وزیر نیرو در مراسم کلنگ زنی احداث سد تراز لالی،  گفت: ۹۹۹ پروژه مهم در بخش های مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، رضا اردکانیان صبح امروز ۱۴ اسفند ماه، در مراسم کلنگ زنی احداث سد تراز لالی اظهار کرد: وزارت نیرو در حال حاضر در استان خوزستان ۹۹۹ پروژه مهم در بخش های مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجرا دارد.

وی افزود: برای این پروژه ها از منابع مختلف اعتباری بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این طرح ها به مدد همه دست اندرکاران و حمایت استاندار خوزستان و دیگر مسئولین به ثمر خواهد نشست.

وزیر نیرو گفت: امروز به مناسبت این سفر تعدادی طرح و پروژه در شهرستان های مختلف خوزستان یا به بهره برداری خواهد رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: پس از تکمیل این پروژه ها صدا مگاوات به توان تولید برق در استان خوزستان اضافه خواهد شد و هزاران هکتار اراضی از آب تنظیمی بهره مند خواهد شد و هزاران نفر از هموطنان ما از امکان دسترسی به آب شرب سالم و پایدار بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است در استان خوزستان نعمت های فراوانی است که خداوند به این سرزمین ارزانی داشته باید با دقت و مطالعه و مصلحت ملی از این فرصت ها استفاده کنیم.

اردکانیان بیان کرد: در استان خوزستان به برکت وجود سد های مخزنی بزرگ، میلیارد ها متر مکعب آب شیرین نگهداری می شود و این نه تنها به معنای تدارک تامین میلیونها تن مواد غذایی کشور، آب سالم، تولید صدها مگاوات توان تولید برق و میلیارد ها کیلو وات ساعت انرژی در طول سال است، بلکه مهمتر از همه به معنای  کنترل سیلاب در خوزستان است.

وزیر نیرو یاد آور شد: ما فراموش نکرده ایم و خوب است به فرزندانمان بگوییم که در سال هایی نه چندان دور زمانیکه طبیعت در نزدیکی نوروز سرسبز می شد تن های مردم از بروز خطر سیلاب های مهیب می لرزید سیلاب هایی که خسارات مادی و مالی و جانی فراوانی با خود همراه داشت و خانواده های زیا ی عزا دار می شدند.

وی تاکید کرد: امروزه به برکت همین سد های مخزنی، که از دستاوردهای خون شهیدان و انقلاب اسلامی و تلاش شبانه روزی فرزندان این سرزمین در بخش های مختلف است، با خاطر آسوده به استقبال بهار رفته و از همه امتیازات مادی این مخازن مهم و موثر بهره مند هستیم.

اردکانیان در پایان گفت: یاد و خاطره همه فداکاران که در اجرای این پروژه ها در صعب ترین‌ مناطق جان خود را از دست دادند را گرامی میداریم.

لازم به ذکر است، اعتبار اولیه احداث سد تراز لالی 65 میلیارد تومان برآوردشده است. همچنین زمان بهره برداری از بخش اول این طرح 36 ماه پس از انعقاد قرارداد خواهد بود.

همچنین براساس طراحی های انجام گرفته در این سد، وسعت دریاچه آن 238 هکتار، طول دریاچه 5.5 کیلومتر، حجم مخزن 38 میلیون متر مکعب، ارتفاع سد از پی 57 متر و عرض تاج سد 6 متر خواهد بود. این سد از نوع بتونی غلطکی است و به منظور تامین آب شرب و کشاورزی مناطق تحت پوشش احداث خواهد شد.

گفتنی است، این سد بر روی رودخانه هرکش در شهرستان لالی احداث خواهد شد و برآورد کل اعتبار مورد نیاز اجرای آن 133 میلیارد تومان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.