به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز سه شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد تراز در شهرستان لالی این پروژه را به عنوان یک طرح مهم و تاثیرگذار برای وزارت نیرو اعلام کرد و اظهار داشت: این طرحها در حوزه های مختلف آب، برق، آب و فاضلاب در دست اجراست که اعتبار یاد شده برای اجرای آنها از منابع مختلف اعتباری درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بخش هایی از این اعتبار هزینه شده و با تامین مابقی ، این طرح ها به تلاش همه دست اندرکاران مدیران صنعت آب و برق، پیمانکاران و مهندسین مشاور به ثمر خواهد نشست.
این عضو هیئت دولت افزود: در این سفر نیز عملیات اجرایی چندین طرح در مناطق مختلف استان در شهرستان لالی ، رامهرمز ، ایذه و اهواز آغاز می شود و تعداد دیگری طرح هم به بهره برداری می رسند که پس از تکمیل این پروژه ها صدها مگاوات به توان تولید برق در خوزستان اضافه می شود.
وی تصریح کرد: به علاوه هزاران هکتار اراضی از آب تنظیمی بهره مند می شوند و هزاران نفر از هموطنان از امکان دسترسی به آب شرب سالم و پایدار برخوردار می شوند.
وزیر نیرو با بیان اینکه نیاز است با دقت و با مطالعه و محاسبه از نعمت های فراوان موجود در استان خوزستان استفاده کنیم، گفت: در طراحی این پروژه ها رعایت صرفه و صلاح ملی ضروری است و باید این معیار ملاک عمل قرار گیرد.
اردکانیان تصریح کرد: امروز در خوزستان به برکت وجود سدهای مخزنی بزرگ، میلیاردها مترمکعب آب شیرین نگهداری می شود و این نه تنها به معنای میلیون ها تن مواد غذایی، تدارک امنیت غذایی بخش هایی از سرزمین، دسترسی به آب سالم و مطمئن برای شرب و بهداشت، اضافه شدن صدها مگاوات توان تولید برق و میلیاردها کیلو وات ساعت انرژی در طول سال است بلکه مهمتر از همه اینها به معنای کنترل سیلاب در خوزستان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته با نزدیک شدن به ایام نوروز خطر وقوع سیلاب ها بخشی از مناطق مسکونی را تهدید می کرد، افزود: این سیلاب ها نه تنها خسارات مادی در پی داشتند بلکه خیلی از خانواده ها از این بابت داغدار می شدند.
بر اساس این گزارش، هدف از اجرای سد تراز در شهرستان لالی ، کنترل سیلاب های فصلی، تامین و انتقال حدود 450 لیتر در ثانیه آب برای آبیاری 650 هکتار از زمین های کشاورزی پیرامون شهر لالی است.

/6002/9931
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.