به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سعیدرضا جندقیان افزود: با توجه به اینکه تعیین درجه دهیار‌ی‌ها از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، 2 سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه آن دهیاری صورت می‌گیرد، تاکنون 24 هزار و 864 دهیاری در کشور درجه‌بندی شده‌اند که نزدیک به 73 درصد دهیاری‌های واجد شرایط را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: با ابلاغ درجه دهیاری‌های استان خوزستان امسال53 درصد از دهیاری‌های این استان درجه‌بندی شده‌اند که 75.5 درصد از آنها دارای درجه یک و 2، و 17 درصد دارای درجه سه و چهار و 7.5 درصد نیز داری درجه پنج و شش هستند.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت 2 سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.
وی ادامه داد: به استناد ماده سه اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا 6، درجه‌بندی کند و این شاخص‌ها، در پنج طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.
جندقیان افزود:‌ همزمان با صدور مجوز تاسیس دهیاری، درجه (یک یا 2) آن دهیاری به صورت موقت و با تشخیص و تایید استانداری مربوطه تعیین می‌شود و 2 سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.
وی گفت: در سال 1386 برای نخستین بار، با پیگیری از استان‌های مختلف، اطلاعات مربوط به درجه‌بندی دهیاری‌های استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و پس از بررسی‌ کارشناسی و رفع نواقص مربوطه، درجه‌های مربوط به دهیاری‌های 13 استان کشور در کمیته ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، تعیین و نهایی شد و به این ترتیب، در سال نخست درجه‌بندی دهیاری‌ها چهار هزار و 813 دهیاری درجه‌بندی شدند.
اجتمام*2181*1834 / 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.