حمیدرضا لشکری سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پر شدن سد کرخه در یک ماه اخیر اظهار داشت: تخلیه آب سد کرخه از طریق تونل دشت عباس در استان ایلام، با هدف کاهش بار از رودخانه کرخه و آمادگی برای سیلاب های بهاره، در روزهای اخیر آغاز شده است.
وی افزود: دبی تونل دشت عباس پیش از این در حدود پنج مترمکعب برثانیه بوده که اکنون به 50 مترمکعب برثانیه رسیده و در روزهای آینده تا 80 مترمکعب برثانیه نیز افزایش می یابد.
لشکری با اشاره به اقداماتی که برای کاهش خسارت سیلاب های بهاره در حال انجام است، گفت: یکی از این اقدامات استفاده از تونل انتقال آب دشت عباس است تا سیلاب را از طریق رودخانه «دویرج» در استان ایلام به تالاب هورالهویزه در عراق هدایت کند.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت آبگذری رودخانه کرخه، تمام شبکه های آبیاری سازمان آب و برق برای تخلیه آب رودخانه فعال شده و در حدود 50 تا 70 مترمکعب برثانیه نیز از طریق این شبکه تخلیه می شود.
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: سد کرخه در حال حاضر 4.7 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد و 519 میلیون مترمکعب از آن خالیست.
به گفته وی ورودی سد کرخه 460 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 450 مترمکعب برثانیه است.
از اوایل بهمن ماه امسال، با افزایش خروجی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند. شکسته شدن سیل بندها باعث شد تعدادی از روستاهای دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شود.
داریوش بهارلوئی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، پیش از این، نسبت به ادامه وضعیت قرمز در رودخانه کرخه از نظر خطر سیلاب هشدار داده و گفته بود: اگر چه خطر سیل آنی، حوزه کرخه را تهدید نمی کند اما تهدید سیلاب های بهاره در ماه های آتی جدی و نگران کننده است.
دشت عباس روستایی در استان ایلام است و رودخانه «دویرج» در این استان به رودخانه دجله در عراق و هورالهویزه منتهی می شود. تونل دشت عباس با هدف انتقال آب از سد کرخه برای مصارف کشاورزی در فروردین 1384 به بهره برداری رسید.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.