مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در راستای این طرح تاکنون سه میلیون و 200 هزار راس دام سبک عشایر کوچرو و 178 هزار و 771 راس دام سنگین ضد این بیماری خطرناک دامی ایمن سازی شده است.
وی از دامداران خواست برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در خوزستان همکاری لازم را با گروه های عملیاتی اداره کل دامپزشکی خوزستان داشته باشند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود:تب برفکی بیماری ویروسی با ضریب واگیر بالا است که بروز زخم دهان و پستان دام ، لنگش و تلفات ناگهانی در بره ها از تظاهرات بالینی آن گزارش شده و باید دامداران در صورت مشاهده این علایم مراتب را در نخستین فرصت به اداره دامپزشکی محل اقامت خود گزارش کنند.
کنارکوهی ادامه داد: واکسیناسیون از جمله ابزارهای کنترل و پیشگیری بیماری تب برفکی است و رعایت اصول امنیت زیستی از سوی دامداران و اخذ مجوز بهداشتی، قرنطینه ای در زمان جابجایی و حمل دام نیز در جلوگیری از بروز آن موثر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تب برفکی در مناطق باغملک و دشت آزادگان 2 مورد مشاهده شده که در حال رسیدگی و درمان است به دامداران توصیه کرد واکسن تب برفکی را از داروخانه های مجاز خریداری کنند و دامپزشکی نیز موظف است مایه کوبی را به صورت رایگان برای دام های سنگین انجام دهد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان چند توصیه برای مقابله و مهار کامل بیماری کشنده تب برفکی ارایه کرد که مهمترین آن ضدعفونی کردن جایگاه های نگهداری دام با استفاده از 'سود سوزآور ' و آهک توسط دامدار بود.
جلوگیری از ترددهای غیرضروری در جایگاه های نگهداری دام ، ضدعفونی کردن وسایل شیردوشی ، قرنطینه دام بیمار و تزریق به موقع واکسن از دیگر توصیه های مدیرکل دامپزشکی خوزستان برای مهار بیماری تب برفکی بود.
بیماری تب برفکی در دام شیرخوار موجب تلف شدن آن می شود ولی در دام سنگین منجر به تلف شدن نمی شود و با مراقبت بهداشتی و مایه کوبی قابل درمان و کنترل بوده ولی هزینه درمانی آن بالا است.
تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن دام می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و پس از آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. از این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری نام برده می شود.
کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن دام است.
در سال 1394 شیوع بیماری تب برفکی در 26کانون مهم در خوزستان گزارش شد که باعث تلف شدن تعداد نامعلومی دام در این استان شد.
بر اساس آمار رسمی دامپزشکی خوزستان هم اکنون حدود 400هزار راس دام سنگین و2.5میلیون راس دام سبک به ارزش 120هزار میلیارد ریال در خوزستان وجود دارد.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.