به گزارش ایرنا پروفسور هیروتاکه مائدا در این همایش گفت: پاراتاشوپلی به معنای فرزندان باراتا است که در چهاردهم میلادی زندگی می کردند، بعد از ایشان نام خاندان به باراتا معروف شد که در گرجستان بسیار مشهور است.
وی با اشاره به رابطه این خاندان با ایرانی ها افزود: خاندان هیروتاکه میراث تاریخی منحصربفردی در ایران و خوزستان داشتند که اکنون خوشحالم این میراث را در اینجا می بینم.
وی برگزاری این همایش را فرصتی برای تاریخ شناسی دزفول دانست و اظهار داشت: دزفول تاریخی طولانی در ارتباط با سایر کشورها دارد.
علیرضا قادرپناه مسئول انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها در دزفول نیز نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن از همکاری خیرین و فرهنگیان دزفول با این انجمن تقدیر کرد و گفت: امید است جوانان ادامه دهنده فعالیت این انجمن باشند.
یک محقق و نویسنده گرجی پژوه نیز در این همایش اظهار داشت: تاریخ از خانواده پاراتاشوپلی به نیکی یاد کرده که در کتاب های تذکره دزفول و برخی منابع دیگر آمده است.
امین قزلباشان با بیان اینکه منابع حضور گرجی ها در خوزستان موجود است، افزود: برای نخستین بار در سال 2014 در یکی از دانشگاه های تفلیس گرجستان وجود گرجی ها در استان خوزستان را به دنیا اعلام کردیم.
وی درخصوص ارتباط خاندان پاراتاشوپلی با دزفول گفت: دزفول و شوشتر همواره مهد پذیرش افراد بزرگ و خانواده های بزرگ بوده و بعدها سرمنشا خانواده های معتبر شده اند.
این محقق و نویسنده گرجی پژوه افزود: خاندان پاراتاشوپلی از سال 1342 هجری قمری به حکومت شوشتر منصوب شدند و بعد از آن در شهرهای دزفول و شوشتر به طور ویژه خدمات زیادی ارائه کردند.
وی اظهار داشت: افرادی از این خاندان در منطقه صحرابدر مغربی دزفول مستقر شدند و خانواده هایی که از این دودمان در شهرستان ساکن هستند شامل خانواده های طهماسبی، چنگیزی، قزلباش، قزلباشان، نصرتی، بهرامی و بهجتی می باشند که بعد از سالها به دیگر مناطق از جمله اهواز مهاجرت کردند.
قزلباشان افزود: این خاندان حدود 200 سال در محله صحرابدر مغربی دزفول ساکن بودند و به خاطر موقعیت اجتماعی خود با بزرگ زاده هایی در سایر محله های دزفول ارتباط برقرار کردند.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.