امید حاجتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا وی با بیان اینکه سه تفاهم نامه با بانک های ملی، انصار و صندوق کارآفرینی امید تنظیم شده افزود:تفاهم نامه با بانک ملی که در حال اجرای آن هستیم به دو قسمت تقسیم شده که یکی از آنها برای حدود 100 پروژه عمرانی است تا از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل پروژه های نیمه تمام دولتی استفاده شود.
وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید نیز برای توسعه پایدار مناطق روستایی و توانمندسازی جامعه زیرپوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از شمال تا شرق خوزستان، تعیین شده است.
به گفته وی، طرح پنل های خورشیدی و تولید برق ناشی از آنها یکی از اولویت های وزارت نیرو است که به امر توانمند سازی مناطق محروم کمک می کند.
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان افزود:بخش دوم فعالیت بانک ملی پرداخت تسهیلاتی است که بیشتر شامل صنایع وشرکت های مستقر در شهرک های صنعتی می شود که همان واحدهای کوچک هستند و در سقف اختیاری این بانک است که تا50 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شود.
حاجتی به نحوه فعالیت بانک انصار به عنوان یک بانک خصوصی در اختصاص تسهیلات بانکی به صنایع و پروژه های بزرگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: این بانک تا سقف پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می کند.
وی توضیح داد: هدف از ایجاد تفاهم نامه با این بانک خصوصی استفاده از ضوابط آسان تر آن نسبت به بانک های دولتی است که منابع درنظر گرفته شده برای حمایت از پروژه های عظیم اختصاص پیدا می کند.
حاجتی ادامه داد: بانک انصار در پرداخت این تسهیلات در خوزستان، صادرات محور را دنبال می کند تا از این طریق به جایگزینی منابع ارزی که صرف واردات کالا به کشور می شود کمک شده باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین فرآیندنظارتی در پرداخت این تسهیلات را بسیار قوی خواند و افزود: شناسایی پروژه ها و طرح ها با حساسیت و نظارت کارشناسان دستگاه های مربوطه از جمله اعضای شورای برنامه ریزی انجام می شود.

** هدایت تسهیلات ارزان قیمت به سمت پروژه های دولتی
حاجتی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه این نحوه از واگذاری منابع بانکی و دولتی چه هدفی را دنبال می کند، پاسخ داد: در این طرح ، دولت بجای اینکه هزینه ساخت همه پروژه های خود را بپردازد، آنجا که بخش خصوصی توانایی دارد از ظرفیت این بخش استفاده می کند.
وی ادامه داد: ما برای اینکه در این زمینه مشوق ایجاد کنیم بخشی از این تسهیلات ارزان قیمت را به سمت تکمیل این پروژه ها سوق داده ایم و طبیعی است به کنترل تورم کمک می کند بدین صورت که هر چقدر نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت مسیر صحیح توسعه ببریم این پول ها کمتر در مسیر دلالی و واسطه گری قرار می گیرد و آثار مخرب کمتری خواهد داشت.

** ارایه 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال مالی جاری
وی با اشاره به اینکه مبلغ 20 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات مالی و اعتباری تا پایان سال مالی جاری (تیر98) به خوزستان اختصاص می یابد، افزود: محل پرداخت این منابع از محل صندوق توسعه ملی است که تاکنون نیمی از آن به خوزستان اختصاص داده شده است.
وی در خصوص جزییات واگذاری این میزان اعتبار به شکل تسهیلات بانکی، گفت: با توجه به وضعیت خاص بیکاری خوزستان، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی علاوه بر تکالیفی که در سطح ملی به آن واگذار شده موضوعاتی را هم با توجه به ظرفیت های استانی دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از این موضوعات وضعیت نامناسب اشتغال در خوزستان است، افزود: پارسال ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صنایع کوچک ایجاد شد و تا سقف پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با نرخ هشت درصد پرداخت شد.
حاجتی ادامه داد:امسال این ظرفیت به 20 هزار میلیارد ریال افزایش یافت و به بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات پرداخت می شود.
دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان با اشاره به اینکه بخش خدمات گستردگی بسیار زیادی را شامل می شود، گفت: از جمله آن خدمات پروازی، گردشگری ، IT و دیگر اولویت هایی است که برای استان مزیت محسوب می شوند.

** تغییر رفتار در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت
وی در مقایسه ای به تغییر رفتار در پرداخت 20 هزار میلیارد ریال درنظر گرفته شده از محل صندوق توسعه ملی در قالب کمک فنی و اعتباری برای خوزستان اشاره کرد و گفت:تفاوت بارز این تسهیلات
نسبت به منابع اختصاص داده شده به طرح های اشتغالزای گذشته در این است که کارگروه اشتغال خوزستان طرح های مشمول دریافت این منابع را به مهندسی معکوس تبدیل کرده به این معنی که ملاک پرداختی ها تنها اشتغالزایی نیست و برای اینکه از ارایه آمار و ارقام غیر واقعی جلوگیری شود پایدار بودن پروژه ها مدنظر قرار گرفته است.
وی یادآور شد: ممکن است برخی به دلیل ارزان بودن این تسهیلات اقدام به تقاضا برای دریافت این منابع کنند درحالی که ما در اختصاص این منابع برعکس رفتار می کنیم.
وی با بیان اینکه که اولویت با طرح هایی است که بازار برای خدمات آنها وجود داشته باشد، گفت: طرح هایی که صاحبان آنها از بازار شناخت داشته باشند و تولید پایدار داشته باشند، اشتغال مورد نظر را ایجاد می کنند و در نتیجه این فرآیند می تواند موثر باشد و به حل معضل بیکاری استان کمک کند.
به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، تلاش می شود این تسهیلات به سمت بهبود شاخص های اقتصادی خوزستان هدایت شود.
بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته استاندار خوزستان با مدیریت شعب بانک ملی خوزستان و صندوق کارآفرینی امید برای ارایه و پرداخت کمک فنی و اعتباری تفاهم نامه امضا کرد.
همچنین پرداخت این تسهیلات توسط بانک انصار در مرحله تدوین دستورالعمل اداری است که بر اساس اعلام رییس سازمان برنامه بودجه خوزستان به زودی این تفاهم نامه امضا خواهد شد؛ این درحالی است که شناسایی طرح های عظیم صنعتی در استان خوزستان آغاز شده است.
گفت وگو: مهدی ممبینی
9931/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.