به گزارش روز سه شنبه ایرنا از اداره کل زندان های خوزستان فرهاد افشارنیا در نشست قضایی که جمعی از معاونان ، قضات محاکم کیفری و تجدید نظر دادگستری کل و مدیرکل زندان های استان حضور داشتند با اشاره به رسیدگی قضایی به پنج هزار زندانی در 10 روز گذشته در خوزستان افزود:از جمله سیاست‌های کلان نظام در حوزه زندان و جمعیت کیفری پیشگیری از افزایش جمعیت کیفری و کنترل هدفمند آن در زندان ها است.
وی بیان کرد:در راستای سیاست های جمعیت کیفری باید رویکرد قضات پیشگیری از حبس محوری در مجازات ها باشد که تا حد بسیار این رویکرد در خوزستان نهادینه و اجرایی شده اما باید با اهتمام مستمر مراجع قضایی دنبال شود.
رییس شورای عالی قضایی خوزستان در ادامه با اشاره به آمار جمعیت کیفری زندانیان کشور و تاثیر عفو گسترده ابلاغی رهبر معظم انقلاب که نقش به سزایی در کاهش این جمعیت برای زندانیان واجد شرایط داشت از تعدد عنوان های مجرمانه در برخورد با جرایم به عنوان اسباب پیدایش مجازات زندان و تراکم جمعیت کیفری یاد کرد و افزود: باید در قانون گذاری به این مشکل پرداخته شود ، هر چند ما نیز در دستوالعمل هایی که به صورت مرتب در ارتباط با آزادی ، عفو و مرخصی زندانیان ابلاغ و اجرا می شود در تلاش هستیم که جمعیت کیفری بدون چالش در سایر حوزه ها کنترل شود.
رییس کل دادگستری خوزستان خطاب به قضات گفت: انتظار این است که برخوردهایی قاطع و بازدارنده نسبت به جرم و مجازات مجرمان خاص، خشن و نافی امنیت و آسایش مردم انجام شود و از طرف دیگر هم انتظار داریم تلاش ها و رویه رسیدگی به جرایم، کاهش هدفمند جمعیت کیفری را مد نظر داشته باشد.
افشار نیا با اشاره به آمار جمعیت کیفری ، آن را قابل دفاع ندانست و ادامه داد: امروز شاهد هستیم هم جرم افزایش معناداری پیدا کرده و هم آمار زندانیان و این مستلزم آن است که مدیریت خوبی در سطح اجتماع انجام شود تا جمعیت کیفری از متن جامعه کم شود، بدین معنا که علل ارتکاب جرم کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: ما در دادگستری در حال مدیریت افرادی هستیم که باید در زندانها باشند تا خطرشان را از مردم دور کنیم،در مقابل کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری یک اولویت است تا درقالب آن، افرادی که می شود با جزای نقدی ، تقلیل مجازات و با ظرفیت جدیدی که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده و در آیین دادرسی کیفری داریم وارد چرخه حبس نگردند و از بازداشت و زندان بی مورد دور کرد.
این مقام ارشد قضایی خوزستان گفت: رؤسای پیشین و جدید قوه قضاییه ضمن تاکید بر ضرورت نگاه علمی و اصولی به کاهش جمعیت کیفری، در خصوص مجرمان مالی غیرکلاهبرداری خواستار استفاده از ظرفیت های قانونی برای پیشگیری از ورود یا نگهداری آنان در زندان ها را داشته اند. سخت گیری در دادگاه ها برای مهریه زیاد است و مواردی از این دست که باید شیوه کار به شکلی باشد که توان پرداخت آن را داشته باشند.
وی افزود: برای برخی یک شب بازداشت در روند رسیدگی قضایی به جرایم مهم نیست اما همان یک شب در سطح خوزستان با این حجم پرونده ها عدد قابل توجهی می شود و جمعیت کیفری کاذب و شناور غیرضروری را موجب می شود ، لذا حال که هم قانون اجازه می دهد از شقوق مختلف تامین استفاده کنید، هم دستورالعمل مدیریت زندان ها و کاهش جمعیت کیفری به ما اجازه می دهد ، افرادی که ضرورت برای معرفی آنها وجود ندارد را در کلانتری و پاسگاه تا زمان تودیع تامین مناسب حتی تا پس از وقت اداری نگهداری نمود تا از ورود افراد به زندان جلوگیری گردد.
رییس شورای عالی قضایی خوزستان خطاب به هیات عالی قضایی حاضر در این نشست گفت: امروز آشنایی بیشتری با نهادهای مردمی مانند ستاد دیه و انجمن حمایت خواهید داشت که به زندانیان مالی غیر عمد و غیرکلاهبرداری و همچنین خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت کمک می کنند، این از اهداف برنامه های بازدیدهای قضایی از زندان ها است و دیگر اطمینان از ارایه هدفمند عفو تسهیلات قضایی به زندانیانی است که واجد شرایط هستند.
افشارنیا با تقدیر از مدیرکل زندان های استان ، مسئولان و قضات در اجرای طرح 10 روزه حضور مسئولان قضایی و رسیدگی قضات به زندانیان در زندان ها در آستانه سال نو گفت:در این برنامه بیش از 600 نفر مورد بازدید قضات و مسئولان دفاتر قضایی از زندان ها به صورت فردی و جمعی اقرار گرفته و افزون بر پنج هزار زندانی به صورت جمعی یا چهره به چهره دیدار، و مشکلات قضایی آنان بررسی و دستورات لازم برای رسیدگی صادر شد.
رییس کل دادگستری استان خوزستان و هیات همراه و مدیرکل زندان های استان در ادامه با حضور در زندان سپیدار اهواز از اندرزگاه زندانیان دیدن و از نزدیک روند نگهداری ، رسیدگی و ارایه خدمات اصلاحی تربیتی آنان بررسی شد.
همچنین وی، معاونان و مسئولان قضایی در نشست و دیدار عمومی و چهره به چهره با 33 نفر از زندانیان زندان سپیدار اهواز دیدار و ضمن شنیدن مسایل و مشکلات قضایی آنان دستورهای لازم را به محاکم و حوزه های قضایی برای رسیدگی ابلاغ کردند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.