به گزارش ایرنا مهدی میراشرفی روز سه شنبه در جریان بازدید از مرز بین المللی شلمچه در استان خوزستان از کشور عراق به عنوان اصلی ترین شریک تجاری ایران بعد از چین نام برد و افزود: با توجه به تنوع صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق ساماندهی گذرگاه های مرزی با این کشور ضروری است.
رئیس کل گمرک ایران همچنین به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی گذرگاه های مرزی باشماق و پرویزخان اشاره کرد و گفت:بازدید از شلمچه در استان خوزستان با هدف رفع موانع و مشکلات تجاری این گذرگاه مرزی صورت گرفت.
میراشرفی، مدیریت هماهنگ و یکپارچه سازی مرزی را در راستای توسعه صادرات لازم و ضروری دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی از سازمان های مستقر در مرز متولی اعمال قانون و مقررات بوده که این روند مستلزم یک هماهنگی همراه با تجارت روان تر و کم هزینه تر می باشد.
وی در ادامه گفت: همچنین به منظور سرعت بخشیدن به روند صادرات مذاکراتی با مسئولان گمرک عراق و اقلیم کردستان در زمینه ایجاد دروازه مشترک تجاری و کاهش هزینه های صادرات و تجارت فرامرزی صورت گرفته که این موضوع نه تنها به نفع تولیدکنندگان داخلی بلکه مصرف کننده نهایی کالاهای ایرانی در کشور عراق است چرا که با کاهش هزینه عملا سطح بالاتری از مطلوبیت کالا ایجاد می کند.

** 137 هزار تن گوشت به کشور وارد شد
رئیس گمرک ایران گفت: به منظور تنظیم بازار 137 هزار تن گوشت گرم و سرد به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج هزار تن افزایش نشان می دهد.
میراشرفی با بیان اینکه در تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی مشکل خاصی نداریم، گفت: در 11 ماه امسال 11 میلیارد دلار ذرت دانه ای که از جمله نهاده های مهم در تولید است به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 700 هزار تن افزایش نشان می دهد.
رئیس گمرک ایران با اشاره به روند ترخیص کالا از گمرک گفت: زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود و در مرحله ترخیص سازمان های مرتبط قرار گرفت صاحب کالا با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالای خود را ترخیص می کند لذا مرحله آخر تشریفات گمرکی به ویژه در رابطه با ورود کالا به هیچ عنوان بیش از 2 روز طول نمی کشد.
میراشرفی افزود: پیش از این توقف کالا در گمرک به طور متوسط 20 روز طول می کشید که اکنون به دلیل تحریم به 40 روز افزایش یافته است که این موضوع به مشکل انتقال ارز و اخذ اسناد مالکیت بر می گردد که باعث افزایش مدت زمان ترخیص کالا از گمرک شده است.
رئیس گمرک ایران با اشاره به استقرار گمرک در گیت های ورود و خروج مناطق آزاد گفت: طبق قانون ابتدا باید یک منطقه آزاد ویژگی های لازم برای استقرار گمرک را پیدا کند و بعد عملیاتی شود اما گمرک در منطقه آزاد اروند قبل از ایجاد زیرساخت ها در منطقه عملیاتی شده و در حال حاضر شورای مناطق آزاد و منطقه آزاد اروند دنبال این هستند زیرساخت های لازم را فراهم کنند که امید است در نشست مشترک با سازمان منطقه آزاد اروند ساز و کار اجرایی شدن کامل را در این رابطه بدست آوریم .
وی همچنین در رابطه با مشکل اخیر ایجاد شده از سوی طرف عراقی در رابطه با استاندارد کالاها گفت: در این رابطه سازمان استاندارد ایران با طرف عراقی مذاکراتی داشته و سازمان استاندارد عراق به دلیل نوپا بودن و نبود برخی رویه های گمرکی در این کشور یک سری ساز و کارهای لازم را برای تسهیل تجارت هنوز ایجاد نکرده است.
وی اظهار داشت:به روز نبودن زیر ساخت های کشور عراق در رابطه با استاندارد مشکلات و موانعی را در رابطه با صادرات کالا به این کشور موجب شده است لذا سازمان استاندارد ایران برای رفع موانع پیش رو در زمینه صادرات کالا با طرف عراقی تلاش می کند.
میراشرفی در بخش دیگری به موضوع تعیین تکلیف خودروها در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف خودرو در کشور مستلزم قانون ، بخشنامه و یکسری مقررات است.
وی گفت: ورود خودرو به کشور از تیرماه سال جاری ممنوع شد و در 2 نوبت تاریخ این ممنوعیت تغییر کرد و آنچه در آخر مصوب شد خودروهایی که در 16 دی ماه به کشور وارد شده و قبض انبار گرفته اند چنانچه ارز آنها از محل ارز بانکی تامین شده باشد می توانند ثبت سفارش کنند .
میراشرفی ادامه داد: خودروهایی که در گمرک مناطق آزاد هستند می توانند از چنین موضوعی تبعیت کند اما برای تعیین تکلیف این خودروها تلاش می کنیم تا با متولیان امر نشست مشترکی داشته باشیم تا هر چه زودتر این خودروها تعیین تکلیف شوند.
به گزارش ایرنا معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه برای سفری 2 روزه از طریق فرودگاه ماهشهر وارد استان خوزستان و روز سه شنبه از گمرک آبادان، خرمشهر و شلمچه دیدن کرد و پس از آن راهی مرز چذابه شد.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.