ادارات کل منابع طبیعی و امور اراضی اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص آغاز به کار طرح بزرگ پرورش میگو که به طرح هزار هکتاری معروف شده نیاز به تخصیص زمین دارند که جوانان بتوانند هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر هندیجان، اگر این طرح هزار هکتاری آغاز به کار کند و بتواند بعد از 6 ماه به ظرفیت کامل خود برسد یک تحول بزرگی در اشتغال‌ زایی هندیجان رخ خواهد داد و زنجیره انقراض آبزیان در هندیجان به تأخیر خواهد افتاد.

باید همه طرح‌های بر زمین‌ مانده هندیجان با حضور جوانان و مشارکت مردمی فعال شوند، طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی دولت باید مسائل اقتصادی و دیگر بخش‌های کشور را به جوانان و مردم بومی منطقه واگذار کند تا سرعت تولید داخلی افزایش یابد.

در حال حاضر با غارت منابع دریایی توسط کشتی‌های چینی و نابودی و انقراض برخی گونه‌های دریایی لازم است سازمان شیلات ایران ضمن جلوگیری از صیدهای بی‌رویه، پرورش آبزیان را بیشتر در دستور کار قرار دهد.

پرورش آبزیان، تکثیر و استحصال بچه ماهی از وظایف سازمان شیلات ایران، شیلات استان خوزستان و شهرستان هندیجان است. ظاهراً استحصال تخم همه ماهیان گرمابی از سوی شیلات خوزستان غیر ممکن است و این ماهیان مفید جنوب باید خود چرخه خود را باز آفرینی کنند.

با توجه به صید بی‌رویه در آب‌های هندیجان، به‌ خصوص خور موسی از بین رفتن آبزیان در چند سال آینده دور نخواهد بود. حجم زیاد افراد بیکار و سرازیر شدن جوانان برای صیادی این خطر را در چند سال گذشته به صدا در آورده است.

سازمان شیلات ایران باید چرخه پرورش ماهیان و میگو را با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرستان بندر هندیجان، بندر بحرکان، بندر سجافی را هر سریع‌تر آغاز کند جای تعجب دارد که هندیجان که مهد بهترین آبزیان جهان هیچ‌گونه مزارع پرورش میگو و ماهی ندارد.

شیلات هندیجان اعلام کرده است ما توانایی تخم‌ گیری ماهیان گرمابی را نداریم از جمله میش ماهی، صبور زبیدی، خارو، زوری، شوریده که از مهم‌ترین و معروف‌ترین آبزیان هندیجان هستند باید روند تخم‌گیری این نوع ماهی‌های مرغوب به پرورش ‌دهندگان آموزش داده شود.

برای پرورش ماهیان معروف و لذیذ هندیجان مجوز داده نمی‌شود، چرا که شیلات هنوز طریقه تخم‌گیری این نوع ماهیان را فرانگرفته فقط پرورش میگو و چند نوع ماهی محدود آن ‌هم به‌ صورت پرورش در قفس مجوز صادر می‌شود.

علی شکیبایی نماینده و مدیر عامل اتحادیه تأمین نیاز تولید کنندگان پرورش میگو طرح هزار هکتاری شهرستان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بندر هندیجان، اظهار داشت: طرح ما 210 سرمایه ‌گذار دارد، این طرح 1200 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته و سالانه 3500 تن میگو تولید می‌کند. این میگوها صادراتی هستند.

وی افزود: مشکل فعلی ما تخصیص زمین توسط امور اراضی اداره کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان است. تا زمین تخصیص داده نشود هیچ‌گونه کمکی از سوی دولت را نمی‌توان جذب کرد این طرح در یک‌ قدمی آغاز کار است.

فلامرز مزارعی رئیس اداره شیلات هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بندر هندیجان، اظهار کرد: طرح هزار هکتاری مجوز آب را اخذ کرده و فقط مجوز تخصیص زمین توسط منابع طبیعی مانده که باید اخذ شود تا بتوان کار عملیاتی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: ما هنوز طریقه تخم‌گیری برخی ماهیان را نداریم، ولی برخی دیگر را می‌توانیم تخم‌گیری کنیم، اما هزینه‌های بسیار گزاف و زیادی دارد که به‌صرفه نیست.

شهرستان هندیجان با دارا بودن ظرفیت های لازم و بالقوه در بحث پرورش ماهی و میگو می تواند قطب بزرگی در منطقه هم در تکثیر و توسعه آبزیان و هم در امر اشتغال زایی موثر باشد، بنابراین ضروری است مدیران کل برخی ادارات استان خوزستان در این مورد با بخش خصوصی همکاری داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.