرمانی رسید.
جعفر ناصری بوکسور خوزستانی در وزن 49 کیلوگرم، رضا سلیمانی فر در وزن 56 کیلوگرم، اشکان رضایی در وزن 60 کیلوگرم و مسلم مقصودی در وزن 64 کیلوگرم به نشان طلا رسیدند همچنین سیاوش امیدی دیگر بوکسور خوزستان در وزن 81 کیلوگرم پس از شکست در مرحله نیمه نهایی به نشان برنز دست یافت.
در این رقابت ها تیم های تهران و مازندران به ترتیب مقام های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.