استاندار خوزستان، ظهر امروز در حضور وزیر نفت در اندیمشک به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه نفت و پتروشیمی پرداخت و به عدم اطلاع‌رسانی دقیق خدمات صورت گرفته توسط مجموعه‌ی وزارت نفت، انتقاد نمود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی، گفت: ظرفیت‌های خیلی خوبی در حوضه نفت ایجاد شده است، محور توسعه خوزستان را نفت باید شکل و سامان دهد و نفت که راه بیفتد، توسعه استان نیز راه خواهد افتاد و نفت که متوقف شود به‌نوعی توسعه استان هم با کندی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: این تعاملی هم که بین حوزه نفت و پتروشیمی و کلا وزارت نفت با استان خوزستان وجود دارد، تعامل خیلی خوب و هماهنگی است که هم به توسعه‌ی همه‌جانبه و سریع‌تر نفت می‌انجامد و هم مسئولیت‌هایی که نفت در قبال توسعه استان ایفا می‌کند، تا حدود زیادی خوب پیش می‌رود و اثرگذار است.

شریعتی خطاب به وزیر نفت گفت: ما در همین مناطق گرمسیری و صعب‌العبور، گازرسانی به روستاها و پروژه‌های خوبی که آنچه استاندارد شما بوده، در دهه فجر شروع شد. دیروز هم در منطقه شهرستان اندیکا که باز از همین وضعیت برخوردار بود بعد از دستوری که شما دادید، عملیات اجرایی پروژه شروع گردید. منطقه ایذه هم جزو مناطقی است که بعدازآن باید راهی پیدا کند تا ما هم پوشش گازرسانی‌مان به مناطق روستایی و صعب‌العبور بیشتر شود. اتفاقاً همین مناطقی که هنوز گازرسانی نشده و با توجه به عنایت جنابعالی شروع شده جزو مناطق سردسیر ما است و گازرسانی واقعاً تحول عظیمی در زندگی آن‌ها شکل خواهد داد و رفاه و آسایش را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. روستاهای دیگر ما که در جلگه هستند مناطقی هستند که از سرمای چندانی برخوردار نیستند، آن‌ها گازرسانی شده‌اند اما مناطق کوهستانی و سردسیر ما مشکلاتی داشتند چون از آن استانداردها فاصله داشتند اما توجه شما و با دستور راه گشای شما این مشکل را حل کرده و این مسیر هم طی می‌شود و کار انجام می‌گردد. در رابطه با توسعه مخازن بازهم عنایتی که داشتید و زحماتی که شرکت ملی نفت و عزیزان ما در کمیسیون انرژی کشیدند، حمایتی که سازمان برنامه‌وبودجه کرد و پیگیری‌هایی که به عمل آمد، کار پی گرفته شد و به سرانجام رسید و برای اولین بار هم 4 درصد از این پروژه‌ها برای مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده و بازهم برای اولین بار این مسئولیت‌های اجتماعی از محل دولت تأمین شد که تضمین اجرایی داشته باشد. زیرا قبلاً دولت سعی می‌کرد این هزینه‌ها را بیندازد گردن وزارت نفت و وزارت نفت هم عنوان می‌کرد که ما هم اعتباراتمان برای هزینه‌ها و کارکرد خودمان کافی نیست و در نتیجه امکان انجام آن را نداریم و با رایزنی‌ها و مذاکراتی که شد دولت پذیرفت که از منابع خودش باشد و همچنین توجه ویژه‌ای که جنابعالی داشتید و شورای اقتصاد داشتند، این بود که پروژه‌ها با همکاری وزارت نفت و شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود و در مسیری حرکت کنند که توسعه استان هم به همراه داشته باشد.

استاندار خوزستان در ادامه‌ی خطاب قرار دادن وزیر نفت، افزود: این همکاری‌های بین بخشی بیشتر به توسعه متوازن یک منطقه و استان کمک می‌کند که به‌صورت خلق‌الساعه کارها را انجام ندهیم و با پختگی بیشتر و با توجه به تجارب ارزنده شما در طول دوران متصدی وزارتخانه‌های مختلف کشور باعث شده این تجارب خیلی سریع به ما منتقل شود و ما بهره لازم را ببریم. انشاالله پروژه‌هایی انجام شود که مدنظر استان و وزارت نفت است و اطلاع‌رسانی شود که مردم بدانند، یک کاری که در استان در طول این مدت کمتر انجام شده، این است که کارهایی که وزارت نفت انجام داده به مردم گفته نمی‌شود. این مسئله یک فاصله‌ای بین نفت و مردم انداخته است. مردم فلرها و آلودگی‌ها را می‌بینند اما خدماتی که انجام می‌شود را ندیده‌اند و ما در بحث پروژه‌ها مثل بحث فاضلاب اهواز و .... فریاد می‌زنیم که این کار را وزارت نفت انجام داده تا مردم بدانند. در اندیمشک هم این پتروشیمی که به‌نوعی داشت فراموش می‌شد با عنایت شما با پیگیری‌های آقای حسنوند نماینده محترم مردم اندیمشک و همراهی‌های که مسئولین شهرستان داشتند شروع شده و ما قبل از این پتروشیمی، شرکت پتروشیمی کیمیای اندیمشک در بخش خصوصی را شروع کردیم. انشاالله این دو پروژه به توسعه صنعتی اندیمشک کمک کند. در حوزه‌های فولاد و در حوزه‌های مختلف کارهای جدی انجام شده و یک توافق هم اخیراً بین فولاد خوزستان و فولاد گل گهر انجام شده تا یک فولادسازی را به‌زودی در اندیمشک شاهد باشیم و همچنین بحث بندر خشک اندیمشک، همه‌ی زیرساخت‌های توسعه را برای اندیمشک شکل می‌دهد.

شریعتی بیان داشت: ما در بحث صادرات محصولات این پتروشیمی و رساندنش به بندر کارها متوازن پیش برده‌ایم و همزمان همه این کارها در کنار هم انجام می‌شود تا یک مجموعه‌ای باشد برای تولید بیشتر و اشتغال بیشتر و فراهم کردن تسهیلات برای صادرات که راه‌آهن اندیمشک به بندر امام این شرایط را فراهم می‌کند.

استاندار خوزستان گفت: در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در منطقه‌ی بندر امام و بندر ماهشهر، ما آمادگی داریم تا در آن منطقه‌ای که مدنظر است بحث‌های محیط زیستی آن انجام شود، اگر نه، ما در پایین‌دست آن در امیدیه پیگیر تملک زمینش هستیم تا بتوانیم انشالله فاز دوم را در آن منطقه انجام دهیم و به توسعه صنعتی کشور و به اشتغال استان و کشور و به ایجاد ظرفیت‌های جدید در استان  بیفزاییم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.